اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور انجام گرفت؛

افتتاح واحد تولیدی جاذب‌های کشاورزی در شیروان

خبرگزاری فارس: نخستین واحد تولیدی سوپر جاذب‌های کشاورزی در کشور هم‌زمان با هفته دولت در شهرک صنعتی شیروان افتتاح شد.

افتتاح واحد تولیدی جاذب‌های کشاورزی در شیروان
به گزارش خبرگزاری فارس از شیروان، استاندار خراسان شمالی در آیین افتتاح این واحد تولیدی و صنعتی اظهار داشت: اجرای این واحد تولیدی نو آوری و خلاقیت جوانان استان را نشان داده که در نوع خود جای تقدیر دارد.
ابوطالب شفقت گفت: مدیران جوان این کارخانه با اجرای این طرح واقعاً ریسک بزرگی کرده و این طرح را به اجرا درآوردند.
وی با بیان اینکه جوانان ما باید همانند این واحد تولیدی ایجاد خلاقیت کنند، تصریح کرد: اجرای این دست کارهای تحقیقاتی و تولیدی و صنعتی نمونه‌ای از توانمندی جوانان ایرانی است.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با بیان اینکه فرمولاسیون این واحد کاملاً انحصاری بوده و در واقع یک پایان نامه تبدیل به پروژه صنعتی شده است، اظهار داشت: این پروژه در حالی اجرا شده که قبلاً کشور جزو وارد کنندگان و بهره‌برداران این محصول بوده و با افتتاح این کارخانه به عنوان نخستین واحد تولید سوپر جاذب‌های کشاورزی در کشور، بخش کشاورزی را از واردات این محصول بی نیاز می‌سازد.
وی گفت: این پروژه‌ تولیدی و صنعتی در کنار تولید این محصول می‌تواند کاربری‌های دیگری داشته باشد، از این رو توصیه می‌شود که در این کارخانه یک واحد آر.ان.دی نیز ایجاد شود.
شفقت همچنین نسبت به واگذاری زمینی برای اجرای فعالیت‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی این واحد تولیدی صنعتی اعلام آمادگی کرد.
 وی ادامه داد: برای ترویج و حمایت از تولیدات این واحد، به تمام شهرداری‌ها و سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌های کشور نیز از طریق معاونت برنامه ریزی استانداری نامه‌ای منعکس شده تا از تولیدات این نخستین تولید کننده سوپر جاذب‌های کشاورزی برای استفاده و بهره‌برداری بهینه از آب استفاده شود.
استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه کشور ایران در شرایط خشک قرار دارد، تصریح کرد: تولید و استفاده از این محصول می‌تواند به استفاده بهینه از آب و توسعه بخش کشاورزی منجر شود.
وی از صدا و سیما و رسانه‌ها به عنوان بهترین مبلغ برای معرفی این محصول یاد کرد و گفت: صدا و سیما باید در برنامه خود نسبت به ترویج فرهنگ استفاده از این محصول در بخش کشاورزی تبیین کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این آیین اظهار داشت: تولید سوپر جاذب‌های کشاورزی یک پدیده نو در کشور است و این محصول در اراضی دیم خراسان شمالی برای افزایش راندمان محصولات کشاورزی می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.
سیدهادی سید فضا و مصرف این محصول را عمدتاً در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: با استفاده از محصول سوپر جاذب‌های کشاورزی مقدار زیادی از آب برای آبیاری محصولات کشاورزی ذخیره می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزایش استفاده از این محصول را نیازمند کارهای ترویجی و تبلیغی عنوان کرد.
مدیر‌عامل شرکت بلورآب بجنورد نیز در این آیین اظهار داشت: برای مطالعات اجرای این طرح که اکنون به ثمر رسیده، 8 سال تحقیق و مطالعه انجام شده است.
صادق علیزاده با بیان اینکه این طرح ثبت جهانی نیز شده است، گفت: مرحله اجرایی این واحد تولیدی صنعتی از اواسط دو سال قبل آغاز شد.
وی با بیان اینکه این واحد تولیدی نخستین واحد تولید کننده سوپر جاذب‌های کشاورزی در کشور به شمار می‌رود، اظهار داشت: سوپر جاذب‌ها مواد حلالی بوده که آب را به راحتی در خود ذخیره کرده و در شرایط لازم آب را به خود جذب می‌کند.
علیزاده با بیان اینکه اتلاف آب با استفاده از این سوپر جاذب‌ها در اراضی کشاورزی کاهش قابل توجهی  خواهد یافت، گفت: قیمت مواد تولید شده سوپر جاذب‌ها در این واحد نسبت به قیمت‌های جهانی در سطح پایینی قرار داشته و صرفاً یک سوم مشابه قیمت‌های خارجی است.
وی با اشاره به اینکه این محصول در کشور جدید بوده و نیازمند حمایت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان نیز این محصول را در این بخش مورد استفاده قرار داده و آن را مفید و در افزایش تولیدات کشاورزان موثر دانسته‌ است.
مدیر عامل شرکت بلورآب بجنورد با اشاره به اینکه 15 نفر در فاز اول این پروژه مشغول به کار می‌شوند، یادآور شد: در طرح توسعه این واحد، میزان اشتغالزایی به 30 نفر افزایش مییابد.
وی بابیان اینکه خط تولید این واحد تولیدی صنعتی قابلیت این را داشته که به صورت اتوماسیون اداره شود، گفت: اتوماسیون این اداره نیازمند فرآیند شش ماهه بوده تا در آینده نزدیک این سیستم نیز در این واحد راه‌اندازی شود.
علیزاده اظهار امیدواری کرد تا خرید و استفاده این محصولات از خراسان شمالی آغاز شده و به سایر استان‌های کشور تعمیم داده شود.
در آیین بهره‌برداری از این واحد تولیدی صنعتی معاون برنامه ریزی استاندار خراسان شمالی، نماینده مردم و فرماندار شیروان و شماری از مسئولان استان حضور داشتند.
انتهای پیام/ل10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول