اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادگاران معصومان بر تارک قم/

امامزاده خدیجه خاتون ستاره‌ای در دل کویر

خبرگزاری فارس: مقبره امامزاده خدیجه خاتون در روستای خدیجه خاتون قم واقع شده و همواره پذیرای عاشقان و شیفتگان اهل بیت(ع) است.

امامزاده خدیجه خاتون ستاره‌ای در دل کویر
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، قم یکی از استان‌هایی بوده که از نعمت امامزاده‌های فراوان بهره‌مند است و امامزاده خدیجه خاتون(ع) یکی از امامزادگان مدفون در قم محسوب می‌شود.
نسب شریف امامزاده سیده خدیجه خاتون مدفون در روستای خدیجه خاتون واقع در جاده قدیم قم اصفهان با هشت واسطه به امام صادق(ع) منتهی می‌شود.
وی بانویی فاضله و سیدی جلیله و بسیار عالیقدر بود؛ حسن بن محمد بن حسن قمی مولف تاریخ قدیم قم نخستین شخص مهاجر از این خاندان به قم را علی بن عیسی الاکبر معرفی می‌کند و می‌نویسد: او ابتدا در ری ساکن شد سپس به قم آمد و در این شهر از او ابوعبدالله حسین همیرجه معروف به امیرکا به دنیا آمد.
حسین در قم با دختر ابوالحسن احمد بن علی علوی ازدواج کرد و صاحب سه فرزند شد.
جد اول و جد دوم امامزاده خدیجه خاتون در قم به دنیا آمده و از بزرگان این شهر بودند. علمای انساب به اتفاق برای محمد بن حسین همیرجه، فرزندی به نام ابویعلی مهدی ذکر می‌کنند که با حشمت و سیدی پرهیزگار و عابدی زاهد بود.
او از قم به تفرش مهاجرت کرد و در نیمه نخست قرن پنجم در این شهر وفات یافت و آرامگاه او در شهر تفرش یکی از زیارتگاه‌های معتبر ایران است.
ابویعلی مهدی در قم صاحب دو پسر به نام مهدی و عزیزی و چهار دختر به نام‌های سیده خدیجه خاتون، بریهه، سترک و فاطمه شد.
سه تن از دختران او به همراه پدر به تفرش مهاجرت کردند اما سیده خدیجه خاتون که در قم با یکی از پسرعموهای خود ازدواج کرده بود ماندگار شد تا اینکه عاقبت در دهه آخر قرن ششم فوت کرد و در مکان فعلی به خاک سپرده شد.
بقعه امامزاده خدیجه خاتون جزء 10 مزار مشهور و ارزشمند و تاریخی اطراف قم است که به دستور غیاث‌الدین امیر محمد فرزند خواجه صفی از امرای مستقل قم در سال 770 هجری قمری بنا شده است.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول