اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

ارسال 6 تن شیر خشک برای کودکان سومالی

نیمی از داروهای خارجی را هلال احمر وارد میکند

خبرگزاری فارس: مدیر عامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر از ارسال 6تن شیرخشک برای کودکان قحطیزده و دچار سوء تغذیه کشور سومالی توسط هلال احمر خبر داد و گفت: 4 درصد بازار دارویی کشور در اختیار داروهای وارداتی است که نیمی از آن را هلال احمر وارد میکند.

نیمی از داروهای خارجی را هلال احمر وارد میکند
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، فردین بلوچی امروز در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر چگونگی و مقدار دورریز دارو در داروخانه‌های جمعیت هلال احمر گفت: دورریز دارو در مجموع امر طبیعی است ولی باید کنترل شده باشد و جمعیت هلال احمر موظف است برای اینکه دارو در کشور حتی یک روز نیز کمبود نداشته باشد بر اساس یک سیر قانونی و هماهنگ با وزارت بهداشت دارو خریداری و انبار کنیم.

وی افزود: در زمینه دارو نباید حتی یک روز دارو در کشور کمبود داشته باشیم و در این زمینه همه داروها یک تاریخ مصرف مشخصی دارند که بر اساس آن تاریخ خرید و توزیع مناسب باید صورت پذیرد.

بلوچی در پاسخ به این پرسش که در سالهای گذشته دورریزی دارو در داروخانه‌های جمعیت هلال احمر بسیار بوده است و حال به چه صورت است گفت: بنده به مدیران سابق در سازمان تدارکات پزشکی احترام میگذارم و باید اعلام کنم که نسبت میزان دورریزی دارو از زمان مسئولیت بنده در این سازمان از سال 89 بسیار مطلوب‌تر شده است. به طوری که با وجود دورریز و خارج کردن داروهای تاریخ گذشته حتی یک روز نیز به طور مثال واکسن مننژیت در کشور کمبود نداشته‌ایم ولی در مجموع دورریزی و خارج کردن داروی تاریخ مصرف گذشته امری طبیعی است ولی باید به صورت کارشناسی و مناسب صورت پذیرد. ولی در مجموع هلال احمر بیشتر توزیع کننده است و ما وارد کننده نیستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر حل نشدن مشکل انجمن داروسازان با هلال احمر در مسئله راه‌اندازی داروخانه در سراسر کشور گفت: ما با انجمن داروسازان مشکلی نداریم و بر اساس اهداف خود برای خدمت به بندگان خدا هیچ مرزی را نمیشناسیم و اعلام آمادگی میکنیم که حاضریم در هر مکانی از استانهای کشور داروخانه ایجاد کنیم که پیشنهاداتی نیز در این زمینه وجود دارد.

بلوچی تصریح کرد: انجمن داروسازان یک انجمن صنفی است و به عنوان یک صنف شاید دوست نداشته باشند داروخانه بیشتر ایجاد شود. ولی جمعیت هلال احمر هر جا که نیاز نظام باشد و احساس کند که باید داروخانه ایجاد شود بر اساس مفاد قانونی و با مجوز وزارت بهداشت داروخانه ایجاد میکند.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر تکریم ارباب‌رجوع و بیماران در داروخانه‌های هلال احمر به خصوص در داروخانه مرکزی این جمعیت گفت: بنده به عنوان یک داروساز باید به اطلاع‌تان برسانم که کار در داروخانه بسیار سخت است و مراجعه به داروخانه مرکزی جمعیت هلال احمر نیز زیاد است. با این وجود تلاش خود را میکنیم تا بتوانیم با صبوری همکاران و پرسنل داروخانه‌هایمان تکریم ارباب رجوع را اصلاح و ارتقاء دهیم.

بلوچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر میزان صادرات دارو سازمان تدارکات پزشکی افزود: قبل از مسئولیت‌پذیری بنده حقیقتا صادرات زیادی در زمینه دارو نداشتیم ولی از سال گذشته حدود 1.5 میلیارد تومان توانستیم دارو صادر کنیم. ولی برای امسال هدف ما این است که بیشتر تولیدات دارویمان را برای حضور در دیگر کشورها معرفی کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر میزان ارسال دارو به کشور قحطیزده سومالی بیان داشت: در زمینه ارسال دارو به کشور قحطیزده سومالی سازمان امداد و نجات و معاونت درمان و توانبخشی جمعیت با مدیریت جمعیت هلال احمر هر چقدر دارو از ما درخواست کرده‌اند که نزدیک به 2.5 تن بوده است را تهیه و برای ارسال به سومالی اقدام کرده‌ایم و در این راستا به زودی 6 تن شیر خشک برای کودکان سومالیایی از طریق سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر که بانی و هزینه این شیرخشک ارسالی پرسنل سازمان بوده است که کمکهای خود را در این زمینه ارائه کرده‌اند.

بلوچی در ادامه به کیفیت داروهای کشور به خصوص داروهای تولیدی سهای هلال احمر اشاره کرد و گفت: کیفیت دارو به دو بحث تجهیزات و مواد اولیه مربوط است که یک بخشی که ما مواد اولیه وارد میکنیم باید از منابع معتبر تهیه شود که امری بسیار مهم است و در این زمینه دستگاه‌های ما استانداردهای اروپایی را دارد و در مجموع بنده به عنوان یک داروساز باید اعلام کنم که صنعت داروسازی کشورمان آن قدر پیشرفت کرده است که بتوانیم با برند خودمان با توجه به کنترل و کیفیت مواد اولیه خوب داروهای مناسب تولید کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که سهم واردات دارویی هلال احمر از 4 درصد واردات دارویی کل کشور چه مقدار است افزود: در گذشته 50 درصد بود ولی با توجه به اعتماد وزارت بهداشت واردات تمام داروهای تک نسخه‌ای از طریق هلال احمر صورت میپذیرد و در حال حاضر بیش از 50 درصد از 4 درصد واردات دارویی کل کشور برعهده هلال احمر است.

بلوچی ادامه داد: در این راستا در تلاشیم تا بتوانیم در سال آینده اطلاعات و خبرهای خوبی برای تولید داروهای بیوتکنولوژی به آحاد جامعه اعلام کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی مواقع دارو در داروخانه‌ها دچار کمبود میشود که علت آن چیست؟ گفت: بیشتر این اختلال به دلیل تأخیر ارسال دارو از کشور متبوع به ایران است. ولی در این زمینه رایزنیهایی نیز کرده‌ایم تا بتوانیم درخواست دارو را زودتر اعلام کنیم تا داروها را زودتر دریافت و توزیع کنیم.

بلوچی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا قیمت برخی داروها در داروخانه‌های غیر از داروخانه‌‌های هلال احمر بسیار گرانتر و متفاوت است افزود: چون نگاه سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر یک نگاه انسانی است ما بر اساس عرف بازرگانی که داریم هیچ مبلغی به قیمت دارو اضافه نمیکنیم و اگر در زمینه قیمت دارو برخی داروخانه‌ها در بازار بالاتر از قیمت واقعی دارو عرضه میکنند نظارت بیشتر  وزارت بهداشت را میطلبد. ولی یکی از دلایل مهم تفاوت قیمت برخی داروها در خرید از شرکت و کشورهای متفاوت است زیرا دارو از هر شرکت و کشور خاصی قیمت مربوط به خود را دارد که میتواند در برخی قیمت‌ بالاتر و در برخی قیمت پایین‌تر باشد.

* استقرار 4 دستگاه دیالیز هلال احمر در عربستان برای حجاج کشورمان

وی در زمینه بحث تامین داروی حجاج نیز گفت: بر اساس لیست دارویی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تمام درخواست دارویی از طریق سازمان تدارکات پزشکی جمعیت تامین شده است و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم و در تلاشیم تا 4 دستگاه دیالیز نیز در کشور عربستان برای حجاج کشورمان استقرار دهیم.

بلوچی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مشکلات بحث تحریم‌ها در زمینه دارو نیز افزود: صنعت داروسازی کشورمان به حدی رسیده است که تولیدات کشورمان را خود تامین کنیم ولی در زمینه واردات نیز با توجه به اینکه جمعیت هلال احمر یک سازمان بیطرف و مردم‌نهاد است در بحث تحریم‌‌ها مشکلی نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر داروی MS آرژانتینی را وارد میکند گفت: بنده به عنوان یک کارشناس دارو در زمینه ارائه مشاوره به وزارت بهداشت نظارت خود را اعلام کرده‌ام ولی ما این دارو را وارد نکردیم و موارد اطلاعات بیشتر را باید از همکارانمان در وزارت بهداشت بپرسیم.

بلوچی در پاسخ به این پرسش که وضعیت قاچاق دارو که یکی از مشکلات دارویی در کشور است در سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر به چه صورت است خاطرنشان کرد: سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر سازمانی مردم‌نهاد و متعلق به مردم است. شاید در بحث بازار مشکلات قاچاق دارو دیده شود ولی ما در هلال احمر مشکل قاچاق دارو نداریم که بخواهیم نگران تمهیداتی در زمینه قاچاق دارو باشیم.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول