اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس فتای گیلان خبر داد:

وقوع 68 درصد جرایم رایانه‌ای در گیلان

خبرگزاری فارس: رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی گیلان گفت: 64 درصد جرایم رایانه‌ای گیلان مربوط به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی افراد است که بیشترین نوع جرایم در این استان را شامل می‌شود.

وقوع 68 درصد جرایم رایانه‌ای در گیلان
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ایرج محمدخانی بعد از ظهر امروز در جلسه نیروی انتظامی گیلان با اشاره به وقوع جرایم رایانه‌ای در این استان اظهار داشت: هر جرمی که رایانه به نحوی به عنوان موضوع یا ابزار جرم در آن نقش داشته باشد و یا دلایل مربوط به آن در رایانه ذخیره یا پردازش یا منتقل شده باشد، جرم رایانه‌ای است.
وی بیشترین آمار جرایم رایانه‌ای در گیلان را مربوط به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی دانست و افزود: بررسی پرونده‌های مرجوعه قضایی نشان می‌دهد که 64 درصد جرایم رایانه‌ای به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی افراد مربوط می‌شود که در بیشتر موارد از روش یکسان استفاده شده است.
رئیس پلیس فتای «فضای تولید و تبادل اطلاعات» گیلان، سهل‌انگاری افراد را یکی از عوامل وقوع این جرم عنوان کرد و افزود: عدم رعایت اصول حفاظتی در استفاده از دستگاه‌های خودپرداز، اینترنت و اعتماد به افراد غیرمسئول از دیگر عوامل وقوع این جرم است.
وی به راه‌های پیشگیری این تخلف رایانه‌ای اشاره کرد و ابراز داشت: قرار ندادن کارت عابر بانک و رمز آن در اختیار افراد ناشناس، معدوم کردن رسیدهای دریافتی از دستگاه‌های خودپرداز تا حد امکان می‌تواند در پیشگیری از جرایم یارانه‌ای تاثیرگذار باشد.
محمدخانی اضافه کرد: درخواست کردن از افراد ناشناس در موقع برداشت از دستگاه‌های خودپرداز که در فاصله مناسبی قرار گرفته باشد به طوری که رمز کارت را در موقع وارد کردن مشاهده نکند، از جمله راه‌های پیشگیری از این تخلف است.
وی حساسیت نسبت به وسایل اضافی روی دستگاه‌های خودپرداز از جمله دوربین‌های کوچک را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای به دست آوردن رمز و دیگر اطلاعات کارت که نصب شده باشد و نیز به علائم عودت کارت خود توسط خودپرداز بدون هیچ گونه پاسخ روشنی باید حساس بوده و در صورت امکان موضوع پیگیری شود.
رئیس پلیس فتای گیلان اضافه کرد: در هنگام واردن کردن کارت داخل خودپرداز به عدم نصب دستگاه ضبط اطلاعات مغناطیسی کارت خود و نیز چسبناک نبودن ورودی کارت عابر بانک و خروجی پول اطمینان حاصل شود.
وی افزود: در مواقعی که از موجودی حساب خود مطمئن بوده و مبالغی کمتر از آن دستگاه خودپرداز درخواست کرده و دستگاه پیغام عدم کفایت موجودی را اعلام می‌کند، دقایقی در محل حضور داشته باشند زیرا احتمال پرداخت وجه توسط خودپرداز وجود دارد.
محمدخانی برداشت پول از محل‌های دارای دوربین مداربسته و نورکافی را مورد تاکید قرار داد و اذعان داشت: در موقع استفاده از پایانه‌های خرید، باید مبلغ و رمز کارت را صاحب کارت وارد کند.
وی از آغاز رسیدگی به جرایم رایانه‌ای با اعلام شکایات در دادسری عمومی و انقلاب شهرستان رشت و تشکیل پرونده قضایی خبر داد و ابراز داشت: فرآیند قانونی پرونده شامل تحقیقات مقدماتی، جمع‌آوری دلایل، شناسایی و دستگیری متهم در پلیس فتا انجام می‌گیرد.
رئیس پلیس فتای گیلان با تاکید بر اینکه باید در هنگام استفاده از سایت اینترنتی بانک‌ها از واقعی بودن سایت اطمینان حاصل کرده و از صفحه کلید امنیتی که در سایت تعبیه شده رمز خود را وارد کنند، متذکر شد: در صورت استفاده از اینترنت و رمز دوم برای انتقال وجه از جمله پرداخت شهریه دانشگاه از محل‌های مطمئن استفاده شود تا اطلاعات کارت و حساب و نیز رمز آن توسط افراد سودجو بازیافت نشده و با اطلاعات به دست آمده حساب صاحب کارت هک نشود.
وی شماره تلفن‌های 2188058 و2188059 -0131 پلیس فتا فرماندهی انتظامی گیلان را برای پاسخگویی به سؤالات و ابهامات احتمالی شهروندان در حوزه جرایم رایانه‌ای اعلام کرد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول