اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حدادعادل در مراسم یادبود شهدای 8 شهریور؛

سرنگونی دیکتاتورهای منطقه بازتاب خون شهداست

خبرگزاری فارس: رئیس فراکسیون فرهنگی مجلس گفت: سرنگونی حکومت‌های استبدادی در کشورهای منطقه بازتاب تلاش‌های امام خمینی و خون شهدای ما در قبل و بعد از انقلاب است.

سرنگونی دیکتاتورهای منطقه بازتاب خون شهداست
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، غلامعلی حداد عادل شامگاه گذشته در مراسم بزرگداشت شهدای هشتم شهریور که در مسجد مصلی اصفهان برگزار شد با اشاره به آیه 10 سوره حشر اظهار داشت: خداوند در این آیه به ما حق‌شناسی میآموزد و ما باید به خاطره داشته باشیم دینی که امروز داریم آسان به دست ما نرسیده است.
وی افزود: مصادیق بارز این آیه شهید رجایی و شهید باهنر است و این دو عزیز سرنوشت بسیار عجیبی داشتند چرا که بسیار با هم دوست بودند و به همین دلیل وقتی شهید رجایی رئیس جمهور شد باهنر به عنوان نخست وزیر در دولت او و در کنار او به خدمت به مردم مشغول شد و این دو یار قدیم سرنوشتشان شهادت در کنار یکدیگر بود.
رئیس فراکسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه بزرگداشت نام و یاد این دو شهید همه مقصود ما نیست، تصریح کرد: بزرگداشت نام و یاد این دو شهید وظیفه ما است اما باید از این فرصت‌ها برای آشنایی بیشتر نسل جوان با اندیشه و راه این دو شهید استفاده کنیم.
وی با اشاره به ویژگیهای شهید باهنر گفت: شهید باهنر از یک خانواده ساده زیست برخواسته بود و به خاطر فعالیت‌های که در حوزه و دانشگاه داشت این دو پایگاه علم را به خوبی میشناخت و پس از آغاز نهضت امام خمینی (ره) ایشان از چهره‌های فعال و مبارزه آن زمان بودند.
حداد عادل اضافه کرد: شهید باهنر که بنده بیش از شهید رجایی با ایشان حشر و نشر داشتم، مرد دانشمندی بود که دروس حوزوی و دانشگاهی را خوب خوانده بود و حوزه و دانشگاه را به خوبی میشناخت و از خانواده‌ بسیار ساده‌زیستی برخاسته بود؛ پدر شهید باهنر مردی بسیار متدین، ساده و ساده‌زیست بود، فردی بود که ثروت زیادی نداشت حتی بعد از به نخست‌وزیری رسیدن شهید باهنر در مغازه‌ای مزدبگیر بود.
وی بیان داشت: شهید باهنر مردم عمل و نظر بود و وقتی که در مسائل مهم وارد میشد، اظهار نظرهای عالمانه‌ای را ارائه میکرد و ایشان اهل فعالیت و مبارزه بود و شخصیت گوشه گیری نبود که تنها به مطالعه اکتفا کند.
نماینده مردم تهران در خانه ملت یادآور شد: شهید باهنر به دلیل حضور فعال در حوزه و دانشگاه با تفکرات اسلام ناب محمدی و اسلام اجتماعی، سیاسی و قرآنی امام آشنا شد و در مبارزه با رژیم طاغوت همراه سایر مبارزان به ویژه پس از آغاز نهضت امام به یکی از چهره‌های بارز مبارزه گر تبدیل شد.
وی تصریح کرد: شهید باهنر در طول زندگی مبارزه‌جویانه خود با فعالان انقلاب همچون حزب موتلفه اسلامی و امام راحل (ره) ارتباط خوبی داشت و همین فعالیت‌های مبارزاتی وی با رژیم گذشته سبب شد تا توسط رژیم شاه ملعون دستگیر و به زندان محکوم شود.

* کتاب‌های شهید باهنر موج انقلاب را تشدید می‌کرد

حداد عادل با اشاره به اینکه شهید باهنر در تألیف و انتشار کتب وارد و از این طریق فرصت خوبی را برای انتشار افکار اسلام انقلابی به دست آورده بود، اظهار داشت: شهید باهنر به لحاظ محتوایی کتب درسی با زیرکی و هوشمندی خاصی توانسته بود ساواک را غافلگیر کند به نحوی که در ابتدای کار ساواک نفهمیده بود که چه کلاهی سرش رفته است و پس از آن نیز که متوجه شدند، موج انقلاب مردم اجازه نداد که مطالب کتاب‌های منتشر شده دست خوش تحریف شود.
وی تاکید کرد: کتاب‌های شهید باهنر یکی از دلایل ریختن جوانان و دانشگاهیان به خیابان‌ها بود.
رئیس فراکسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: شهید باهنر در کنار شهید رجایی از ابتدای انقلاب فکر و ذکرش آموزش و پرورش بود که بعدها نیز به عضویت شورای انقلاب فرهنگی درآمد از این‌ رو مردم خیا‌لشان از توجه شهید باهنر و رجایی به آموزش و پرورش پس از انقلاب راحت بود.

* رجایی اسوه مقاومت و صبر بود

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ویژگیهای شخصیتی شهید رجایی اشاره کرد و اظهار داشت: شهید رجایی نیز همچون شهید باهنر در خانواده‌ای متدین و ساده زیست چشم به جهان گشود و در اثر مبارزاتی که با رژیم پلید شاهنشاهی داشت، به زندان افتاد اما با برخورداری از ایمان قوی در زیر شکنجه‌های فراوان رژیم گذشته لب به اعتراض نگشود.
حداد عادل گفت: افرادی که اخبار مبارزان قبل از انقلاب را دنبال میکردند، شهید رجایی را اسوه‌ مقاومت و صبر و فردی مؤمن میشناختند، که در زیر شکنجه‌های ساواک بدون انحراف فکری مقاومت کرده بود.
وی با بیان اینکه سازمان منافقان در زندان‌های ساواک انحرافات زیادی داشتند، تصریح کرد: اما شهید رجایی همچون چراغ روشنی برای سایر زندانیان، از تأثیر انحرافات این گروهک بر اذهان مبارزان جلوگیری میکرد.
نماینده مردم تهران در خانه ملت یادآور شد: این شهید پس از رسیدن به پست ریاست جمهوری در شورای امنیت سازمان ملل اثر شکنجه‌ها بر پایش را به سیاستمداران عالم نشان داد.
وی افزود: شهید رجایی مردی ساده زیست و آگاه به معارف قرآنی بود و در سال‌های که در زندان بود نه تنها خود را حفظ کرد، بلکه باعث هدایت افراد دیگر نیز شد.
حداد عادل در ادامه با نقل یک خاطره از شهید باهنر بیان داشت: در بهمن ماه سال 59 به مناسبت دومین سالگرد پیروزی انقلاب، هیئت‌هایی به سراسر جهان برای ملاقات با مردم و جوانان سایر کشورها به منظور شناساندن انقلاب اسلامی ایران، اعزام میشدند که ریاست هیئت‌های اعزامی به آلمان غربی، آلمان شرقی، بلژیک و اتریش با شهید باهنر در حکم وزیر آموزش و پرورش بود و من نیز در این سفرها به عنوان مشاور وزیر همراه ایشان بودم.

* به فکر بودیم حتی یک دلار نیز برای کشور ذخیره شود

وی ادامه داد: روزی که وارد فرانکفورت شدیم در نمازخانه‌ سرکنسولگری ایران برای شهید باهنر و ما سفره‌ای از نان، کره و چای شیرین پهن شد، سفیر گفت؛ برای شما هتل رزرو کرده‌ایم ولی شهید باهنر گفت، بنده همین جا راحتم، سپس بی آنکه به کسی توصیه‌ای کند عمامه‌اش را زیر سر گذاشت و دراز کشید و در آن موقع در فکر این بودیم که حتی یک دلار نیز برای کشور ذخیره شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین با نقل خاطره‌ای از شهید رجایی، گفت: در سال‌های قبل از انقلاب حاج اکبر قهوه‌چی از خیرین، پول جمع میکرد و به مستمندان به اشکال مختلفی کمک میداد، بنده نیز ایشان را میشناختم و افرادی که در دانشگاه تمایل به کمک داشتند را با ایشان آشنا میکردم، حاج اکبر در خاطره‌ای از شهید رجایی پس از منصوب شدنش به پست ریاست جمهوری نقل کرد: «از رجایی خواستم که به محرومان کمک کند. ایشان نیز بیمعطلی پول قابل ملاحظه‌ای به من داد، این موضوع برایم سوال شد، چرا که میدانستم ایشان در خرج کردن بسیار سخت‌گیر است. رجایی متوجه تعجب من شد ولی با یادآوری خدمات من در سال‌های قبل از انقلاب یادآور شد که چگونه یار من در کمک به مستمندان بوده است».
وی تصریح کرد: این افراد کسانی نبودند که به خاطر پست و مقام راه خود را تغییر دهند.
حداد عادل در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فعالیت منافقان در زمان انقلاب اشاره کرد و افزود: در آن روزهای تلخ تابستان سال 60، یاران انقلاب همچون چمران، ترور نافرجام رهبر معظم انقلاب، شهادت 72 تن، شهادت قدوسی و مدنی و بالاخره در هشتم شهریور ماه 60 شهادت رجایی و باهنر یکی پس از دیگری به وقوع پیوست ولی مردم لحظه‌ای دست از امام نکشیدند و به دنیا فهماندند که تحت هیچ شرایطی دست از انقلاب اسلامی بر نخواهند داشت.
وی شرایط امروز جامعه را همچون زمان انقلاب دانست و افزود: امروز پس از گذشت 32 سال از انقلاب اسلامی به خاطر وجود روح معنویت بر جامعه شما مردم و جوانانی که امام و انقلاب اسلامی و همچنین شهید باهنر و شهید رجایی را ندیده‌اند، همچنان پشتیبان انقلاب اسلامی، راه و اندیشه امام (ره) و شهدای بزرگ انقلاب هستند.

* جمهوری اسلامی ایران امروز در اوج عظمت خود قرار دارد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز در اوج عظمت خود قرار دارد، اظهار داشت: امروزه ایران به کشور تأثیر گذار منطقه تبدیل شده است و کمتر موضوع و تحولاتی در منطقه است که با کمک ایران حل و فصل نشود و بیداری اسلامی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا نمونه‌ای از این تأثیرگذاری‌ها است.
وی در مورد تحولات در کشورهای عرب منطقه گفت: سرنگونی حکومت‌های استبدادی در این کشورهای منطقه بازتاب تلاش‌های امام خمینی (ره) و خون شهدای ما در قبل و بعد از انقلاب است.
حداد عادل تصریح کرد: مردم منطقه وقتی دیدند که در ایران شاه سرنگون شد و با گذشت بیش از ۳۰سال، انقلاب اسلامی ایران هنوز پابرجاست دیکتاتورهای خود را نیز سرنگون کردند.
وی افزود: این تأثیرگذاری ایران در منطقه به برکت رهبری امام (ره)، خون شهیدان انقلاب همچون رجایی و باهنر و همه شهدایی است که برای این انقلاب جان خود را فدا کردند و احترام ما به رجایی و باهنر نه تنها برای آشنایی با افکار آنها، بلکه برای ادامه دادن راه آن بزرگواران است.

* رجایی و باهنروار زندگی کردن افتخار همه ما است

رئیس فراکسیون فرهنگی مجلس در پایان با بیان اینکه ساده زیستی باید مورد توجه همه مسئولان قرار بگیرد، گفت: امروز رجایی و باهنر وار زندگی کردن افتخار همه ما است و باید چراغ اندیشه و راه این دو شهید و شهیدان بزرگ انقلاب روشن نگه داشته شود، چرا که امروز بیش از هر زمانی به ارزش‌هایی نیاز داریم که رجایی و باهنر نماد این ارزش‌ها بودند.
وی تصریح کرد: شهیدان رجایی و باهنر بهترین نمونه برای تجمیع ارزش‌های اسلامی بودند.
به گزارش فارس، مراسم یادبود سی‌امین سالگرد عروج ملکوتی شهیدان محمد علی رجایی و محمد جواد باهنر با حضور مشتاقان این دو شهید بزرگوار، غلامعلی حداد عادل، نمایندگان مجلس و جمعی از مقامات استانی شب گذشته در مسجد مصلی اصفهان برگزار شد.

_____________________
گزارش از: یاسمین دادخواه
_____________________
انتهای پیام/ل10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول