اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور رئیس‌جمهوری انجام گرفت؛

بهره‌برداری از 2 پروژه ملی در آذربایجان غربی

خبرگزاری فارس: همزمان با ششمین روز از گرامیداشت هفته دولت، بهره‌برداری از سد مخزنی آغ‌چای در شهرستان چایپاره و فاز دوم کارخانه سیمان ارومیه با حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

بهره‌برداری از 2 پروژه ملی در آذربایجان غربی
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، آیین بهره‌برداری از سد مخزنی آغ‌چای در چایپاره برگزار و بهره‌برداری از فاز دوم کارخانه سیمان ارومیه نیز به صورت ویدیو کنفرانس در محل این سد آغاز شد.
محمود احمدینژاد صبح روز دوشنبه به همراه مجید نامجو، وزیر نیرو و مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت برای افتتاح این دو پروژه وارد شهرستان خوی شدند.
سد آغ‌چای، بزرگ‌ترین سد قوسی خاکی کشور با ظرفیت حجم مخزن 211 میلیون متر مکعب و ظرفیت ذخیره‌سازی 180 میلیون متر مکعب آب را دارد.
این سد با طول تاج 826 متر، عرض تاج 12 متر و ارتفاع از پی 108 متر است، ظرفیت آب‌گیری 21 متر مکعب بر ثانیه را دارد.
برای اجرای سد آغ‌چای یک هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و مجری آن قرارگاه خاتم‌الانبیاء بوده است.
تأمین آب آشامیدنی مطمئن شهرستان‌های خوی و چایپاره از اهداف اصلی اجرای سد مخزنی آغ‌چای عنوان شده است.
توسعه اراضی کشاورزی به میزان 9 هزار و 400 هکتار و بهبود اراضی کشاورزی به میزان 6 هزار و 500 هکتار از دیگر اهداف اجرای سد مخزنی آغ‌چای اعلام شده است.
400 هکتار از شبکه‌های آبیاری این سد که با 44 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست، همزمان با افتتاح سد با حضور احمدینژاد به بهره‌برداری رسید.
همچنین با بهره‌برداری از فاز دوم و طرح توسعه کارخانه سیمان ارومیه که ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن سیمان را دارد، ظرفیت این واحد تولیدی به 2 میلیون تن در سال افزایش مییابد.
با بهره‌برداری از این طرح که اجرا و تکمیل آن 160 میلیارد ریال هزینه در برداشته، ظرفیت تولید سیمان آذربایجان غربی به 3 میلیون تن در سال میرسد.
در استان آذربایجان غربی تا پیش از انقلاب اسلامی تنها سه پروژه سد اجرا شده بود و پس از انقلاب نیز تا سال 1384 سه سد دیگر در این استان ساخته شد و این در حالی است که از زمان آغاز دولت نهم تاکنون 11 پروژه سدسازی دیگر در این استان اجرا شده است.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول