اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده سابق مردم اردبیل در مجلس:

هدفمند کردن یارانه‌ها طرح اقتصادی است؛ ‌سیاسی نشود

خبرگزاری فارس: نماینده اصولگرای سابق مردم اردبیل، نیر، ‌نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ هدفمند کردن یارانه‌ها سیاست اقتصادی است و نباید با آلوده کردن آن به سیاست آثار شیرین آن را به کام مردم تلخ کرد.

هدفمند کردن یارانه‌ها طرح اقتصادی است؛ ‌سیاسی نشود
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حسن نوعی‌اقدم ‌ظهر امروز در دیدار جمعی از منتخبان احزاب و گروه‌های سیاسی در اردبیل اظهار داشت: در تحلیل و بیان مزایای هدفمند کردن یارانه‌ها دو دیدگاه وجود دارد که اولی پاسخ کارشناسی درست و صحیح است، اما دیگری آمار دروغ و بلف‌های سیاسی است که با عدد ‌و ارقام غلط آمیخته شده است.
وی بیان داشت:‌ کلیات هدفمند کردن یارانه‌ها به عنوان یک فرمول اقتصادی شایسته و مناسب که آثار بلند‌‌مدت میان‌مدت و کوتاه‌مدت نیش‌دار دارد مورد پذیرش است مشروط به اینکه درست اجرا شود.
این استاد اقتصاد دانشگاه‌های کشور یادآور شد: نیش‌دار بودن اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در برخی از مواقع نشان از درست و سالم اجرا شدن آن است اما دولت بدون توجه به خواست مجلس که باید این طرح با شیب ملایم اجرا شود کاری کرده که این مدل اقتصادی زمینه نگرانی را فراهم آورده است.
نوعی‌اقدم بیان داشت: ‌اصل قانون نقص و مشکلی ندارد اما این رفتارهای سیاسی و اقتصادی به هم پیوند خورده است که در کشورمان سبب شده قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بیشتر از ثمرات اقتصادی، ظاهری سیاسی پیدا کند.
وی با انتقاد شدید از توزیع یارانه‌ها آن هم به صورت یکسان در میان افراد فقیر و متموّل جامعه، یادآور شد:‌ چگونه است که میلیاردر تهرانی همان مبلغ یارانه‌ای را دریافت می‌کند که یک فقیر فاقد شغل و درآمد محله‌ میر‌اشرف ما نیز آن مبلغ یارانه را ماهانه دریافت می‌کند.
این استاد دانشگاه گفت: این نحوه تصمیم‌گیری و توزیع یارانه‌ها نه تنها عدالت نیست بلکه اقدامی ضد عدالت است در حالیکه ما امروز کل درآمد کشور را حراج کردیم تا شکم عده‌ای متمول بی‌درد را پر کنیم.
این اقتصاد‌دان بیان داشت:‌ درآمد یارانه‌‌ای40 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که نه تنها کفاف یارانه در 12 ماه سال را نمی‌کند بلکه دولت حتی از جیب خود مبالغی هنگفت روی این میزان اعتبارات می‌گذارد تا به تصور خود توزیع عادلانه یارانه‌ها را داشته باشد.
عضو مجلس هفتم اظهار داشت: قرار بود 30 درصد درآمد کسب شده از محل هدفمندی یارانه‌ها به بخش صنعت اختصاص یابد که تاکنون ریالی در این زمینه پرداخت نشده و ما در یک تصمیم مهم اقتصادی با اجرای غلط کاری کردیم که صنعت ما دچار رکود شود و مردم نیز به ویژه افراد دهک‌های پایین ناراضی باشند.
وی تصمیم شجاعانه دولت را در اجرای این قانون بعد از گردن‌ ننهادن دولت هاشمی و خاتمی ستود و گفت:‌ یکی از سیاست‌های غلط دولت نهم ایجاد امیدواری برای ایجاد 2.5 میلیون شغل در کشور است در حالیکه با امکانات مالی و زیر‌ساخت‌های موجود دولت تنها قادر است 200 تا 300 هزار شغل را ایجاد کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود دولتمردان را به پرهیز از عوام‌فریبی در ارائه آمارها و ارقام‌ها فراخواند و افزود: رفع بیکاری از دو راه امکان‌پذیر است که راه صحیح آن رونق اقتصادی، ‌ایجاد زیر‌ساخت‌ها، برقراری امنیت اقتصادی،‌ چگونگی تولید و توزیع است در حالیکه راه موقت و مسکنی آن نیز تکیه بر دلال‌بازی‌ها و توسعه واردات به جای صادرات است که این راه نشان از ناکار‌آمدی سیستم و برنامه دارد.
نوعی‌اقدم در ادامه سخنان خود با انتقاد از تعطیلی واحد‌های صنعتی اردبیل نظیر آرتاویل‌تایر، سبلان پارچه، نساجی اردبیل، ‌ذوب‌آهن اردبیل و ده‌ها طرح صنعتی و تولیدی دیگر بیان داشت: هر فرد بدون ایجاد ظرفیت جدید ادعای ایجاد اشتغال کند سخنی به گزاف گفته و اظهارات او کذب محض است.
وی گفت: ‌اگر اشتغالزایی دولت همچون دیگر طرح‌های ناقص او همچون انتقال کارمندان از تهران به سایر شهرستان‌ها، واگذاری یک‌هزار متر مربع زمین ویلایی به مردم و دیگر وعده‌های عملی نشده باشد تحقق آن دور از انتظار است.
نوعی‌اقدم در بخش دیگری از سخنان خود سیاست خارجی کشورمان را منطبق بر فرمایشات و خط مشی مقام معظم رهبری توصیف کرد و یادآور شد: امروز به روشنی مشخص شده که پدیده مشایی و جریان انحرافی فعالیت‌های خود را از سفر‌های خارجی آغاز کرده و تلاش کردن تا خط مشی مکتب ایرانی را در خارج از مرز‌ها نیز بسط و گسترش دهند. 
وی وقاحت سخنان یکی از نزدیکان گروه جریان انحرافی را در منتخب اعلام شدن 155 نماینده فعلی مجلس در دور بعدی خاطرنشان کرد و گفت: ‌اینگونه اظهار نظرها توهین و اهانت به رای و نظر مردم است چرا که از اوایل مجلس هشتم نیز سعی کردند عده‌ای را وکیل‌الدوله معرفی کنند تا منصب و جایگاه نمایندگی مجلس تنزل پیدا کند.
عضو هیئت رئیسه مجلس هفتم بیان داشت: ‌زمانی که بنده پرده از چهره برخی عوامل و مجریان ناسالم انتخابات در مجلس هشتم برداشتم هدف و منظورم شیوه و روش گروه انحرافی در صحنه انتخابات بود که سعی می‌کردند با میدان‌داری انتخابات را به نفع خود رقم بزنند.
وی در ادامه اظهار داشت: ‌ما باید جرات و جسارت آن را داشته باشیم تا از جیب نظام خرج نکنیم  و جایگاه نظام را در دید مردم خار و تنگ نشان ندهیم، در حالیکه باید از جیب خود برای حفظ منافع نظام و انقلاب خود استفاده کنند.
انتهای پیا/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول