اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

تظاهرات مردمی انگلیس و ناکامی نظام کاپیتالیستی؛

ناآرامیهای غربی «لیبرال دموکراسی» را به سوی فروپاشی کامل سوق میدهد

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) گفت: «لیبرال دموکراسی» همان مسیری را طی میکند که کمونیسم طی کرد. ناآرامیهایی که در کشور‌های غربی روی داده، تازه ابتدای ماجراست و تا فروپاشی کامل پیش خواهد رفت.

ناآرامیهای غربی «لیبرال دموکراسی» را به سوی فروپاشی کامل سوق میدهد
محمدرضا محمد‌زاده، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره انقلاب محرومین انگلستان اظهار داشت: امام امت قبل از اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی برسد، پیش‌بینی میکرد و بیان میکردند «نه راست و نه چپ هیچکدام از این مکاتب راه نجات نیست» هر کدام از این مکاتب در مدت زمان کوتاه مانند یک شیرینی عمل میکنند. این مکاتب با توجه به ویژگیهای که در نهاد انسان و جوامع به لحاظ اعتقادی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد قادر به پاسخگویی نیاز انسان نیستند.
وی با بیان اینکه اگر نهضت امام خمینی(ره) را بررسی کنیم و ریشه‌های فکری که در امام و خیلی از کسانی که نزد امام تلمذ کردند را بشناسیم ویژگیهای در مکتب امام خمینی (ره) وجود دارد که در هیچ کدام از این مکاتب «لیبرال دموکراسی» و «کمونیسم» وجود ندارد و قابل مقایسه با دیگر مکاتب نیست، گفت: کشورهای کمونیستی یا کشورهای که اصول لیبرالیسم را در مبانی اقتصادی، فرهنگی را مبنا قرار دادند؛ با استفاده از تکنیکهای تبلیغی ممکن است، تا یک مدت زمانی ادعا کنند که این مکتب تنها راه نجات است و تا اندازه‌ای قادر باشند مسیر را طی کنند.
وی ادامه داد: «لیبرال دموکراسی» به نظر من همان مسیری را طی میکند که کمونیسم طی کرد. آن شکست عجیبی که در تاریخ تحولات کمونیستی پیش آمد و همه ما نظاره‌گر بودیم امام  قبلا پیش‌بینی کرده بودند.
محمد‌زاده ادامه داد: «لیبرال دموکراسی» و کشورهای که مبانی «لیبرال دموکراسی» را پذیرفتند؛ دقیقاً همان مسیری را طی میکنند که نظام کمونیستی در جهان طی کرد. این طرف قضیه این ناآرامی که در کشور‌های غربی اتفاق افتاد تازه ابتدای ماجراست و دقیقا تا فروپاشی کامل پیش خواهد رفت و آنچه هم اکنون در کشورهای عربی ملاحظه‌ میکنیم و بسیاری از این فرعونیان ـ با توجه به آگاهی گسترده ملی و اسلامی ـ در حال سقوط هستند کشور‌های غربی نیز سقوط میکنند.
وی گفت: اتفاقی که در ایران اسلامی سه دهه قبل رخ داد امروز همین تجربه در کشور‌های عربی در حال وقوع است ما مشاهده میکنیم در این کشور‌ها انقلاب شروع شد ایران اسلامی حدود سه دهه جلوتر از کشورهای عرب عمل کرده است.
محمد‌زاده ادامه داد: انقلابی که سه دهه پیش در کشور ما اتفاق افتاد در کشور‌های عربی نیز در حال وقوع است. من اعتقاد دارم که در چند سال آینده مشابه آن چه که با فاصله در کشورهای عربی صورت گرفت در کشورهای غربی نیز دقیقا اتفاق خواهد افتاد و با روش‌های سرکوب‌گرایانه، ‌دیگر نمیتوانند از این وقوع بزرگ جلوگیری کنند.


* «شبه‌عقلانیت» همان عقلانیت معیشتی است که اسلام آن را تأیید نمیکند

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به این پرسش که تمدن غرب با عقلانیت ابزاری بسیاری از چالش‌ها را پشت‌سر گذاشته است و آیا از این چالش نیز به سلامت عبور خواهد کرد، گفت: روایتی از حضرت علی(ع) داریم که ایشان وقتی خودشان را با معاویه مقایسه میکردند، میفرمودند: آنچه که معاویه دارد عقل نیست بلکه عقل معیشتی است که محدوده بینش او از محدوده محدود فراتر نمیرود اما اسلام آمده که توجه انسان را به آخرت جلب کند و انسان برای منافع زود‌گذر اغوا نشود و همیشه به منفعت درازمدت نگاه کند.
وی ادامه داد: شبه‌عقلانیت که همان عقلانیت معیشتی است و به جنبه‌های زودگر و موقت وابسته است. شبه‌عقلانیت نقطه مطلوب اسلام نیست؛ عقلانیت مورد تعریف انسان تعقلی است که مبتنی بر آیات الهی و غایت است.
محمدزاده ادامه داد: عدم توجه به مبدأ و غایت جهان میتواند انسان را از مسیر اصلی خود خارج کند غربیها حتی آنهایی که متدین به اخلاق الهی هستند ـ مسیحیت، یهودیت ادیانی هستند که در گذشته دارای اصالتی بودندـ .
وی ادامه داد: با توجه به آنکه در گذشته مشکلاتی برای آنان پیش آمده باورمندان آن دین‌ها اصول الهی را از زندگی سیاسی ، مذهبی خود کاملا تفکیک کردند و آنها را کنار گذاشتند و در اداره اجتماع خودشان از آن اصول فاصله گرفتند.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه مطمئنا انتخاب این مسیر، مسیر مناسبی برای خودشان و جامعه غربی و کشورهای وابسته به «لیبرال دموکراسی» نبود، گفت: به همین دلیل و قطعا با نهضت‌ها و انقلاب‌های متعدد مواجه خواهند شد که این انقلاب‌ها و نهضت‌ها مبتنی بر نیاز فطری و اصول ارزشی است که توسط خداوند عالم حاکم شده است و اگر انسان‌ها در مسیر آن قرار نگیرند به نهایت و کمال خود نخواهند رسید.
وی ادامه داد: در نظام فعلی که در کشور ما جاری است اصول و ارزش‌های الهی مورد توجه است و ملاحظه میکنید چه ما تبلیغ بکنیم و چه تبلیغ نکنیم و چه فریاد بزنیم و چه فریاد نزنیم، به صورت خودکار جوامع به این سمت پیش خواهند رفت.
این استاد دانشگاه ادامه داد: رسالت‌ دینداران این است که با تلاش بیشتر ریشه‌های فطری و انسانی ملت‌های مختلف مورد توجه آن ملت‌ها قرار داده، اعتقادم این است که این انقلاب‌ها نتیجه بخش است و در نهایت  به نفع آنان است.
محمد‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه انقلاب اسلامی ما نماد و تصویر بسیار مناسبی است که امید را در کشور‌های مختلف دمیده است و مطابق این امید آهنگ حرکت‌ انقلابی این ملت‌ها تندتر شده است و تلاش اهل قلم و رسانه و مسئولان سیاست خارجی در به تصویر کشیدن این نماد بسیار حائز اهمیت است.
انتهای پیام/ک
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول