اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

یک میلیون هکتار زمین امسال به آبیاری نوین تجهیز میشود

خبرگزاری فارس: معاون آب و خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح ایجاد یک میلیون هکتار آبیاری نوین با اعتبار 3 هزار و 250 میلیارد تومان تا پایان سال به وزارت جهاد کشاورزی داده شده است.

یک میلیون هکتار زمین امسال به آبیاری نوین تجهیز میشود
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید رحیم سجادی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، اظهار د اشت: 720 میلیارد تومان اعتبار برای آبیاری تحت فشار، 250 میلیارد تومان به ایجاد شبکه‌های فرعی، و 160 میلیارد تومان برای انتقال آب به مزرعه اختصاص یافته است.
معاون آب و خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی افزود: قانون برنامه پنجم مکلف کرده که تعادل در مورد تغذیه و برداشت از آبهای زیر زمینی انجام گیرد بنابراین مهمترین راهکار انجام آبیاری بارانی تحت فشار است که 50 درصد مصرف آب را کاهش داده و 30 درصد تولید را افزایش میدهد. همچنین ایجاد شبکه‌های آبیاری و لوله‌های انتقال از روش‌های تحقق این هدف است.
سجادی افزود: بدین منظور طرح ایجاد یک میلیون هکتار شبکه های آبیاری تحت فشار و کم فشار با اعتبار 3 هزار و 250 میلیارد تومان و نیز اجرای شبکه‌های زهکشی در مساحت 500 هزار هکتار با اعتبار 3 هزار میلیارد تومان به وزارت کشاورزی داده شده تا از محل درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها تأمین شود.
وی افزود: در حال حاضر یک میلیون هکتار از اراضی پایین دست چاهها، چشمه و قنوات به آبیاری تحت فشار تجهیز شده‌ است.
سجادی افزود: همچنین 260 هزار هکتار از کانال‌های شبکه‌های فرعی آبیاری در کشور احداث شده که 7 هزار و 886 کیلومتر آن در 2 سال اخیر انجام شده است.
سجادی ادامه داد: میانگین بارش در کشور ما یک سوم میانگین جهانی و شدت تخیر سه برابر جهانی است، 30 درصد بارندگی در 75 درصد مساحت کشور و 75 درصد بارندگی زمانی است که نیاز به آبیاری نداریم.
وی افزود: 92 درصد تولید کشور از اراضی آبی است در حالی که در دنیا 40 درصد تولید از اراضی آبی انجام میشود و این موضوع وابستگی به مصرف آب را بیشتر کرده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حال حاضر 800 هکتار از شبکه‌های آبیاری 4 و 3 پایاب سدها اجرایی شده که حدود 450 هزار هکتار آن توسط وزارت جهاد کشاورزی و حدود بیش از 300 هزار هکتار توسط وزارت نیرو انجام شده است.
سجادی گفت: استفاده بخش کشاورزی از اعتبارات صندوق توسعه به صورت ارزی و ریالی محقق شده این در حالی است که در سایر بخش‌ها به صورت ارزشی است و این موضوع امکان برداشت از این صندوق را تسهیل میکند. 
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: 40 میلیارد تومان اعتبار برای صنایع تبدیلی و تکمیلی و تخصیص یافته که با این اعتبار امکان پرداخت 200 میلیارد تومانی تسهیلات وجود دارد و با این اعتبار توزیع صنایع تبدیلی را به سمت قطب‌های تولید هدایت خواهیم کرد این در حالی است که طی سال‌های گذشته توزیع نامناسب بود. و پراکنش نوع محصول و صنایع تبدیلی سنخیتی با هم نداشت.
وی افزود: دلیل این پراکنش نامناسب، پراکندگی در صدور مجوز تاسیس صنایع تبدیلی بود که از سوی وزارت صنعت صادر میشود در حالی که آنها از آمارهای تولید اطلاعی نداشتند.
سجادی گفت: همچنین از امسال روال انتخاب کشاورزان نمونه تغییر یافته و کسانی که بتوانند با حداقل مصرف آب، کود و سم بیشترین تولید را داشته باشند نمونه انتخاب میشوند.
سجادی همچنین به مشکلات عمده خاک در کشور اشاره کرد و گفت: لایحه جامع خاک در کمیسیون در حال بررسی است و در صورت تصویب نهایی آن از روند فرسایشی، تخریب، آلودگی جلوگیری میشود.
معاون آب و خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: نبودن قانون محکم برای مقابله با تغییر کاربریهای اراضی و تخریب، مشکل خاک کشور سال به سال بدتر میشود.
انتهای پیام/ص
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول