اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی چناران:

الگوی کشت صرفه‌جویی در مصرف آب طراحی شد

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی چناران از طراحی و ابلاغ الگوی کشت با رویکرد صرفه‌جویی در مصرف آب و تولید حداکثری در بخش کشاورزی و دامی شهرستان خبر داد.

الگوی کشت صرفه‌جویی در مصرف آب طراحی شد
به گزارش خبرگزاری فارس از چناران، محمدرضا قوسیان ظهر امروز در نخستین جلسه ستاد ارتقای بهره‌وری آب شهرستان با اشاره به محوریت بخش تولیدات کشاورزی و دامی در اقتصاد شهرستان و معشیت 14 هزار بهره‌بردار در این بخش، اظهار داشت: کشاورزی مهم‌ترین منبع درآمد و اشتغال مردم و عامل مهم در رونق اقتصادی منطقه است، بر این اساس در سال جاری که سال جها د اقتصادی است باید به این بخش توجه ویژه شود.
وی افزود: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی، آب نقش آفرین‌ترین عامل تولید در بخش کشاورزی و دامی شمرده می‌شود و این در حالی است که امروزه مهم‌ترین عامل محدودیت تولید در این بخش محسوب می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی چناران ضرورت افزایش بهره‌وری و استفاده از آب را یاد آور شد و افزود: جهاد کشاورزی شهرستان اکنون با رصد دقیق وضعیت آب پیگیر اجرایی کردن شیوه‌های مدرن آب در بخش کشاورزی است تا ضمن صرفه‌جویی و مصرف بهینه، ارتقای بهره‌وری و افزایش تولید را امکان‌پذیر سازد.
وی طراحی الگوی کشت مناسب با اقلیم منطقه را عامل مهمی در صرفه جویی مصرف آب، افزایش راندمان و میانگین تولید حداکثری تولید با مصرف حداقلی آب در شرایط اقتصادی فعلی دانست.
قوسیان تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی را از دیگر عوامل موثر در مصرف آب عنوان کرد و افزود: در این راستا در یک سال گذشته فاز اول پروژه تجهیز و نوسازی اراضی دهنه اخلمد با صرف اعتباری بالغ بر هشت میلیارد ریال انجام شده است.
وی افزود: همچنین با هدف کاهش هدر رفت آب در بخش کشاورزی در سه سال گذشته بالغ بر 80 کیلومتر از مسیرهای انتقال آب در مزارع 20 منطقه شهرستان با صرف بالغ بر 15 میلیارد ریال از محل اعتبارات خشکسالی، استانی و سند ملی آب و سهم خودیاری کشاورزی کانال کشی و لوله‌گذاری شده که معادل 10 درصد کل عملیات 30 ساله گذشته است و تاثیر خوبی هم در افزایش تولید و بهره ور ی داشته است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چناران، لایروبی قنوات و آبیاری تحت فشار را دو عامل مهم دیگر در افزایش بهره‌وری آب کشاورزی عنوان کرد و گفت: در سال گذشته بالغ بر 3.5 میلیارد ریال برای لایروبی و بروز کردن قنوات شهرستان هزینه شده که بیش از اعتبارات دو سال گذشته در این بخش است.
وی استقبال خوب کشاورزان از اصلاح سیستم آبیاری سنتی به مدرن و تحت فشار و ضرورت توجه و تخصیص اعتبارات بیشتر به این امر را مورد اشاره قرار داد و افزود : تاکنون بیش از 8500 هکتار از اراضی آبی و باغات شهرستان تحت پوشش شبکه آبیاری تحت فشار قرار گرفته است.
به گفته وی چناران جزو شهرستان‌های برتر و پیشرو در زمینه اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار است و تاکنون 20 درصد از اراضی شهرستان تحت پوشش طرح قرار گرفته است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول