اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از ابتدای سال 91 آغاز میشود؛

صدور کارت ملی هوشمند در قزوین

خبرگزاری فارس: مدیرکل ثبت احوال استان قزوین از آغاز تعویض کارت ملی و صدور کارت ملی هوشمند از ابتدای سال 91 در قزوین خبر داد.

صدور کارت ملی هوشمند در قزوین
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، اصغر آراسته پیش از ظهر امروز در نشست خبری بیان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته تصویربرداری از 300 هزار برگ سند هویتی و آرشیو آن در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور به منظور تسهیل و تسریع در ارائه خدمات و جلوگیری از تخریب فیزیکی اسناد انجام گرفته است.
وی ادامه داد: تاکنون حدود 40 هزار شناسنامه جدید و مکانیزه در استان قزوین صادر شده که با تأمین اعتبار طی سال جاری امیدواریم صدور شناسنامه جدید و تعویض با شناسنامه‌های قدیم را طی فراخوانی از سال آینده آغاز میکنیم.
 
* شناسنامه‌های جدید با ضریب امنیتی بالا
مدیرکل ثبت احوال استان قزوین اضافه کرد: پیش‌بینی ما این است که ظرف سه تا چهار سال خواهیم توانست شناسنامه‌های قدیمی استان را تعویض و شناسنامه‌های جدید در اختیار افراد بالای 15 سال قرار گیرد.
وی افزود: شناسنامه‌های جدید از ضریب امنیتی بالایی برخوردار است و امکان جعل آن وجود ندارد و همچنین با توجه به نوشتار تایپی این شناسنامه‌ها میزان خطا و اشتباه در این شناسنامه‌ها بسیار کم خواهد بود.
آراسته اظهار کرد: در حال حاضر بالغ بر 900 هزار نفر از جمعیت استان افراد بالای 15 سال هستند که باید نسبت به تعویض شناسنامه آنها اقدام کنیم.
 
* راه‌اندازی گنجینه مشاهیر
وی توضیح داد: راه‌اندازی گنجینه مشاهیر و مفاخر استان در محل اداره کل ثبت احوال استان قزوین اقدام دیگری بود که نسبت به راه‌اندازی آن گام‌هایی را برداشته‌ایم که در این زمینه 100 گنجینه به ثبت رسیده و در مجموع یکهزار سند را که حاوی اسناد مفاخر، سرداران شهید هشت سال دفاع مقدس، مشاهیر و شخصیت‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را شامل میشود به ثبت خواهیم رساند.
مدیرکل ثبت احوال استان قزوین خاطرنشان کرد: از این طریق نسل جوان با شخصیت‌های مهم استانی هرچه بیشتر آشنا میشوند.
وی گفت: تلاش در جهت افزایش رضایتمندی مردم در ارائه خدمات یکی دیگر از محورهای جدی اقدامات ما بوده به طوریکه در همه شاخص‌های ارزیابی رضایتمندی مردم در سال 89 به میزان 10 درصد رشد را شاهد بودیم و توانستیم رتبه دوم را در بین دستگاه‌های خدمت‌رسان کسب کنیم.
آراسته افزود: در برنامه‌های آتی که برای اجرا در نظر داریم موضوع اصلاح قانون ثبت احوال است که پیش‌بینی میشود با اصلاح این قانون شاهد بهبود روش‌ها و حذف فرآیند‌های زائد باشیم که این قانون در مجلس شورای اسلامی به زودی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما مکانیزه کردن همه فعالیت‌هاست که در این راستا در تلاشیم تمام فعالیت‌های اداره کل ثبت احوال استان به صورت مکانیزه یعنی بدون مراجعه به ادارات و تنها از طریق سایت‌ اداره کل و سایت‌های ادارات تابعه شهرستان به راحتی انجام دهیم.
 
* آرشیو الکترونیکی گامی بزرگ در ثبت احوال
مدیرکل ثبت احوال استان قزوین افزود: در این راستا با اتمام عملیات آرشیو الکترونیکی قادر خواهیم بود به تمام مردم بدون توجه به محل صدور شناسنامه، در محل سکونت خدمات ثبت احوال را ارائه کنیم که در این زمینه عملیات آرشیو الکترونیکی در آبیک انجام شده و در شهرستان‌های قزوین و تاکستان در حال اجراست که پیش‌بینی ما اتمام این آرشیو تا پایان سال جاری و اتمام عملیات آرشیو الکترونیک در استان تا پایان سال 91 خواهد بود.
وی توضیح داد: تجهیزات مورد نیاز برای صدور کارت هوشمند ملی نیز سال جاری خریداری میشود که امیدواریم از ابتدای سال 91 بتوانیم نسبت به تعویض کارت شناسایی ملی و صدور کارت هوشمند اقدام کنیم. کارت هوشمند ملی در حال حاضر به صورت پایلوت در استان قم صادر میشود و از آغاز سال 91 صدور آن در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد. کارت شناسایی ملی دارای ویژگی شناسایی بود ولی کارت هوشمند دارای سه ویژگی شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتال است که از این کارت حتی میتوان در خدمات دیگر چون انتخابات و کارت سلامت استفاده کرد.
آراسته اضافه کرد: با توجه به ماده سه قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی برای همه اتباع ایرانی، کارت شناسایی ملی به عنوان سند شناسایی اتباع ایرانی محسوب میشود که دارنده کارت مکلف است در صورت تغییر محل سکونت در نخستین فرصت مراتب را به اداره ثبت احوال محل سکونت خود اطلاع دهد همچنین دستگاه‌های اجرایی نیز ملزم هستند در تمام فعالیت‌های اداری و انتظامی از کارت شناسایی ملی برای انجام امور مربوطه استناد کنند و اسناد را به نشانی آنها که با کد پستی کارت ملی مطابق است، ارسال کنند تا چنین روندی الزامی برای افراد باشد که آخرین نشانی محل سکونت خود را به اداره ثبت احوال اعلام کنند.
وی بیان کرد: ممکن است مراجعه مردم به اداره ثبت احوال برای این امر با دشواری باشد که به همین منظور با ایجاد فرصت مراجعه غیرحضوری زمینه تغییر نشانی از طریق وب سایت ثبت احوال استان و سایت اداره ثبت شهرستان‌های تابعه فراهم شده و عموم شهروندان میتوانند بدون مراجعه به ثبت احوال نسبت به تغییر نشانی و حتی تعویض کارت شناسایی خویش اقدام کنند.
مدیرکل ثبت احوال استان قزوین ادامه داد: در حال حاضر ثبت احوال استان قزوین علاوه بر مرکز استان در تمام شهرستان‌های استان دارای اداره است حتی در بخش های مختلف نیز نمایندگیهای ثبت احوال فعالیت دارند که راه‌اندازی ثبت احوال بخش‌های محمدیه، دانسفهان و شال تا پایان سال جاری انجام خواهد شد و راه‌اندازی نمایندگی بخش‌های کوهین، طارم سفلی و خاکعلی نیز سال آینده انجام میشود.
وی گفت: هم‌اکنون خدماتی چون تغییر نام، تغییر نام خانوادگی، تعویض کارت شناسایی ملی به منظور تغییر نشانی و پیگیری صدور کارت شناسایی ملی به صورت مکانیزه و غیر حضوری از طریق سایت امکان‌پذیر است، البته ثبت احوال استان قزوین تنها دستگاهی است که علاوه بر اداره کل مرکز استان سایر ادارات آن نیز دارای وب سایت اینترنتی است.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول