اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت خبر داد:

سهم 45 درصدی تعاونی‌ها از سرمایه‌های بانکی؛ دریافت تسهیلات 7 درصد

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های سهام عدالت گفت: مطابق گزارش‌های غیر رسمی و البته مستند 45 درصد سرمایه‌های موجود در بانکها از آن تعاونی‌ها در حالی که سهم تعاونی‌ها از تسهیلات بانکی تنها هفت درصد است.

سهم 45 درصدی تعاونی‌ها از سرمایه‌های بانکی؛ دریافت تسهیلات 7 درصد
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، داریوش پاکبین در نشست با اصحاب رسانه اظهار داشت: طرح موضوع توزیع سهام عدالت در قالب تعاونی‌های سهام عدالت با اشاره به اجرایی شدن قانون اصل 44 به عنوان بزرگ‌ترین تحول اقتصادی کشور را می‌توان به نوعی جراحی اقتصادی و فراتر از هدفمندی یارانه‌ها برشمرد.
وی ادامه داد: اجرایی شدن سیاست‌های کلی اصل 44 از آن جهت حائز اهمیت است که بسیاری از موانع و محدودیت‌های مدیریتی و اجرایی در حوزه اقتصاد با اجرای این قانون رفع شد.
وی با اشاره به کوچک‌سازی بدنه دولت و تقویت و توانمندسازی دو بخش دیگر اقتصاد ایران "خصوصی و تعاون" به عنوان سازوکارها و ابزار توسعه‌ای اقتصاد افزود: البته مطابق نظر بزرگان نظام و متولیان ارشد اقتصاد ایران در بحث بها دادن به فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌های غیردولتی، اولویت با بخش تعاون است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های سهام عدالت، گفت: تقویت و حمایت از تشکل‌های تعاونی با رویکرد توسعه عدالت اجتماعی و کشف ظرفیت‌های جدید و نیز جذب عمومی مشارکت مردم برای فعالیت‌های اقتصادی در دستورکار مسئولان و برنامه‌ریزان اقتصادی کشور قرار گرفت.
وی تصریح کرد: اگر قرار است کشور در حوزه اقتصاد وارد رقابت با اقتصادهای توسعه یافته و در حال توسعه شود و به سمت یک اقتصاد متعالی پیش برود، نیازمند جذب سرمایه‌های خرد در سطح اجتماع و نیز کشف استعدادها و ظرفیت‌های جدید ضمن استفاده حداکثری از توان مشارکتی عموم مردم است و این محقق نمی‌شود مگر در قالب تعاون و فعال‌سازی تشکل‌های مردمی و لذا حمایت از تعاونی‌های در اولویت تمامی برنامه‌های دولت باید قرار گیرد.
وی ضمن تأکید بر اینکه در حوزه تعاون، شاغلان در حوزه‌های اقتصادی در واقع همان کارفرمایان هستند، خاطرنشان کرد: خروج اقتصاد ایران از بن بست‌ها و محدودیت‌ها نیازمند توجه خاصه به مقوله تعاون است.
پاکبین با اشاره به سهم بیش از 9 درصدی بخش تعاون در اقتصاد ملی، اظهار داشت: مطابق گزارش‌های غیررسمی و البته مستند حدود 45 درصد سرمایه‌های موجود در بانک‌های دولتی و غیردولتی کشور از آن تعاونی‌ها است در حالی که سهم تعاونی‌ها از تسهیلات بانکی تنها هفت درصد است که حاکی از تناقض مدیریت سرمایه در نظام بانکداری کشور است.
وی ادغام وزارت تعاون با کار و رفاه اجتماعی را به مثابه یک تیغ دو دم تشبیه کرد که در عین مزیت‌افزایی می‌تواند درصورت عدم مدیریت صحیح به ابزاری محدودکننده و بازدارنده برای تعاون تبدیل شود.
پاکبین ادامه داد: شاید ادغام وزارت تعاون ماحصل تلاش گروهی زیاده‌خواه و منفعت‌جو بود اما خوشبختانه این سیاست غرض‌ورزانه قطع به یقین منتهی به تحقق اهداف بخش تعاون در دل وزارتخانه تازه تشکیل خواهد شد.
وی افزود: در حوزه سهام عدالت نیز با دغدغه‌های جدی مواجه هستیم که مانع از تداوم پویایی و نشاط شرکت‌های تعاونی سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته شده است و این مشکلات را می‌توان در قالب عدم پرورش یا جایگزینی مدیران مجرب در این حوزه برای مدیریت مجموعه سهام عدالت، امتناع اتاق‌های تعاون از پذیرش عضویت تعاونی‌های سهام عدالت و در عین حال عدم تعهد‌پذیری شرکت‌های واگذار شده برای تأمین و پرداخت سود فعالیت‌های یک ساله در قالب سهام عدالت برشمرد.
پاکبین گفت: تلفیق دانش و تجربه در سطوح مدیریتی سهام عدالت از جمله سازوکارها و ابزار تعیین‌کننده‌ای است که می‌تواند منجر به پویایی مجموعه سهام عدالت شود بنابراین جوانگرایی در حوزه‌های اقتصادی به خصوص سهام عدالت با تأکید بر شاخصه‌های تبحر و شجاعت تنها راه گذر از سد محدودیت‌های اجرایی در این حوزه است.
وی تأکید کرد:‌ کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری از ماه آتی به منظور پرورش نیروهای مجرب در حوزه مدیریت آماده برگزاری کلاس‌های آموزشی است ضمن آنکه اتحادیه رأس نیز با برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی سعی در رفع مشکل مدیریت در حوزه سهام عدالت دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به ادغام وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی لازم است در خصوص وضعیت آتی شرکت‌های تعاونی سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مرتبط این توضیح ارائه شود که ادغام هیچ‌گونه تأثیر منفی در فرآیند فعالیتی مجموعه سهام عدالت نخواهد داشت و با توجه به تحولات در دست انجام امیدوار به پویایی بیشتر تعاونی‌های سهام عدالت هستیم.
پاکبین خاطرنشان کرد: در حال حاضر مطابق مصوبات پیگیر مطالبات مردم از محل سود سهام عدالت هستیم که با رایزنی‌های صورت گرفته با دولت و نمایندگان مجلس به دنبال رفع محدودیت‌ها و چالش‌های پیش‌روی سهام عدالت هستیم و در آینده‌ای نزدیک در این باره به نتیجه خواهیم رسید.
انتهای پیام/ح
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول