اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول موزه مردم‌شناسی آستان‌ قدس خبر داد:

نمایش 300 اثر تاریخی در موزه آستان ‌قدس

خبرگزاری فارس: مسئول موزه مردم‌شناسی آستان ‌قدس رضوی گفت: بیش از 300 اثر ارزشمند تاریخی، فرهنگی و هنری در موزه مردم‌شناسی آستان ‌قدس در معرض نمایش قرار دارد.

نمایش 300 اثر تاریخی در موزه آستان ‌قدس
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس رضوی، حسنی اظهار داشت: قدیمی‌ترین اثر موجود در این مجموعه، جعبه چوبی لاکی روغنی ویژه لوازم آرایش، مربوط به دوره صفویه است که هنرهای مختلفی از قبیل معرق، منبت، خاتم کاری، مینیاتور و... روی آن کار شده است.  
وی خاطرنشان کرد: بنای موزه مردم‌شناسی آستان‌ قدس رضوی «حمام مهدی قلی بیک سابق» که قدمت آن به سال 1027 هجری قمری می‌رسد با وسعت 960 متر مربع، از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین حمام‌های ایرانی است که از ویژگی‌های شاخص آن می‌توان به ارزش‌های معماری و سازه ویژه آن اشاره کرد.
وی به نقاشی‌های قسمت سربینه (رختکن) اشاره کرد و گفت: 13 لایه نقاشی در قسمت سربینه وجود دارد که در دوره‌های مختلف تاریخ ترسیم شده است، به این صورت که هر نسل بدون پاک کردن نقاشی قبل، روی آن نقاشی جدید رسم می‌کرده که نخستین لایه از دوره صفویه، و لایه آخر مربوط به اواخر دوره قاجاریه است.
حسنی، این حمام را تنها بنا در کشور دانست که در آن نقاشی‌هایی از دوره‌های مختلف تاریخی وجود دارد.
مسئول موزه مردم‌‌شناسی در ادامه گفت: در حال حاضر، پروژه محوطه‌سازی بنا در حال انجام است که در نتیجه آن حیاط موزه به شکل سنتی آن احیا می‌شود.
وی تصریح کرد: هم اکنون غرفه‌های حمام، به نمایش اشیائی مرتبط اختصاص یافته و همچنین عکس‌های قدیمی از مشاغل سنتی، عکس‌های قدیمی از حرم مطهر، تابلوهای نقاشی  قهوه‌خانه‌ای، سماورها، قهوه جوش‌ها و دیگر وسایل مرتبط با نوشیدن چای از دیگر آثار در معرض نمایش درآمده در این مجموعه است.
انتهای پیام/صا30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول