اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه قم:

انتخابات نشان‌دهنده ظرفیت اصیل مردم‌سالاری دینی است

خبرگزاری فارس: امام جمعه قم گفت: انتخابات در ایران نشان‌دهنده ظرفیت اصیل مردم‌سالاری دینی در کشور بوده و با همت همه مردم، حضور 40 میلیونی در انتخابات ریاست‌جمهوری باز هم قابل تکرار است.

انتخابات نشان‌دهنده ظرفیت اصیل مردم‌سالاری دینی است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد ضمن توصیه نمازگزاران به تقوای الهی اظهار داشت: حضرت علی(ع) می‌فرماید: «شما را توصیه می‌کنم به تقوای الهی و سپاس فراوان از خداوند به دلیل نعمت‌های بی‌شماری که به شما عطا فرموده است».
وی در ادامه به تفسیر سوره «منافقون» پرداخت و افزود: خداوند در این سوره برخی از صفات افراد منافق را از جمله شهادت کذب، قسم دروغ، قلب‌های مهر خورده، وحشت و ناامنی و ناهمخوانی زبان و قلب را شرح می‌دهد و سپس به رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «اینها دشمنان واقعی تو هستند بنابراین از آنها برحذر باش».
خطیب جمعه قم تاکید کرد: حفظ نظام و حکومت اسلامی وابسته به شناسایی و دفع تحرکات دشمنان داخلی و خارجی بوده و نیز باید گروه‌های فتنه‌انگیز و توطئه‌گران را کنترل کرد و چنانچه این کار صورت نگیرد، دولت و ملت نابود خواهند شد.
وی حفظ نظام را منوط به کنترل صحیح و همه‌جانبه منافقین از سوی مردم و مسئولین دانست و ابراز داشت: همه جلسات و تحرکات و حتی فعالیت‌های مشکوک آنها باید توسط حکومت اسلامی و تمامی مردم زیرنظر گرفته شود و این امر به وسیله بکارگیری افراد بصیر و خبره امکان‌پذیر است.
سعیدی دلیل جواز و حتی وجوب برخورد با منافقین را علاوه بر ادله عامه‌ای که دلالت بر حفظ نظام می‌کند، آیاتی دانست که در سوره منافقون بر پیامبر نازل شده است.
تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) اظهار داشت: دستور امام خمینی(ره) در‌ اوایل انقلاب به همه مردم مبنی بر کنترل همه‌جانبه مجاهدین خلق و گزارش کوچکترین‌ حرکات مشکوک آنها را برگرفته از آیات قرآن مجید بود و در واقع این مسئله درسی بود‌ که امام راحل با استفاده از فرامین الهی و سیره پیامبر اسلام به همه ملت ایران‌ داد.
وی با بیان اینکه در صدر اسلام بسیاری از مسلمانان به عنوان نیروی اطلاعاتی‌ ‌در زمینه گزارش فعالیت‌های منافقین با پیامبر اسلام همکاری میکردند گفت: حضرت‌ علی(ع) نیز بر اساس این اصل قرآنی می‌فرمایند: «شما را برحذر می‌دارم از اهل نفاق زیرا آنها هم خود گمراه هستند و هم دیگران را گمراه می‌سازند».
سعیدی خاطرنشان کرد: فرامین الهی در ‌ارتباط‌ با منافقان بر پایه بی‌اعتنایی و‌ قطع ارتباط مسلمانان با جریان‌های آلوده استوار است که دو فایده اساسی دارد، نخست‌ اینکه موجب تنبه منافقین شده و احتمال توبه را در آنها افزایش می‌دهد و دیگر اینکه سبب محفوظ ماندن مسلمین از آسیب‌های آنها می‌شود.
امام جمعه قم آثار تخریبی نفاق را بسیار عمیق دانست و افزود: تاثیر نفاق به‌ قدری بر روح و روان آدمی زیاد است که به راحتی نمی‌توان آن را از بین برد زیرا یکی‌ از ویژگی‌های نفاق، مرگ دل است و روح انسان را به خودبزرگ‌‌بینی و تحقیر دیگران وامی‌دارد تا جایی که شخص منافق خود را بی‌نیاز از خداوند و رسول او می‌داند.
وی تصریح کرد: این عوامل سبب می‌شود که مسلمانان حتی در روابط خود با‌ منافقینی که توبه کرده‌اند جانب احتیاط را رعایت کنند زیرا نمی‌توان در جامعه‌ اسلامی مسئولیتی بر عهده آنها گذاشت و توجه به ترورهای اوایل انقلاب نشان‌ می‌دهد.
بسیاری از این حوادث از جمله ترور شهید بهشتی و 72 تن از یارانش و نیز فاجعه 8‌ شهریور و شهادت رجایی و باهنر به وسیله عوامل نفوذی منافق انجام گرفته است.
سعیدی با یادآوری اینکه بسیاری از آسیب‌هایی که این نظام از جانب منافقین‌ متحمل شده از سوی عوامل نفوذی بوده است گفت: با همه این اوصاف معلوم نیست چرا عده‌ای‌ هنوز فریب افراد ظاهرالصلاح و منافق را خورده و اجازه می‌دهند این افراد هر روز با‌ نوشته‌های خود ارزش‌های اسلامی را به بازی بگیرند.
تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) تاکید کرد: با این همه توصیه و تاکید‌ رهبر معظم انقلاب و نخبگان حوزوی نباید اجازه داد که منافقان در جایگاه‌های حساس‌ کشور قرار گیرند زیرا این افراد ضربه‌های زیادی به مسلمین و اسلام وارد می‌سازند.
وی در خطبه‌ دوم با اشاره به پایان ماه مبارک رمضان ابراز داشت: اگر تقوای‌ الهی وجود نداشته باشد انسان هیچ‌گاه موفق به روزه‌داری نمی‌شود چنانکه روزه‌داری‌ نیز موجب افزایش تقوا در آدمی خواهد شد اما خطری که انسان‌ها را تهدید می‌کند نقشه شیاطین برای سرقت و نابودی سرمایه‌های عظیمی است که در این ماه مبارک اندوخته شده‌اند.
سعیدی با بیان اینکه در این ماه دل‌های مومنین نرم شده و اتحاد و همدلی در‌ میان آنها بیشتر شده است گفت: همه افراد به‌ویژه زوج‌های جوان باید این مسئله را‌ در نظر داشته باشند و صفا و صمیمیت بدست آمده در ماه رمضان را در زندگی خود بکار گیرند.
امام جمعه قم سحر و جادوی واقعی در زندگی انسان‌ها را دخالت‌های بیجا،‌ بداخلاقی و ورود ماهواره به داخل خانه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: همانگونه که انسان‌ در طول ماه رمضان بر نفس خود غلبه یافته و از حلال خدا چشم‌پوشی می‌کند بنابراین می‌تواند در طول سال نیز با پرهیز از ناسازگاری و دیگر رفتارهای جداییانگیز زمینه‌ یک زندگی با محبت را فراهم سازد.
وی قرآن بر سر گرفتن در شب‌های قدر را نشانه قرار گرفتن زیر چتر این کتاب‌ آسمانی و خداوند دانست و گفت: آدمی باید ویژگی‌هایی چون سحرخیزی، نماز اول وقت،‌ احترام به والدین و توجه به محرومین را که در ماه مبارک رمضان بدست آورده است.
سعیدی مردم با بیان اینکه مردم ایران و قم در عرصه عبادی و سیاسی و نیز کمک‌ به محرومین سومالی درخشش‌ فوق‌العاده‌ای داشتند افزود: باید به به رهبر فرزانه‌ انقلاب اسلامی به دلیل وجود چنین ملتی فداکار و ولایت‌مدار تبریک گفت.
تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) با اشاره به وجود برخی ناهنجاری‌ها و‌ کمبودها در کشور تصریح کرد: نباید این مسائل را دستمایه سیاه‌نمایی قرار داد بلکه‌ باید به حضور باشکوه مردم در راهپیمایی روز قدس، مراسم شب‌های قدر و صحنه کمک به محرومان توجه کرد که در این زمینه دستگاه‌های مختلف مانند صداوسیما و نیروهای‌ امنیتی نیز تلاش بسیاری انجام دادند.
وی در ادامه از دولت به دلیل انتخاب استانداری روحانی برای استان قم تشکر‌ کرد و ابراز داشت: این مسئله موجب تعامل سازنده میان دولت و حوزه و مراجع عظام‌ تقلید شده است زیرا قم به دلیل ظرفیت‌های فرهنگی خاص، حساسیت‌های خود را دارد و میتواند‌ تحولی اساسی در کشور ایجاد کند.
خطیب جمعه قم خواستار توجه بیشتر دولت به ظرفیت‌های فرهنگی قم شد و افزود:‌ آبادانی بیشتر استان قم موجب خیر و برکت بیشتر برای تمامی کشور می‌شود.
وی به نکات مورد تاکید مقام معظم رهبری در هفته دولت اشاره کرد و اظهار‌ داشت: یکی از تاکیدات ایشان تعامل دولتمردان با نخبگان حوزه و دانشگاه بود و برای‌ این امر سه راهکار پیشنهاد کردند، محبت، تبیین صحیح و کوتاه آمدن در برخی مواقع که همه این راهکارها موجب جلب حمایت و ابهام زدایی شده و دولت نیز باید با اولویت‌بندی‌ برنامه‌های خود نظرات نخبگان را در تصمیم‌گیریها لحاظ کند زیرا آنها از روی‌ خیرخواهی بعضی نکات را یادآور می‌شوند.
سعیدی رهبر انقلاب را علاقمندترین فرد به ایران و اسلام دانست و گفت: موضع‌گیری‌های‌ رهبری در چارچوب ضوابط اسلامی و باروهای دینی است و هیچ‌ منافاتی با علاقه به ایران‌ ندارد و ایشان بر اساس معارف اهل بیت(ع) علاقمندی به ایران پس از اسلام را ترویج‌ می‌دهند اما نگاه صرف به ایران باستان یا قرار دادن اصالت برای باستان‌گرایی و اسلام‌گرایی به صورت جداگانه، هر دو محکوم به شکست است.
تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) با بیان اینکه نگاه اسلامی به ایران سبب‌ ایجاد انقلاب اسلامی و هشت سال پایداری در جنگ شد افزود: به یاری خداوند با همین‌ نگاه اسلام‌گرایانه، کشور ایران به دست امام عصر(عج) خواهد رسید.
وی در ادامه به تاکید مقام معظم رهبری بر آرامش فضای سیاسی پیش از انتخابات‌ اشاره کرد و بیان داشت: دشمنان همواره تلاش می‌کنند فضای کشور را امنیتی نشان دهند‌ اما انتخابات در ایران نشان‌دهنده ظرفیت اصیل مردم‌سالاری دینی در کشور بوده و با‌ همت همه مردم، حضور 40 میلیونی در انتخابات ریاست‌جمهوری باز هم قابل تکرار است.
امام جمعه قم با محکوم کردن اقدام وهابیون افراطی در تخریب بارگاه امامان‌ معصوم(ع) در مدینه منوره گفت: سالگرد این فاجعه عظیم را به ولی عصر(عج)، رهبری و‌ تمام مردم شریف ایران تسلیت می‌گوییم.
وی در ادامه پیروزی انقلاب مردم لیبی و سرنگونی دیکتاتور این کشور را به‌ تمامی ملت‌های آزادیخواه به‌ویژه مردم لیبی تبریک گفت و افزود: دشمنان اسلام هیچ‌گاه‌ از این جریانات غافل نبوده و همواره سعی در ایجاد آشوب می‌کنند همچنانکه امروزه در کشور سوریه برای ایجاد ناامنی تلاش‌های زیادی از سوی استکبار جهانی صورت‌ می‌گیرد.
سعیدی اظهار داشت: امیدواریم همانطور که دیکتاتورهای منطقه یکی پس از دیگری‌ در حال سقوط هستند به زودی شاهد سرنگونی حکام بحرین، آل سعود و دیگر سران وابسته‌ به استعمار باشیم.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول