اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

معاون سازمان غذا و دارو در گفت و گو با فارس:

امکان شناسایی و معدوم کردن محصولات گیاهی مسموم را نداریم

خبرگزاری فارس: معاون غذا سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: استاندارد و حد مجاز سموم آفات نباتی برای بسیاری از محصولات گیاهی با همکاری موسسه استاندارد اعلام شده اما چون فرآورده های گیاهی در کشور ما شناسنامه دار نیستند امکان، شناسایی منشا آلودگی، پیشگیری و جمع آوری مجصولات آ‌لوده را نداریم.

امکان شناسایی و معدوم کردن محصولات گیاهی مسموم را نداریم
بهروز جنت در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس درباره میزان سموم آفات نباتی در میوه ها و سبزی های موجود در کشور گفت: تعیین استاندارد و حد مجاز سموم آفات نباتی با همکاری موسسه استاندارد برای بسیاری از محصولات کشاورزی به خصوص محصولات بر مصرف مانند گندم و برنج انجام شده و میزان مجاز آن در سایت موسسه استاندارد ملی ایران اعلام شده است.

وی افزود: مشکل اصلی برای جلوگیری از توزیع محصولات دارای سم بیش از حد مجاز این است که میوه ها، سبزی ها و محصولات کشاورزی در کشور ما هنوز شناسنامه دار نیستند و حتی اگر ما در محصول مثلاً برنج سم بیش از حد مجاز مشاهده کنیم نهایتاً می توانیم همان بار و محموله پیدا شده را معدوم کنیم اما اگر محصولات کشاوزی شناسنامه دار باشند می توانیم مزرعه آن را پیدا کنیم و علاوه بر جمع آوری محصولات آلوده، کشاورزان آن را نیز آموزش دهیم تا محصولات سالم تهیه کنند.

جنت ادامه داد:‌ در این صورت می توانیم به کشاورز آموزش دهیم که مثلاً فلان سم برای فلان محصول نباید استفاده شود یا اصلاً اثر ندارد، یا اینکه فلان سم باید در کدام مقطع استفاده شود و حد مجاز آن چقدر است در این صورت محصولات کشاورزی سالم تری نیز در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که استاندارد حد مجاز سموم آفات نباتی برای چند درصد محصولات کشاورزی تاکنون تعیین شده است، گفت: با توجه به گستردگی و تنوع محصولات کشاورزی این کار به صورت گام به گام بر اساس میزان مصرف محصولات این کار دنبال می شود و در زمان حاضر حد مجاز سموم آفات نباتی برای اکثر محصولات پر مصرف اعلام شده است.
انتهای پیام/ش
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول