اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

در گفت‌وگو با فارس اعلام شد:

قاچاق دام زنده ایران به امارات و ترکیه

خبرگزاری فارس: مدیرعامل اتحادیه دامداران استان فارس با بیان اینکه 40 درصد ظرفیت تولید گوشت کشور خالی است، گفت:هیچ کنترلی در مرزها نمیشود، دام سبک غیر پروار به امارات و ترکیه به صورت غیر رسمی و قاچاق می رود و این شکست بزرگی برای صنعت گوشت کشور است.

قاچاق دام زنده ایران به امارات و ترکیه
ابراهیم حاج کلاهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با انتقاد از واردات گوشت به کشور گفت: مصرف سرانه گوشت در کشور روزانه 30 گرم و حدود 10 کیلو و 850 گرم در سال است که برای جمعیت کشور 820 هزار تن گوشت در سال کفایت میکند.
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان فارس افزود: سالانه در کشور طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی 920 هزار تن یعنی بیشتر از نیاز داخل گوشت تولید میشود و علاوه بر آن سالانه مقدار زیادی به صورت دام زنده و گوشت یخ زده نیز وارد کشور میشود.
حاج کلاهی گفت: 100 میلیون واحد دامی در کشور وجود دارد که به صورت کامل نیاز داخل را تأمین و به نوعی خودکفایی در تأمین گوشت را رقم میزند اما سالانه شاهد واردات بیرویه گوشت هستیم.
وی با انتقاد از سوء مدیریت‌ها افزود: هیچ کنترلی در مرزها نمی شود، دام سبک غیر پروار به امارات و ترکیه به صورت غیر رسمی و قاچاق می رود و این شکست بزرگی برای صنعت گوشت کشور است.
حاج کلاهی افزود: ورود غیر رسمی از ایران به امارات و  ترکیه به دلیل طعم و مزه عالی گوشت غیر پروار است که در این کشورها قاچاقچیان به قیمت دو برابر میفروشند.
وی افزود: علاوه بر آن به دلیل عدم حمایت‌ها از سوی دولت 40 درصد ظرفیت تولید گوشت کشور خالی است در حالی که ظرفیت موجود میتواند سالانه یک میلیون و 200 هزار تن گوشت تولید کند.
حاج کلاهی گفت: در حال حاضر اگر مدیریت درستی اعمال شود هیچ نیازی به واردات گوشت نیست، به غیر از گوشت یخ زده برای صنعت سوسیس و کالباس که آن هم بیش از 40 الی 50 هزار تن نیست و مقرون به صرفه است تا این گوشت ها را از خارج وارد کنیم.

*کسانی که‌میگویند شیر کم است به دنبال واردات شیر خشک هستند

حاج کلاهی همچنین در زمینه شیر گفت: کسانیکه میگویند تولید شیر در کشور کم است به دنبال واردات شیر خشک هستند زیرا منبع درآمد خوبی برای آنها میباشد.
وی افزود: با مخلوط کردن 11 کیلوگرم آب با یک کیلوگرم شیر خشک به جای 12 کیلوگرم شیر معمولی استفاده میکنند که درآمد سرشاری برای آنها دارد.
وی افزود: در حالی که گفته میشود سرانه مصرف شیر در کشور 80 لیتر در سال است اما در حال حاضر تولید ما برای هر نفر 95 لیتر در سال میباشد.
وی همچنین با انتقاد از عدم حمایت‌ها از سوی دولت گفت: در کشورهای اروپایی به هر گاو 2.5 یورو یارانه داده میشود اما در کشور ما سازمان‌های حامی مانند حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان به صورت جزیره‌ای عمل میکنند و قوانینی هم که مصوب میشود به مرحله اجرا در نمیآید که اگر این طور نبود هیچ‌کدام از مشکلات کنونی در حوزه شیر را نداشتیم.
حاج کلاهی گفت: در حال حاضر نظارتی بر تعرفه‌ها نمیشود و رانت‌های وارداتی هم گسترش بیشتری دارد.
مدیرعامل اتحادیه استان فارس تصریح کرد: به دلیل عدم مدیریت های مناسب دولت 300 میلیارد تومان به صنایع لبنی بدهکار است و این صنایع هم با این بهانه پول 400 میلیارد تومان دامداران را پرداخت نمیکنند.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول