اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

بررسی عملکرد دولت با محوریت مطالبات رهبری-7

ساسان: اشتغال در کشور پایدار نیست

خبرگزاری فارس: یک کارشناس اقتصادی گفت‌:با واردات بیرویه، اشتغالی که با بهره‌وری اندک انجام میشد نیز در حال از دست رفتن است،اشتغال در کشور ما پایدار نیست و بعد از هر وارداتی موج بیکاری اجتناب‌ناپذیر است.

ساسان: اشتغال در کشور پایدار نیست
عبدالحسین ساسان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جمع هیئت دولت گفت: دولت نتوانسته به وعده‌های خود عمل کند،نمونه‌هایی از قبیل اینکه پایتخت تهران و وزارتخانه‌ها منتقل میشود و یا اینکه وزارتخانه‌ها به افراد بیمسکن داده میشود، وعده‌هایی است که داده شد اما هیچوقت عملی نشد.
این کارشناس اقتصادی گفت: مشکل این نیست که چرا این وعده‌ها عملی نشد زیرا اجرایی نشدن وعده‌ها در زمان طرح آن معلوم بود اما مشکل این است که در کشور ما چرا همان موقع مردم به کاندیدا‌ها نمیگویند وعده‌های غیرعملی ندهید که نظام دچار مشکل میشود.
ساسان گفت: اصلا مشکل من با کاندیدا و یا فردی که چنین قول‌هایی میدهند نیست بلکه مردم و نظام باید جلوی چنین حرکاتی را در جامعه بگیرند که به راحتی نظام و مردم را تهدید نکند.
وی افزود: اگر از این تجربه‌ها درس نگیریم و ندانیم که وعده‌های غیرقانونی، غیرعرفی و غیرشرعی میتواند ضررهای غیرقابل جبرانی به نظام وارد کند،خطرناک است زیرا در دوره‌های بعد هم تکرار میشود اما الان این باب شده که کاندیداها زمان انتخابات هر چیزی را که دوست دارند مطرح میکنند.
ساسان در مورد واردات محصولات کشاورزی گفت: سیاست‌هایی اجرایی منجر به واردات محصولات کشاورزی میشود مثلا زمانی که رودخانه‌ از سمت چهارمحال و بختیاری به سمت اصفهان را رئیس‌جمهور دستور داد پمپاژ و کشت و زرع کنید زیر سؤال بردن همه تحقیقات شیخ‌بهایی و یا حکومت مادها بود که آب این رودخانه میآمد تا در باتلاق گاوخونی تا نمکها را از بین ببرد و تشخیص این بود که کشاورزی در این منطفه باید باشد، اما آب این رودخانه پمپاژ شد و در کوهستانها درخت کاشتند که هیچکدام از آنها به ثمر نرسید. 60 هزار خانوار کشاورز بیکار شدند و الان واجب الزکات هستند، بنابر این کافی است چند سیاست اشتباه به این شکل اجرا شود و کشور را مجبور به واردات کند.
ساسانی افزود: ریشه همه اینها به دلیل شعاری  عمل کردن بوده است.
وی در مورد عواقب واردات بیرویه گفت: واردات به معنی نفی تولید داخل است یعنی واردات معمولا از کشورهایی انجام میشود که مزیت نسبی، انرژی، آب‌وهوایی دارند، همواره تولید از نقاطی که بهره‌وری بالاست به نقاطی که بهره‌وری پائین است انجام میشود.
وی افزد: با واردات اشتغالی که با بهره‌وری اندک انجام میشد را از بین بردند، وقتی بهره‌وری نباشد اشتغال صوری است و با یک ضربه اشتغال  از بین میرود بنابر این بعد از واردات موج بیکاری اجتناب‌ناپذیر است.
ساسانی گفت: الان کشور اشتغال پایداری ندارد و مزیت نسبی خودمان را نمیدانیم زیرا روی آن کار نکردیم، و کمتر سرمایه‌گذاری شده، مثلا در تجهیز زمین‌های کشاورزی به روشهای نوین آبیاری عقب‌تر از از کشورهای آفریقایی هستیم.
وی افزود: کشاورزی ما زمان شاه قبل از انقلاب یا اصلاحات ارضی ضربه خورده بود. بعداً هم به آن پرداخته نشد به جای آن به بخش بخش صنعت پرداختند که در این بخش مزیت نداریم.
وی افزود: البته صنعت هم بدون حمایت مانده زیرا اگر به روی بزرگترین صنایع گمرکات را بازکنیم ورشکست خواهند شد.
انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول