اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با فارس خبر داد:

آخرین وضعیت صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به 4 کشور همسایه

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه عجله‌ای برای احداث خط لوله فرآورده به ارمنستان نداریم،جزئیات قراردادهای ایران برای صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای همسایه و ورود پاکستان به بازار صاراتی ایران را تشریح کرد.

آخرین وضعیت صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به 4 کشور همسایه
علیرضا ضیغمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهارداشت: توافق‌نامه جدیدی که با افغانستان برای صادرات فرآورده امضاء کرده بودیم در اجرا دچار مشکلاتی شد که در حال مذاکره برای حل و فصل این مشکل هستیم.
وی با بیان اینکه به وزیر تجارت افغانستان نامه‌ای نوشتیم مبنی بر اینکه آماده صادرات نفت گاز به همان قیمت تفاهم شده هستیم، افزود: فعلا برای صادرات 300 هزار تن فرآورده که 80 درصد آن نفت گاز و مابقی بنزین و سوخت جت است توافق کرده‌ایم اما در حال حاضر طرف افغان بیشتر به خرید نفت گاز رغبت دارد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: این میزان صادرات از روز آغاز به مدت 3 ماه ادامه خواهد داشت و باید در عرض این 3 ماه 300 هزار تن فرآورده به افغانستان صادر کنیم.
وی تصریح کرد: کشورهای دیگر نیز به افغانستان فرآورده میفروشند اما ما تمایل داریم بیشترین نیاز آن را تامین کنیم کما اینکه در عراق بخش عمده‌ای از نفت گاز مورد نیاز آن را تامین میکنیم و باز هم ظرفیت برای فروش فرآورده به آنها وجود دارد.

*ورود پاکستان به بازار صادرات فرآورده‌های نفتی ایران

ضیغمی با بیان اینکه مذاکراتی را نیز با پاکستان برای صدور فرآورده‌ آغاز کرده‌ایم، گفت: در مذاکرات با پاکستان هنوز میزان فرآورده مورد نیاز پاکستان مشخص نشده است و آنها تنها اعلام کرده‌اند به مازوت، نفت گاز، نفت سفید و سوخت هواپیما نیاز دارند.
وی از صادرات روزانه 1.5 میلیون لیتر نفت گاز از طریق زمینی به عراق  خبر داد و اضافه کرد: همچنین آنها اعلام کرده‌اند برای زمستان به نفت سفید نیاز خواهند داشت که خوشبختانه تولید مازاد نفت سفید ایران بالا است و مشکلی در صادرات به آنها نخواهیم داشت.

*شرط احداث خط لوله صادرات انتقال فرآورده‌های نفتی به ارمنستان
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه با بیان اینکه در مذاکرات با ارمنستان نیز قیمت هنوز نهایی نشده است، افزود: میزان صادرات فرآورده‌ به ارمنستان 1.5 میلیون لیتر فرآورده متشکل از بنزین و نفت گاز در روز خواهد بود که اگر قیمت نهایی شود آمادگی داریم این فرآورده‌ها را در مرحله اول با تانکر به مخازن در مرز ارمنستان انتقال دهیم و آنها نیز با خط لوله فرآورده‌ را به داخل کشور خود منتقل کنند.
وی تصریح کرد: قرار است خط لوله‌ای بین ایران و ارمنستان برای انتقال فرآورده کشیده شود اما در طرف ایران چون میزان 1.5 میلیون لیتر در روز است ما امکان انتقال آن را با تانکر داریم و عجله‌ای در احداث خط لوله نداریم چنانکه احداث چنین خطی هزینه‌بر خواهد بود.
ضیغمی با بیان اینکه اگر نیاز آنها از 1.5 میلیون لیتر در روز حداقل به 3 میلیون لیتر در روز افزایش یابد برای ما احداث خط در طرف ایران توجیه اقتصادی خواهد داشت، تاکید کرد: البته ما تنها به توجیه اقتصادی توجه نمیکنیم و هدف ما ارتباط خوب با کشورهای همسایه است که قطعا احداث خط لوله چنین ارتباطی را محکم‌تر میکند.
انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول