اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه

وزیر بهداشت:

داروهای سنتی زیر پوشش بیمه قرار میگیرند

خبرگزاری فارس: وزیر بهداشت گفت: با توجه به اینکه تولید داروهای سنتی420 درصد افزایش داشته است. داروهای سنتی هم جزو سیستم بیمه‌ای قرار میگیرند. تا استفاده بیشتر از این بخش را داشته باشیم.

داروهای سنتی زیر پوشش بیمه قرار میگیرند
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، مرضیه وحید دستجردی صبح امروز در مراسم افتتاحیه دانشکده طب سنتی اظهار داشت: خدا را سپاس میگذاریم که در اواخر ماه رمضان توفیق افتتاح دانشکده طب سنتی آن هم در مکانی که خودش جزو تاریخ طب پزشکی است داده شد.

وی افزود: استفاده از گنجینه معارف بشری جزو افتخارات است که طب سنتی هم جزئی از آن است. ما امروز نمیتوانیم بگوییم که طب نوین و طب غربی برای ما کفایت میکند. وقتی میبینیم که کشورهای غربی طب سنتی و طب ابن‌سینا را تدریس میکردند و مردم درمان به وسیله طب سنتی را ترجیح میدادند چرا ما نباید از آن استفاده کنیم.

*175 پزشک در دوره داروسازی سنتی و طب سنتی مشغول تحصیل هستند

وزیر بهداشت ادامه داد: امروز طب سنتی تثبیت شده و حدود 125نفر در دوره PHD طب سنتی و 50 نفر در دوره PHD داروسازی سنتی مشغول تحصیل هستند.

وحید دستجردی اضافه کرد: طب سنتی در بسیاری از موارد حیات‌بخش و سلامت‌زا است و در بسیاری موارد بیماران از طب نوین نتیجه نگرفته اما با طب سنتی درمان شده‌اند. طب سنتی رشته‌ای است که در دنیا حکومت میکرده و مردم را سلامتی میبخشیده پس امروز نیاز به ارتقای این رشته در بین مردم حس میشود.

* دارونامه طب سنتی تدوین میشود

وی ادامه داد: اکنون در حال تدوین دارونامه طب سنتی هستیم و رئیس‌جمهور دستور داده‌اند با توجه به اینکه 420 درصد افزایش داروهای سنتی را داشته‌ایم داروهای سنتی هم جزو سیستم بیمه‌ای قرار گیرند. تا استفاده بیشتر را از این بخش داشته باشیم.

وحید دستجردی گفت: حدود 2 هزار گونه داروی گیاهی را در کشور داریم که سرمایه بزرگی است و باید آن را حفظ کرد و توسعه داد.
باید شرایط به گونه‌ای شود که استفاده از داروهای گیاهی به آسانی داروهای مدرن شود.

*شبکه داروسازی سنتی تأسیس می شود

وی با اشاره به تأسیس مرکز تحقیقات طب سنتی و داروسازی گفت: همچنین شبکه داروهای سنتی نیز در شرف تأسیس است و هم اکنون 5 درمانگاه طب سنتی در تهران فعال است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه دکترای حرفه‌ای وارد دانشکده طب سنتی میشوند افزود: کسانی در این رشته فعالیت میکنند که هم با طب مدرن آشنا هستند و هم اصول طب سنتی را فرا میگیرند.

*تدوین سند ملی طب سنتی ایران

وحید دستجردی با اشاره به اینکه برای پیشبرد طب‌ سنتی کتاب‌های متعددی شرح و بازنویسی شده است گفت: قبلا کتاب‌هایی مانند الحاوی و قانون ابن‌سینا را وقتی میخواندیم به دلیل قدیمی بودن کلمات بسیاری از بخش‌هایش را متوجه نمیشدیم. چرا که کلمات مربوط به 900 تا یک هزار سال پیش بود ولی اکنون به مدد استادانی که این کتاب‌ها را به زبان امروز بازنویسی کرده‌اند میتوان راحت‌تر از آنها استفاده کرد.

وزیر بهداشت همچنین از تهیه و تدوین سند ملی طب سنتی ایران خبر داد و گفت: به زودی این سند ملی ابلاغ خواهد شد.

وی اظهار داشت: اگر چه طب‌هایی در چین، هند، اسکندریه، یونان وجود دارد اما همه اینها را هم طب سنتی ما با قدرت و استحکامی که دارد میتواند در دامان خود بگیرد و در زیر مجموعه همین طب سنتی قرار گیرد و امیدواریم زمانی شاهد باشیم که اساتید سایر کشورها و دانشجویان خارجی را در اینجا داشته باشیم و شاهد بین‌المللی شدن طب سنتی ایران باشیم.
انتهای پیام/ش
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول