اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

اختصاصی/مشاور حاجیبابایی در امور تحول بنیادین برنامه‌های اوقات فراغت مدارس را بررسی کرد

"توجه به ورزش از مقطع ابتدایی" در سیاست‌های تحولی آموزش و پرورش

خبرگزاری فارس: مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تحول بنیادین گفت: یکی از سیاست‌های اساسی و جدی در امور تحول بنیادین این است که بحث‌های ورزشی را از مقطع ابتدایی مورد بررسی قرار دهیم و در این صورت، قطعآ می‌توانیم امید داشته باشیم که بحث جسم و روان دانش‌آموزان تقویت می‌شود.

"توجه به ورزش از مقطع ابتدایی" در سیاست‌های تحولی آموزش و پرورش
سوسن کشاورز، مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، درباره غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان اظهار داشت: در ارتباط با غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان از لحاظ تربیتی اساساً زمان‌هایی که به دانش‌آموزان تعلق دارد، جزو اوقاتی است که باید برای آن سرمایه‌گذاری کرد و با توجه به اینکه دانش‌آموزان در هر یک از مقاطع تحصیلی به ویژه در مقاطع پایین‌تر، در سنینی قرار دارند که هویت آنها در حال شکل گرفتن است، باید سیاست‌گذاری جدی در مقوله غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان صورت گیرد.

* لزوم توجه به شاداب‌سازی در غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان

وی ادامه داد: زمانی که جریان رسمی تحصیل تداوم دارد، باید در قالب تقویت فعالیت‌های پرورشی، توجه به غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان صورت گیرد، چرا که یکی از نیازهای اساسی دانش‌آموزان بحث شاداب‌سازی آنهاست، بنابراین هرچقدر دانش‌آموزان نشاط و شادابی بیشتری داشته باشند، قطعآ انگیزه بیشتری برای توجه به درس خواهند داشت.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تحول بنیادین در ادامه با بیان اینکه توجه به سلامت جسم و روان دانش‌آموزان از ملزومات است، تصریح کرد: در قالب برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان باید برای شاداب‌سازی، نشاط‌ بخشی و تقویت سلامت جسم و روان آنها سرمایه‌گذاری جدی انجام داد که این باید به صورت یک فرآیند پیوسته انجام شود؛ به این صورت که از ابتدای سال شروع شود و تا زمان منتهی شدن به اوقات فراغت دانش‌آموزان تداوم داشته باشد.
 
وی اضافه کرد: در تعطیلات تابستانی به دلیل اینکه دانش‌آموزان زمان و فراغت بیشتری دارند این برنامه‌ها قدرت بیشتری می‌یابند و از جهت زمانی، وقت بیشتری به خود اختصاص می‌دهند.

* توجه صرف به غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در ایام تابستان سیاست غلط و ابتری است

کشاورز، برنامه‌ریزی صرف برای اوقات فراغت دانش‌آموزان را سیاست غلط و ابتر دانست و خاطرنشان کرد: بحث اوقات فراغت دانش‌آموزان باید متناسب با ساحت‌های تربیتی و با هدف تربیت پی‌ریزی شود؛ اگر هدف تربیت، تکمیل و تعالی هویت دانش‌آموزان است، یکی از بستر‌ها و ساز و کارهایی که می‌توانیم از آن طریق هویت دانش‌آموزان در ابعاد مختلف مانند هویت دینی، هویت ملی، هویت انقلابی و غیره را تقویت کنیم ، اوقات فراغت دانش‌آموزان است، به شرطی که از ابتدای سال با برنامه‌ریزی صحیح و در قالب برنامه‌ریزی‌های انعطاف‌پذیر، متنوع و شاداب انجام شود،

وی در ادامه از خانواده به عنوان رکن اصلی در غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان یاد کرد و گفت: خانواده به عنوان رکن تربیت در کنار آموزش و پرورش قرار دارد؛ در بحث‌های تحولی 4 رکن در نظر گرفته‌ایم که 2 رکن آن خانواده و مدرسه هستند، بنابراین خانواده باید به عنوان یک نهاد اصلی به صورت هدفمند و مستمر در کنار آموزش و پرورش حضور فعال داشته باشد تا با همفکری و همیاری یکدیگر و بهره‌گیری از تجربیات هم فرصتی را فراهم کنند تا بحث تعالی‌بخشی به هویت فرزندان در قالب برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت انجام شود.

* توجه به تقویت ورزش دانش‌آموزی در امور تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش

مشاور وزیر آموزش‌ و‌ پرورش در امور تحول بنیادین در ادامه یکی از ساحت‌های تربیتی در بخش امور تحول بنیادین آموزش و پرورش را بحث تقویت ساحت‌ زیستی _ بدنی دانش‌آموزان ذکر کرد و اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم هویت دانش‌آموزان را در قالب ساحت زیستی _ بدنی تربیت و تعالی ببخشیم، باید به ورزش دانش‌آموزی توجه ویژه داشته باشیم، چرا که هم باعث تقویت جسم و هم باعث تقویت روان می‌شود، بنابراین سیاست‌هایی که وزیر آموزش و پرورش برای توسعه ورزش دانش‌آموزی در پیش گرفته است، سیاست مهم و ویژه‌ای است.

کشاورز اضافه کرد: یکی از سیاست‌های اساسی و جدی در امور تحول بنیادین این است که بحث‌های ورزشی را از مقطع ابتدایی مورد بررسی قرار دهیم، بنابراین اگر بتوانیم ورزش‌های پایه‌ای را از همان دوران ابتدایی تحصیل دانش‌آموزان با برنامه‌ریزی جدی ادامه دهیم، قطعآ می‌توانیم امید داشته باشیم که بحث جسم و روان دانش‌آموزان تقویت می‌شود و در آینده با شناسایی استعداد‌های ورزشی در رشته‌های مختلف و تقویت آنها ورزشکاران شایسته و قابلی خواهیم داشت.

وی در پایان عنوان کرد: اگر دانش‌آموزان با استعداد در رشته‌های مختلف ورزشی شناسایی شوند، می‌توانند حتی در رقابت‌های بین‌المللی برای کشور افتخار‌آفرینی کنند، به عنوان نمونه طرح اجباری کردن رشته شنا در مقطع سوم ابتدایی و رشته ژیمناستیک که قرار است از سال آینده در برخی از مقاطع تحصیلی اجباری شود طرح بسیار خوبی به شمار می‌رود؛ سیاست‌های آموزش و پرورش در مقوله ورزش می‌تواند بستری را فراهم کند تا دانش‌آموزان در کنار درس و مدرسه به تقویت جسم و روح خود بپردازند، بنابراین باید بحث‌ ورزشی را جزو اولویت‌های اساسی قرار دهیم.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول