اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله سبحانی:

تحریم‌های اقتصادی ناشی از اندیشه‌های منافقانه است‌

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: تحریم‌های اقتصادی که امروز علیه نظام اسلامی صورت گرفته ناشی از همان اندیشه‌های منافقان صدر اسلام است که مستکبرین آنها را بر نظام اسلامی تحمیل می‌کنند.‌

تحریم‌های اقتصادی ناشی از اندیشه‌های منافقانه است‌
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در ادامه درس‌های تفسیر قرآن ماه رمضان که امروز در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، با اشاره به انواع توسل اظهار داشت: از قرآن مجید استفاده می‌شود که توسل به دعای پیامبر یکی از انواع توسل است که در گذشته سنت بر این جاری بوده که از دعای انبیا استمداد می‌جستند مانند دعای حضرت یعقوب در حق فرزندان خود که برای آنان از خداوند طلب آمرزش کرد.
وی افزود: کسانی که با توسل مخالف هستند این آیات را مربوط به زمان حیات پیامبر اسلام(ص) می‌دانند اما در پاسخ باید گفت که توسل دارای دو اصل است، نخست زنده بودن کسی که توسل به او می‌شود و دیگری وجود ارتباط میان او و توسل کنندگان.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه پیامبر دارای حیات برزخی است، اظهار داشت: خداوند در آیه 169 سوره آل عمران می‌فرماید «ای پیامبر هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شده‌اند مرده‌اند، بلکه زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند».
وی افزود: زمانی که شهدا به تایید قرآن زنده هستند، به یقین پیامبر اسلام که این شهدا حاصل تربیت او هستند نیز زنده خواهد بود و اگر اینچنین نباشد با عقل منافات خواهد داشت.
آیت‌الله سبحانی در ادامه با اشاره به داستانی در سوره «یس» کرد و ابراز داشت: از سوی حضرت عیسی (ع) چند نفر به شهر انطاکیه رفتند تا به تبلیغ مسیحیت بپردازند اما مردم آن شهر بر علیه آنها شورش کردند و در آن میان مردی از شهروندان انطاکیه خطاب به همشهریان خود گفت از این فرستادگان مسیح پیروی کنید اما مردم او را سنگباران کردند و وی را کشتند و در روایات آمده که خداوند او را مستقیما وارد بهشت کرد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: به تایید قرآن مجید این مرد پس از مرگ برای مردم شهر خود پیام فرستاد که ای کاش همشهریان من جایگاه مرا می‌دیدند و نتیجه‌ای که از این داستان اخذ می‌شود این است که مردی تنها رسولان نبی خدا را تایید کرد به تایید قرآن زنده است و برای مردم خود پیام می‌فرستد.
وی در ادامه به سلام آخر نماز اشاره کرد و گفت: مومنین در این سلام پیامبر اسلام را مورد خطاب قرار می‌دهند و با توجه به اینکه متن نماز، قرآن و احادیث شاعرانه نبوده بلکه کاملا دقیق و جدی هستند می‌توان پی برد که رسول گرامی اسلام(ص) زنده است.
آیت‌الله سبحانی بیان داشت: در روایات اسلامی آمده است زمانی که میت مومنی را به سوی قبرستان حرکت می‌دهند او صدای کفش‌های تشییع کنندگان را می‌شنود بنابراین با توجه به زنده بودن میت شخص مومن می‌توان پی برد که پیامبر اسلام نیز هم اکنون زنده است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم به بحث ارتباط میان توسل کنندگان و پیامبر اسلام پرداخت و افزود: در یکی از کتاب‌های روایی آمده است که بعد از غزوه بدر به فرمان حضرت محمد (ص) اجساد کفار را در چاهی انداختند و خود بر سر چاه رفته و با کشته شدگان سخن گفت و به آنان فرمود «آنچه خداوند فرموده بود را حق یافتم آیا شما نیز آن حق را یافتید؟» که در این هنگام گروهی از صحابه در این ‌ارتباط‌ از ایشان سئوال کردند و حضرت فرمود: «شما اکنون از آن‌ها شنواتر نیستید».
وی تصریح کرد: از این داستان ارتباط میان زندگان و مردگان استنباط می‌شود حتی اگر آنها از کفار باشند زیرا پیامبر اسلام با آنها سخن گفته است.
آیت‌الله سبحانی با اشاره ادعای وهابیت در رد مسئله توسل با استناد به آیاتی از قرآن مجید گفت: مضمون این آیات سوره مومنون این است که هنگامی که مرگ کافر فرا می‌رسد می‌گوید مرا به دنیا باز گردانید ولی اگر اینچنین شود باز همان انسان گذشته خواهند بود و حایلی مانع از بازگشت انسان به دنیا وجود دارد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: وهابیون با استناد به این آیه قائل به وجود حائلی میان اموات و افراد زنده هستند که مانع از هرگونه ارتباطی می‌شود که در پاسخ باید گفت مدعیانی که چنین برداشتی از قرآن دارند دچار پیش داوری شده‌اند در حالی که خداوند در قرآن اشاره به حائلی دارد که مانع از بازگشت به جهان مادی می‌شود اما ارتباط آنها را قطع نمی‌کند.
وی با اشاره به غزوه بنی‌مصطلق که در آن میان اختلافی میان مهاجرین و انصار رخ داد، بیان داشت: سران منافقین از این موقعیت استفاده کرده و نتیجه آن تحریم اقتصادی مهاجرین و انصار توسط یکدیگر بود.
آیت‌الله سبحانی تاکید کرد: تحریم‌های اقتصادی که امروز علیه نظام اسلامی صورت گرفته ناشی از همان اندیشه‌های منافقان صدر اسلام است که مستکبرین آنها بر نظام اسلامی تحمیل می‌کنند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه هفت سوره منافقون گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید «آنها کسانی هستند که می‌گویند به افرادی که نزد رسول خدا هستند انفاق نکنید تا پراکنده شوند، غافل از اینکه خزاین آسمان‌ها و زمین از آن خداست اما منافقان نمی‌فهمند» و در واقع هرچه در این دنیا هست ریشه در عالم بالا دارد و اصل آن در نزد خداوند و فرع آن در این جهان قرار دارد در حالی که فهم بشریت از درک عالم بالا عاجز است.
وی با بیان اینکه سران منافقین در بازگشت به مدینه در جریان غزوه بنی‌مصطلق ادعا داشتند که عزیزان، ذلیلان را بیرون خواهند کرد، اظهار داشت: قرآن در سوره منافقون می‌فرماید «در حالی که عزت مخصوص خدا و رسول او و مومنان است ولی منافقان نمی‌دانند».
آیت‌الله سبحانی تاکید کرد: خداوند هیچ گاه به مومنین اجازه نمی‌دهد که خود را خوار و ذلیل کنند بنابراین ملت ایران باید عزت خود را در مقابل مستکبرین حفظ کنند.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول