اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان خبر داد:

کشت رقم جدید توت‌ فرنگی در کردستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان از کشت رقم جدید توت ‌فرنگی به نام ساریان در استان خبر داد و گفت: این رقم از نظر خصوصیات ظاهری و طعم و مزه و راندمان تولید رقمی برتر معرفی شده است.

کشت رقم جدید توت‌ فرنگی در کردستان
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ابراهیم حسن‌نژاد دوشنبه‌شب در یازدهمین جلسه کانون هماهنگی توت‌فرنگی کردستان که در استانداری برگزار شد، به برگزاری نمایشگاه و جشنواره علم تا عمل اشاره کرد و اظهار داشت: امسال اولین طرح ارائه شده از طرف استان به دبیرخانه این جشنواره مربوط به پرکولینگ و سردخانه نگهداری توت‌فرنگی است.
وی تصریح کرد: در بحث تامین انرژی، دستگاه پرکولینگ مجهز به سیستم انرژی خورشیدی شده که امیدواریم جزو یکی از طرح‌های منتخب جشنواره باشد.
وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواستار تعیین و تدوین نقشه راه از سوی تمام کانون‌های توت‌فرنگی سراسر کشور شده که باید تا چند روز آینده به این معاونت ارائه تا در نمایشگاه و جشنواره عرضه شود.
مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان به شرایط تدوین نقشه راه اشاره کرد و گفت: نقشه راه باید به تایید شورای هماهنگی کانون رسیده و به صورت صحافی شده ارائه شود.
حسن‌نژاد اضافه کرد: طرح روی جلد نقشه راه باید مطابق الگوی پیشنهادی پیوست بوده و دارای فهرست مندرجات، شماره صفحه مقدمه و همچنین چند نسخه آن به شکل چکیده و مقاله باشد.
وی با اشاره به مزایای تعیین نقشه راه توت‌فرنگی، خاطرنشان کرد: با تنظیم این نقشه راه‌های رسیدن به توسعه توت‌فرنگی مشخص خواهد شد و به تمامی مشکلات موجود در این عرصه پاسخ داده می‌شود.
وی در ادامه به طرح مدیریت خوشه‌ای توت‌فرنگی مطرح شده از طرف شرکت کاردوک اشاره کرد و اظهارداشت: ایجاد این خوشه‌ها می‌تواند بستری مناسبی برای انجام کارها و سیاست‌های سازمان در روستاها باشد.
این مقام مسئول با تاکید بر حمایت از موضوع ایجاد خوشه مربوط به توت‌فرنگی در استان، گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی در این رابطه با جدیت بیشتری ما را یاری دهد تا بتوانیم زمینه توسعه هر چه بیشتر این محصول را فراهم آوریم.
مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان در ادامه با اشاره به طرح‌های تحقیقاتی مربوط به توت‌فرنگی توسط دانشگاه و مرکز تحقیقات استان، اضافه کرد: از طرف این دو نهاد 16 طرح تحقیقاتی به دبیرخانه کانون ارسال شده است.
حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: نیاز اعتباری هشت طرح ارائه شده دانشگاه کردستان 126 میلیون و 800 هزار تومان و نیاز اعتباری هشت طرح سازمان تحقیقات هم 90 میلیون و 960 هزار تومان برآورد شد.
وی عنوان کرد: با بررسی‌های انجام شده چهار طرح از دانشگاه با نیاز اعتباری 47 میلیون تومان و دو طرح از تحقیقات با 23 میلیون تومان در اولویت قرار گرفتند.
وی اظهارداشت: موسسه بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی رقم جدید از توت‌فرنگی به نام ساریان تهیه کرده که در اختیار مراکز کشت بافت سراسر کشور برای تکثیر قرار می‌دهد.
این مقام مسئول تصریح کرد: این رقم از نظر ظاهر و خصوصیات طعم و مزه و راندمان تولید رقمی برتر عنوان شده و قرار شده که این رقم به صورت انحصاری در مراکز کشت بافت کردستان تکثیر شود.
 انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول