اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر نظارت بر مواد غذایی بهداشتی اهواز:

مواد آرایشی تقلبی و قاچاق سرطانزا هستند

خبرگزاری فارس: مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: استفاده از مواد آرایشی قاچاق و تقلبی سبب افزایش رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

مواد آرایشی تقلبی و قاچاق سرطانزا هستند
سیمین فقهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی غیر مجاز و قاچاق از طریق مبادی غیرقانونی و بدون نظارت‌های لازم وارد کشور می‌شوند و سالانه دهها و شاید صدها نفر بر اثر استفاده از آنها دچار بیماری‌های مختلف می‌شوند.
وی ادامه داد: با توجه به وجود بیش از 800 ترکیب شیمیایی دارای سمیت عصبی در مواد آرایشی و عطرهای صنعتی استفاده مداوم از اینگونه  لوازم آرایشی سبب جذب سالانه دو کیلو و 500 گرم مواد شیمیایی به بدن می‌شود که سلامتی مصرف کننده را تهدید می‌کند.
فقهی تاکید کرد: ترکیب شیمیایی استفاده شده در اینگونه مواد مانند مواد محافظ از جمله مواد پارابن‌ها و فتالات‌ها ارتباطی مستقیم با رشد تومورهای سرطان به ویژه تومورهای سرطان سینه دارد.
این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید کرد: استفاده کنندگان این نوع فرآورده‌ها باید این  خطرات را  جدی بگیرند، زیرا این محصولات آرایشی نه تنها ترکیبات آنها نامعلوم است، بلکه آلودگی‌های زیادی در آنها مشاهده شده است که خطرات زیادی در بدن مصرف کننده ایجاد می‌کند. 
فقهی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دلیل استفاده از این محصولات، این است که مصرف کننده یا مشتری به هنگام خرید این فرآورده‌ها، از کیفیت و مواد اصلی ساخت آنها اطلاعی ندارد.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: آزمایش روی محصولات 33 شرکت تجاری تولید کننده رژ لب نشان داد که 61 درصد از این محصولات میزان بالایی سرب دارند این در حالی است که سرب ماده‌ای سمی است که مهم‌ترین اثرش را بر سامانه اعصاب می‌گذارد و  آلودگی آن در دراز مدت، سبب کاهش یادگیری، دشواری در زبان آموزی و ایجاد اختلالات رفتاری در افراد می‌شود.
فقهی با اشاره به اینکه زنان باردار و کودکان از آسیب پذیرترین گروه‌ها در برابر آلودگی با سرب به ‌‌شمار می‌روند، خاطرنشان کرد: این ماده به راحتی از جفت عبورکرده، وارد مغز جنین می‌شود و از رشد و تکامل طبیعی آن جلوگیری می‌کند.
به گفته وی، در حال حاضر براساس گزارشات بازدیدها 30 درصد فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی تقلبی است و تولیدکنندگان این فرآورده‌ها به شکل حرفه‌ای و با ترفندهای مختلف، با استفاده از مواد اولیه نامرغوب یا غیرمجاز اقدام به تولید این فرآورده‌ها کرده و به بازار عرضه می‌کنند.
فقهی یادآور شد: افراد در صورت مصرف این فرآورده‌ها با مشکلات پوستی زیادی مواجه می‌شوند که متاسفانه درمان این مشکلات علاوه بر تحمیل هزینه‌های هنگفت باعث آزار روحی و جسمی  شخص مصرف کننده خواهد شد.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول