اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیریت بیوتکنولوژی منطقه مرکزی کشور خبر داد:

تولید داروی نوترکیب ضدسکته‌های قلبی

خبرگزاری فارس: مدیریت بیوتکنولوژی منطقه مرکزی کشور گفت: تولید داروی نوترکیب ضد سکته‌های قلبی TPA در جلبکهای میکروسکوپی از جمله طرح‌های در حال اجرا مرکز بیوتکنولوژی منطقه مرکزی کشور است.

تولید داروی نوترکیب ضدسکته‌های قلبی
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عبدالرضا نبی‌نژاد در آیین افتتاح 300 پروژه و رونمایی از طرح‌های علمی بیوتکنولوژی کشاورزی استان اصفهان با اشاره به چالش‌های عمده در این بخش بیان داشت: مهم‌ترین مشکلات در بخش کشاورزی از قبیل؛ عدم خودکفایی در برخی محصولات مهم کشاورزی، گستردگی برخی آفات و بیماری‌ها و کاربرد وسیع سموم شیمیایی، بالا بودن میزان ضایعات و پسماندهای کشاورزی، محدودیت‌های تولید، وجود تنش‌های محیطی از جمله خشکی، شوری، سرما، گرما، بهره‌وری پایین در ورودیها و کاربرد زیاد آلاینده‌های محیطی (سموم و کودهای شیمیایی) هستند.
وی ادامه داد: عدم امکان افزایش سطح زیر کشت و پاسخگو نبودن روش‌های معمول تولید محصولات کشاورزی استفاده از توسعه فناوریهای نوین در بخش کشاورزی را برای بخش کشاورزی الزامی کرده است.
مدیریت بیوتکنولوژی منطقه مرکزی کشور از راه‌اندازی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران سخن گفت و افزود: پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در سال  79 در زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی راه‌اندازی شده است.
وی با اشاره به وجود پژوهشکده‌ بیوتکنولوژی کشاورزی ایران واقع در کرج تصریح کرد: چهار پژوهشکده منطقه‌ای نیز در شهرهای رشت، تبریز، اصفهان و مشهد نیز راه‌اندازی شده است.

* دستیابی به گیاهان یونجه و سیب زمینی مهم‌ترین دستاوردهای پژوهشکده بیوتکنولوژی ایران
نبی‌نژاد به مهم‌ترین دستاوردهای پژوهشکده بیوتکنولوژی ایران در پنج سال گذشته اشاره کرد و گفت: دستیابی به گیاهان دست‌کاری شده ژنتیکی (پنج گیاه پنبه - کلزا - یونجه - سیب زمینی - گندم)، پروتکل‌های کشت بافتی گیاهان باغی و دارویی (سیب- استویا- رز)، تولید مینی تیوبر عاری از ویروس سیب زمینی و برنامه خودکفایی آن، کیت‌های انگشت نگاری DNA (بادام-پسته- زیتون- خرما-انار-انجیر)، دستیابی به دانش  فنی تولید کودها و سموم بیولوژیک)، تولید فرآورده‌های با ارزش غذایی (قندهای رژیمی- مکمل‌های غذایی بر اساس جلبکهای میکروسکوپی از جمله مهم‌ترین نتایج پژوهشکده بیوتکنولوژی ایران در پنج سال گذشته است.
وی اظهار داشت: منطقه‌ بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه مرکزی کشور به مرکزیت اصفهان 26 اسفند ماه سال 83 افتتاح شد.

*ساخت بیوتکنولوژی گیاهان دارویی در اولویت‌های است

مدیریت بیوتکنولوژی منطقه مرکزی کشور از اولویت‌های پژوهشی منطقه بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه مرکزی کشور سخن گفت و ادامه داد: از جمله اولویت‌های این بخش ساخت بیوتکنولوژی گیاهان دارویی و متابولیت‌های ثانویه در راستای مبارزه با بیماری‌های دیابت، سرطان و ام.اس است.
وی به دیگر اولویت‌های پژوهشی این مرکز اشاره کرد و بیان داشت: توجه کردن به مشکلات بخش کشاورزی منطقه مرکزی در زمینه خشکی، شوری و بوم زیست‌های گیاهی منطقه از جمله در شهرهای اصفهان، یزد، چهار محال و بختیاری، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد، از مهم‌ترین موارد پژوهشی منطقه بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه مرکزی کشور است.
نبی‌نژاد اظهار داشت: طرح‌های تحقیقاتی منطقه بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه مرکزی ویژگی‌هایی از جمله اینکه 100درصد طرح‌ها ناظر به مسائل کشاورزی داخلی و مبتلا به کشور و منطقه بوده، در راستای جهاد اقتصادی و افزایش بهره‌وری و مبارزه با تحریم‌ها بنا شده و از نظر نقاط ضعف و قوت نیز با دقت ملاحظه و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

* مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت بیوتکنولوژی ایجاد اشتغال است

وی از مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه مرکزی کشور طی پنج سال اخیر خبر داد و اضافه کرد: قطع کامل وابستگی به واردات طبقات مختلف بذری سیب زمینی عاری از ویروس، ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری در داخل کشور از طریق حمایت از ایجاد واحدهای خصوصی کشت بافت و ایجاد و فعال شدن شرکت‌های خصوصی و جلوگیری از خروج ارز از کشور از مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه مرکزی است.
مدیریت بیوتکنولوژی منطقه مرکزی کشور تصریح کرد: از مهم‌ترین معایب واردات بذر سیب زمینی از خارج به داخل کشور، خروج ارز از ایران، ورود برخی آفات و بیماریهای قرنطینه‌ای به کشور و کاهش کیفی بذرهای وارداتی در طی فر‌آیند نقل و انتقال است.

* تولید انبوه توت فرنگی با استفاده از تکنیک کشت بافت

وی با اشاره به دستاوردهای جدید مدیریت بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه مرکزی کشور گفت: یکی از این دستاوردها، تهیه پروتکل ریزازدیادی و تولید نیمه انبوه پایه پاکوتاه کننده گلابی است.
نبی‌نژاد بیان داشت: سطح زیر کشت گلابی در دنیا حدود 2 میلیون هکتار و میزان تولید جهانی آن 21 میلیون تن بوده که در ایران این محصول در 17 هزار هکتار کشت شده و حدود 180هزار تن نیز تولیدات می‌دهد.
وی تاکید کرد: روش پا کوتاه و نیمه پا کوتاه کننده گلابی موجب می‌شود که این محصول  مقاوم به بیماری آتشک، کلروز آهن، مقاوم به خاکهای سنگین با زهکشی کم، خاک‌های قلیایی، خاک‌های خشک و غرقابی شود.
 مدیریت بیوتکنولوژی منطقه مرکزی کشور به پروتکل تکثیر انبوه پایه‌های پاکوتاه کننده بومی سیب گمی آلماسی و تولید نیمه انبوه آنها با استفاده از کشت بافت خبر داد و گفت: میانگین تولید سیب درختی در دنیا 35 تا 40 تن در هکتار است در حالی که میانگین تولید این محصول در ایران حدود 17 تن در هکتار است.
وی تصریح کرد: استفاده از درختان ﭘاکوتاه و نیمه پا کوتاه‌کننده سیب سبب افزایش عملکرد و تولید میوه بیشتر با کیفیت بهتر میشود.
نبی‌نژاد اضافه کرد: در این طرح با توجه به کارآیی کشت بافت گیاهی در تکثیر و تولید پایه پاکوتا کننده سیب بومی ایران رقم گمی آلماسی که مقاوم به سرما است تکثیر و در اختیار باغداران قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به دانش فنی تولید انبوه توت فرنگی با استفاده از تکنیک کشت بافت بیان داشت: قیمت هر نشا این گیاه در بازار ایران در حدود 2 هزار و 500 ریال است و  تعداد یک سوم از این نشاها در نقل و انتقال و به دلیل آلودگی از بین می‌روند که البته با محدودیت‌های وارداتی نیز به کشور مواجه هستند.
مدیریت بیوتکنولوژی منطقه مرکزی کشور از مزایا و اثر بخشی دستاورد تولید توت فرنگی با استفاده از تکنیک کشت بافت خبر داد و اظهار داشت: تکثیر سریع و انبوه، به کارگیری امکانات علمی و فنی موجود در داخل کشور در جهت تولید گیاه توت فرنگی، ایجاد زمینه اشتغال در کشور، جلوگیری از خروج مقادیر قابل ملاحظه‌ای ارز از کشور و خودکفایی کامل در صورت تحریم از مهم‌ترین نتایج این طرح است.

* اجرای طرح تولید داروی ضد سکته‌های قلبی  

وی با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی جاری موسسه بیوتکنولوژی منطقه مرکزی کشور تصریح کرد: تهیه پروتکل تولید انبوه کاکتوس علوفه‌ای به روش کشت بافت، بهینه سازی تولید کمپوست غنی شده از ضایعات شهری با استفاده از تکنولوژی میکروبی، تهیه پروتکل تولید انبوه کاکتوس علوفه‌ای به روش کشت بافت، تهیه پروتکل تولید انبوه گیاه دارویی زرین گیاه با استفاده از تکنیک کشت بافت، تولید انبوه آنغوزه با استفاده از تکنیک کشت بافت از دستاوردهای آتی این مرکز است.
نبی‌نژاد از سایر طرح‌های در حال اجرا مرکز بیوتکنولوژی منطقه مرکزی کشور سخن گفت و اضافه کرد: تولید داروی نوترکیب ضد سکته‌های قلبی TPAدر جلبکهای میکروسکوپی، تهیه شناسنامه ژنتیکی بادام، بررسی تنوع ژنتیکی برخی گراس‌ها با استفاده از نشانگر‌های مولکولی، بررسی تنوع ژنتیکی قارچ‌های اندوفایت همزیست با گراس‌های بومی ایران، مطالعه آلکالوئیدهای تولید شده در رابطه همزیستی قارچ‌های اندوفایت با گراس‌ها‌ی بومی ایران، شناسایی ژن‌ها و مکانیسم‌های القاء مقاومت به خشکی توسط قارچ‌های اندوفایت همزیست در گیاهان چمنی از پروژه در حال اجرای مدیریت بیوتکنولوژی منطقه مرکزی کشور است.
وی با اشاره به میزان تولید انار در کشور گفت: سطح زیر کشت انار در ایران حدود 70هزار هکتار و میزان تولید آن حدود 700هزار تن است.
مدیریت بیوتکنولوژی منطقه مرکزی کشور ادامه داد: در سال‌های گذشته رتبه نخست تولید و سطح زیر کشت انار مربوط به ایران بود که در سال‌های اخیر کشور هندوستان این جایگاه را از ایران ربوده است.
وی تاکید کرد: میوه انار به عنوان یکی از ده محصول بازدارنده سرطان در دنیا شناخته شده و سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان نیز است.
نبی‌نژاد بیان داشت: در چند سال اخیر کشورهایی مانند آمریکا، ترکیه و اسرائیل جایگاه انار ایران را در دنیا بیش از پیش تهدید میکنند.
وی افزود: آمریکا توانسته است با تبلیغات محصول خود به عنوان تولید تازه و باکیفیت سهم خود را از بازار کره افزایش دهد.
مدیریت بیوتکنولوژی منطقه مرکزی کشور اضافه کرد: پس از توالی یابی ژنوم انسان توالی یابی موجودات مختلف به عنوان یکی از شاخص‌های اقتدار و ثبت موجودات به نام کشورها مطرح شد.
وی ادامه داد: استفاده از اطلاعات حاصل جهت تولید ارقام برتر و با کیفیت بالا جهت رقابت با کشورهایی نظیر آمریکا، اسرائیل و هندوستان و باز پس گیری موقعیت جهانی در این محصول از جمله اقداماتی است که می‌توان انجام داد.
نبی‌نژاد افزود: بهبود وضعیت کشت و تولید و صادرات انار در ایران و به ویژه در استان اصفهان و معرفی استان به عنوان متولی انار در کشور از اهداف این مرکز است.
وی گفت: پس از تعیین توالی  ژنوم انار امکان بهبود و اصلاحات ژنتیکی جهت تولید انواع انار متناسب با سلائق مختلف و نیز خواص  ویژه از قبیل یکنواختی، نرم دانگی، سرشاری از ترکیبات ضد سرطان و مواد مغذی خاص را میتوان دنبال کرد.
انتهای پیام/ل10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول