اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان:

سرانه مطالعه در سیستان و بلوچستان 61 دقیقه و 26 ثانیه است

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان گفت: مجموع سرانه مطالعه کتب درسی و غیر درسی در استان 61 دقیقه و 26 ثانیه است.

سرانه مطالعه در سیستان و بلوچستان 61 دقیقه و 26 ثانیه است
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، اسفندیار زیدآبادی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سرانه مطالعه کتب درسی، قرآنی، غیر درسی، روزنامه و سایر موارد در کشور 76 دقیقه بوده که در سیستان و بلوچستان 61 دقیقه و 26 ثانیه است و از این مقدار 11 دقیقه و 59 ثانیه سرانه مطالعه قرآن است.
وی میانگین سرانه مطالعه به غیر از کتب درسی در استان 2.3 درصد معادل 11 دقیقه و 32 ثانیه عنوان کرد و گفت: این سرانه در کل کشور 2.72 درصد معادل زمانی 15 دقیقه و 29 ثانیه است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان درصد فضاهای مجازی برای مطالعه کتاب در کشور را 8 درصد اعلام کرد و گفت: این سرانه در سیستان و بلوچستان شش درصد و سرانه کتب غیر درسی در فضای مجازی در کشور دو دقیقه و 29 ثانیه  و در استان 25  ثانیه است.
زیدآبادی با توجه به تعلقات دینی و مذهبی سرانه مطالعه قرآن در استان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در کشور میانگین سرانه قرآن 12 دقیقه و هفت دهم ثانیه و در سیستان‌وبلوچستان 11 دقیقه و 59 ثانیه است
وی از افتتاح کتابخانه نابینایان در مرکز استان خبر داد و گفت: فضا و تجهیزات فراهم است و درصورت جذب نیرو  فعالیت کتابخانه آغاز می‌شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان تعداد کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان را 49 واحد کتابخانه اعلام کرد و گفت: کل زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان 11 هزار و 500 متر است.
زیدآبادی از افتتاح سه کتابخانه همزمان با هفته دولت در استان خبر داد و گفت: دو باب کتابخانه در زابل و یک کتابخانه در شهرستان کنارک به بهره‌برداری می‌رسد و متعاقب آن در سه ماه آینده شش کتابخانه دیگر در شهرهای چابهار، سراوان، زابلی، آشار، اسپکه و قاسم آباد ایرانشهر افتتاح می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد تحول و افزایش سرانه مطالعه در استان باید جهشی و پرتابی عمل کرد و این مهم با همکاری تمامی دستگاه‌ها ذی‌ربط امکان پذیر است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اگر اعتبارات به موقع تخصیص داده شود در سال‌جاری شاهد راه‌اندازی کتابخانه الکترونیک اف آی او در مرکز استان خواهیم بود.
زیدآبادی گفت: سال گذشته 9 کتابخانه به اینترنت پر سرعت مجهز شدند و تا پایان امسال کل کتابخانه‌های استان به اینترنت پرسرعت مجهز می‌شوند.
وی یادآور شد: برای دستیابی به اهداف سند در افق چشم انداز 1404 باید برای هر 100 نفر هشت متر زیربنای کتابخانه‌ای وجود داشته باشد که تحقق این امر همکاری همه دستگاه‌ها و حرکتی جنبشی را لازم دارد.
وی با اشاره به اینکه طرح راه‌اندازی کتابخانه الکترونیکی در مرکز استان را در برنامه داریم، افزود: شبکه کتابخوانان حرفه‌ای مرداد ماه در استان افتتاح شد که از این پس علاقمندان می‌توانند با ایجاد یک پست الکترونیکی در فضای مجازی از طریق شبکه در مسابقات شرکت کرده و از جوایز آن در سطح ملی بهره‌مند شوند.
زید آبادی ادامه داد: آخرین مسابقه انجام شده به مناسبت روز جهانی قدس در بخش‌های مجازی و مکتوب در حال برگزاری است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: انجمن کتابخانه‌های عمومی  در شهرستان‌ها و بخش‌ها نهاد های غیر دولتی هستند، که در سال گذشته در استان راه‌اندازی شد و هر دو ماه یک بار با تشکیل جلسه بر روند کار آنها نظارت و آسیب‌شناسی فعالیت‌های فرهنگی در این انجمن‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد و مصوبات آنها لازم‌ اجرا است.
وی گفت: بر اساس قانون، نیم درصد از بودجه و درآمد شهرداری‌ها باید به کتابخانه‌های عمومی اختصاص داده شود و اگر این امر انجام نگیرد وزارت اقتصاد و دارایی مستقیما از محل در آمد آنها کسر و به حساب کتابخانه‌ها عمومی واریز می‌کند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان گفت: در راستای ارتقای سرانه آموزش و جذب نیروی انسانی در سال گذشته 15 نفر نیرو جذب کردیم و امسال 20 نفر جذب نیرو تا پایان سال را داریم.
وی تعداد کتاب‌ها در کتاب‌خانه‌های عمومی استان را 421 و 21 جلد عنوان کرد و گفت: تعداد اعضا در استان 35 هزار نفر و تعداد کتاب امانت داده شده در سال گذشته را 407 هزار جلد عنوان کرد.
زیدآبادی به اهداف تعریف شده در سند نهضت مطالعه افزود: باید سرانه مطالعه مفید که معطوف به اثر  دستاوردهای علمی و فناوری و ذهنی شود و در راستای به فعلیت رساندن استعدادهای الهی تلاش شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان طرح ویژه من را در استان بسیار موفق خواند گفت: با توجه سیستان و بلوچستان استانی دانشجویی است، این طرح با استقبال فراوانی رو به رو شد و علاقمندان با مراجعه به کتابخانه‌ها و اعلام عضویت خود کتابی که در استان موجود نیست را با پر کردن فرم ویژه از طریق سامانه اینترنتی در اسرع وقت  در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد و هر نفر می‌تواند کتاب مورد نظر را سفرش دهد.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول