اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه چمران اهواز:

کنسرسیوم ریزگردها مطالعات را هدفمند می‌کند

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با تشکیل کنسرسیوم ریزگردها مطالعات همه دستگاه‌ها درباره این موضوع در یک بازه سه ساله هدفمند شده و از مطالعات موازی جلوگیری خواهد شد.

کنسرسیوم ریزگردها مطالعات را هدفمند می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، علیرضا زراسوندی ظهر امروز در جلسه شورای آموزش، پژوهش و فناوری استان با اشاره به راه‌اندازی این کنسرسیوم در دانشگاه شهید چمران اظهار داشت: با تاسیس کنسرسیوم منطقه‌ای مطالعات و ارزیابی ریزگردها در دانشگاه شهید چمران اهواز عملا محوریت علمی کنترل، مقابله و ارزیابی پدیده گرد و غبار در کشور و خاورمیانه به این دانشگاه واگذار شده است.
وی افزود: تمام دانشگاه‌های شمال غرب، غرب و جنوب غرب کشور عضو این کنسرسیوم هستند و رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز ریاست آن را به عهده دارد.
دبیر کنسرسیوم منطقه‌ای مطالعات و ارزیابی ریزگردها تاکیدکرد: همه دستگاه‌ها باید یک نسخه از پروپوزال و طرح مطالعاتی که حتی بخشی از آن به موضوع ریزگردها مربوط است را به این کنسرسیوم ارائه نمایند.
زراسوندی یادآور شد: این کنسرسیوم از حمایت ویژه وزارت علوم برخوردار خواهد بود و اعتبارات موردنیاز آن را نیز این وزارتخانه تامین میکند.
 
* طرح ادعای خسارت ریزگردها
همچنین استاندار خوزستان در این نشست اظهار داشت: با توجه به اینکه منشاء ریزگردها در استان، وجود شنزارها و عواملی در خارج از کشور است برای طرح در مجامع بین المللی و حقوق بین‌الملل، کشورها می‌توانند در یک مقطع زمانی مشخص ادعای خسارت کنند.
سید جعفر حجازی گفت: سازمان جهادکشاورزی، محیط زیست، علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌ها به تناسب حوزه کاری خود مطالعاتی در باره ریزگردها انجام داده یا در دست اقدام دارند اما به هر حال باید یک نسخه از پروپوزال آنها به کنسرسیوم ارائه شود تا به عنوان یک سند باقی بماند.
وی با اشاره به اینکه خوزستان در چند سال اخیر درگیر پدیده گرد و خاک بوده و آمارها و تحقیقات اولیه درباره میزان آلودگی و اثرات آن موجود است، تاکید کرد: الان بهترین فرصت است تا دستگاه‌های مختلف که به نوعی متاثر از پدیده ریزگردها هستند وارد عمل شده و در قالب طرح پژوهشی تحقیقاتی انجام دهند.
نماینده عالی دولت در خوزستان تاکید کرد: لازم است در مطالعات ریزگردها بعد اقتصادی این پدیده نیز حتما لحاظ شود.
حجازی همچنین با اشاره به رشد فعالیت‌های پژوهشی و ارتقای جایگاه خوزستان در این زمینه، اظهارداشت: صنایع استان امکانات بسیار خوبی دارند و میتوانند فضاها و امکانات خود را در اختیار محققان و پژوهشگران قرار دهند.
وی تاکید کرد: با همکاری معاونت پشتیبانی و توسعه منابع انسانی استانداری باید فضاهای مازاد یا بدون استفاده صنایع و دستگاه‌ها شناسایی شود و برای انجام کارهای تحقیقاتی در اختیار محققان استان قرار گیرد.
استاندار خوزستان ادامه‌داد: امسال باید امکانات سخت‌افزاری خود را برای انجام کارهای تحقیقاتی افزایش دهیم، همچنین بخش‌های تخصصی پژوهش استان که با یکدیگر کار میکنند، نباید امکانات خود را از هم دریغ کنند.
حجازی گفت: لازم است بخشی از بودجه امسال هم صرف تهیه ابزار و تجهیزات شود چرا که مراکز تحقیقاتی علاوه بر تامین فضای موردنیاز، باید با امکانات مناسب تجهیز شوند.
در این جلسه طرح‌های کمیته راهبردی پژوهش استان مورد بررسی قرار گرفت، از میان 88 طرح ارائه شده از این این کمیته 65 طرح تصویب شد و مقرر شد 23 طرح دیگر مجددا بررسی شوند.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول