اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یکی از رهبران حزب عمل اسلامی بحرین در گفت‌وگو با فارس:

مردم بحرین در تعطیلات عید فطر به میدان شهداء باز میگردند

خبرگزاری فارس: یکی از رهبران حزب عمل اسلامی بحرین با رد طرح قطر برای حل بحران بحرین و همچنین با ناامیدکننده خواندن سخنرانی اخیر پادشاه بحرین، گفت که مردم در تعطیلات عید فطر به میدان شهداء [لؤلؤة] باز میگردند.

مردم بحرین در تعطیلات عید فطر به میدان شهداء باز میگردند
به گزارش فارس، "راشد الراشد" در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس درباره رویدادهای اخیر بحرین صحبت کرد.
 
*کشورهای عربی نمیخواهند بحران بحرین به دیگر کشورها سرایت کند

وی با اشاره به طرح اخیر قطر برای حل بحران بحرین گفت: شاید طرح قطریها از این موضوع نشات میگیرد که آنها برآورد کرده‌اند که بحران سیاسی شدیدی در منطقه وجود دارد و کشورهای عربی نمیخواهند که این بحران به بیرون از مرزهای بحرین سرایت کند و حتی شاید نیت‌های حسنه‌ای پشت این طرح برای خروج از این بحران باشد اما موضوع این است که جزئیاتی که از کلیات این طرح منتشر شده است نشان داد که که این طرح نمیتواند پاسخگوی حجم بحران در بحرین،‌خونریزیها، کشتارها و سرکوب‌های وحشیانه‌ای باشد، که رژیم بحرین در حق مردم بیگناه مرتکب شده است.

*بحران کنونی بحرین به دلیل ساختار و ماهیت نظام است
 
وی افزود: از سوی دیگر مردم بحرین و نیروهای سیاسی انتظار دارند پس از فداکاریهای زیادی که انجام دادند، اصلاحات و دستاوردهای جدی در زمینه سیاسی انجام شود، اما طرح قطری هیچکدام از مطالبات مردم را برآورده نکرده است حتی اگر نخست وزیر بحرین نیز از سمت خود استعفا دهد و حتی اگر اجازه محاکمه وی به دلیل جنایت‌هایی که طی 40 سال گذشته انجام داده، صادر شود، برای برآورده کردن خواسته ملتی که خواستار تغییر ساختار نظام کنونی است، کافی نیست. چالش کنونی در بحرین، تنها وجود نخست وزیر نیست بلکه ساختار و ماهیت نظام سیاسی در بحرین است
 
*مردم بحرین طرح قطر برای خروج این کشور از بحران را رد کردند


راشد الراشد افزود که طرح قطر برای بحران بحرین تنها برخی از راه‌حل‌های ظاهری و ساده بوده است. بر اساس طرح قطر اساس حکومت آل‌خلیفه باقی خواهد ماند و هیچ ضمانتی نیز برای آزادیهای بیان و سیاسی در بحرین، حق تشکیل احزاب و دولتی منتخب و همچنین محاکمه مسئولانی که در حق ملت بحرین مرتکب جنایت شدند، وجود ندارد. به همین دلیل دیدیم که گروه‌های سیاسی و مردم طرح قطر را رد کردند. مشکل در بحرین با عوض کردن یک شخص و باقی ماندن ساختار سیاسی بحرین، حل نخواهد شد.
 
این رهبر حزب عمل اسلامی بحرین در ادامه این مصاحبه به سخنرانی اخیر پادشاه بحرین پرداخت.
 
*سخنرانی اخیر پادشاه بحرین مهر تایید بر دیکتاتوری وی زد

وی گفت: سخنرانی اخیر پادشاه بحرین نه تنها فقط ناامید کننده بود بلکه بر دیکتاتوری بودن رژیم بحرین و فاسد بودن آن مهر تایید گذاشت.
 دیکتاتور بحرین تمامی مطالبات مردم بحرین را نادیده گرفت و تمام بحران این کشور را فقط در این جمله خلاصه کرد که به وی در جریان تظاهرات اهانت شده و وی این اهانت‌ها را بخشیده است. وی هیچ سخنی از تغییرات سیاسی و آزادیهای سیاسی به میان نیاورد. وی هیچ سخنی درباره خواسته‌های سیاسی مردم و زندانیانی که همچنان در بازداشت به سر میبرد به میان نیاورد. هیچ سخنی از قانون اساسی و پارلمان بحرین نیز به میان نیاورد. وی در این سخنرانی به طور جدی به بحران نپرداخت و هیچ راه‌حلی نیز برای آن ارائه نکرد.
 
*بعد از سخنرانی پادشاه، ملت بار دیگر شعار سرنگونی نظام سر داد 

وی گفت: بنابراین عکس‌العمل طبیعی مردم آن بود که بلافاصله پس از پایان سخنرانی به خیابان‌ها سرازیر شدند و بار دیگر ندای "حمد سقوط میکند" و "ملت خواستار سرنگونی نظام است" و "ملت خواستار محاکمه نظام است" را سر دادند. پادشاه بحرین بار دیگر بر خوی سرکوبگرایانه و دیکتاتوری خود تاکید کرد اما ملت بحرین همچنان بر انقلاب خود پابرجاست و تا تحقق تمامی خواسته‌های خود در صحنه باقی خواهند ماند.

 *احتمال پایان مسالمت‌آمیز ماندن تظاهرات مردم بحرین

این فعال سیاسی برجسته بحرین به گام‌های آتی ملت بحرین برای ادامه انقلاب خود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حجم اعتراض‌ها و تظاهرات در بحرین در حال افزایش است و گروه‌های سیاسی نیز از تمام مردم خواستند تا تظاهرات خود را افزایش دهند. در انقلاب بحرین همچنان تمامی گزینه‌ها ممکن است. هنوز این احتمال وجود دارد که درباره مسالمت‌آمیز باقی ماندن انقلاب مردم بحرین تجدید نظر شود. مقدماتی در میان انقلابیون بحرین وجود دارد که آنها میتوانند با شیوه‌های دیگر اراده خود را بر رژیم آل‌خلیفه تحمیل کنند.

 *در تعطیلات عید فطر مردم به میدان شهداء باز میگردند

وی ادامه داد: ائتلاف 14 فوریه بحرین اعلام کرد که مردم طی 3 روز عید فطر به سوی میدان شهداء [لؤلؤة] تظاهرات خواهند کرد. این تظاهرات با هدف آزادی میدان شهداء و ادامه مسیر انقلاب مردم بحرین است. مردم بحرین کاملا اصرار دارند که برخی از خواسته‌هایشان به طور فوری اجابت شود. مردم نمیخواهند که بار دیگر شاهد کشتار عده‌ای دیگر باشند. مردم خواستار ایجاد ساختار سیاسی هستند که بر اساس ‌آن بتوانند مجرمان و مفسدان را مورد بازخواست قرار دهند. مردم باید بتوانند آزادی بیان داشته باشند و هر زمان که بخواهند به طور مسالمت‌آمیز به خیابان‌ها سرازیر شوند.

دکتر راشد الراشد در پایان گفت: مردم در حال حاضر بر موضوع حق تعیین سرنوشت تمرکز کرده‌اند و به همین دلیل ایده مراجعه به سازمان ملل برای ارسال گروه حقیقت‌یابت را مطرح کرده‌اند. همچنین از سازمان ملل خواسته‌اند همه‌پرسی برگزار کند که بر اساس آن از مردم پرسیده شود که آیا خواستار باقی ماندن نظام کنونی هستند یا آنکه خواستار ایجاد نظام دیگر نظیر نظام جمهوری هستند.

انتهای پیام/++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول