اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

مدیر مرکز جوی و اقیانوس‌شناسی سازمان هواشناسی به فارس خبر داد:

ارتقای آمارهای هواشناسی کشاورزی و اعلام پیش‌بینی بارش‌های پائیزه

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز جوی و اقیانوس‌شناسی سازمان هواشناسی با بیان اینکه طبق قانون بهر‌ه‌وری آمارهای هواشناسی کشاورزی ارتقا یافته و به استانها نیز اعلام میشود، گفت:پیش‌بینی بارش‌های پاییزه اوایل پاییز اعلام میشود.

ارتقای آمارهای هواشناسی کشاورزی و اعلام پیش‌بینی بارش‌های پائیزه
مجتبی ذوالجودی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس که سوال کرد: طبق ماده 18 قانون بهره‌وری کشاورزی سازمان هواشناسی موظف است آخرین اطلاعات پردازش شده ، یافته‌ها،پیش‌بینیها و تحلیل‌های هواشناسی مورد نیاز بخش کشاورزی را روزانه، هفتگی و ماهانه و دوره‌ای در اختیار شبکه‌های رادیو و تلویزیونی سراسری و مراکز استانهای قرار دهد،   گفت: گروه‌های علمی موجود در هواشناسی کشاورزی این کارها را انجام میدهند و قرار است کار خود را در گروه برای انجام کامل این برنامه‌ها ارتقا ‌دهند.
مدیر مرکز جوی و اقیانوس‌شناسی سازمان هواشناسی افزود: در حال حاضر اطلاعات هواشناسی به استانها هم ارائه میشود تا آنها برنامه‌‌ریزی برای کارهای کشاورزی داشته باشند.
وی گفت:‌اطلاعات علاوه بر کشاورزی در زمینه هیدرولوژی، هوانوردی، هم پایش میشود،اما  اطلاعات بخش کشاورزی در اولویت است.
وی در پاسخ به اینکه قرار بود هواشناسی کشاورزی به صورت مستقل عمل کند، گفت: ما گروه هواشناسی کشاورزی داریم و در پیش‌بینیها هم این کار انجام میشود اما اینکه کاملاً مستقل شود معنی ندارد.
هواشناسی کشاورزی باید در کنار کشاورزی عمومی قرار گیردد تا خدماتی به نحو احسن انجام دهد.

*پیش‌بینی بارش‌های پاییزه زود است اوایل پاییز اعلام میشود

ذوالجودی در مورد پیش‌بینی بارش پاییزه گفت: این مربوط به پیش‌بینیهای طولانیمدت است که همکاران ما تحلیل میکنند و هنوز برای اعلام زود است.
وی افزود: با ادارات کشاورزی در ارتباط هستیم و نتیجه را برای آنها اعلام میکنیم و امیدواریم که وضعیت بحرانی نداشته باشیم.
وی گفت: پیش‌بینی بارش‌های پاییزه اوایل پاییز اعلام میشود.
مدیر مرکز جوی و اقیانوس‌شناسی سازمان هواشناسی با رد این موضوع که خشکسالی پاییز سال گذشته بحرانی بوده است، گفت: سال گذشته آمارهای هواشناسی به موقع برای استفاده کشاورزان اعلام شد و آنها عملیات پیشگیرانه را در زمان لازم انجام دادند.
به گزارش فارس؛ از آنجایی که پیش‌بینی زمان و میزان بارش‌ها در کشاورزی امری حیاتی است تا کشاورز بر اساس آن نوع کشت خود را تغییر دهد و با تنش‌های محیطی مواجه نشود، بنابراین آمارهای سازمان هواشناسی به مثابه شریانهای حیاتی است و هر چقدر سازمان بتواند زودتر اعلام کند، کشاورز قدرت تطبیق بیشتر خواهد داشت. سال گذشته بخش زیادی از محصولات کشاورزی بویژه گندم دیم به دلیل خشکسالی پاییزه از بین رفت و تا حدودی بارشهای بهاره آن را جبران کرد، پیش‌بینیهای زودهنگام تا حدود زیادی میتواند جلوی این تنش‌های را بگیرد.
انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول