اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اجرای طرح توانمندسازی مبتنی بر جامعه صورت می‌گیرد؛

آموزش نحوه برخورد با معلولان و سالمندان به روستاییان قمی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان بهزیستی استان قم گفت: با اجرای طرح توانمندسازی مبتنی بر جامعه CBR، نحوه برخورد با معلولان و سالمندان روستایی به خانواده‌های آنها آموزش داده می‌شود.

آموزش نحوه برخورد با معلولان و سالمندان به روستاییان قمی
ابراهیم حاجی‌مظفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی مبتنی بر جامعه (CBR) در روستاهای سراسر کشور اظهار داشت: اجرای این طرح به‌منظور شناسایی افراد معلول، سالمند و بیماران روانی مزمن تعریف شده است.
وی با بیان اینکه در قم نیز تمام بخش‌های استان زیرپوشش این طرح قرار دارد، ادامه داد: این طرح به صورت مشارکتی اجرا می‌شود و نهادهایی مانند اداره‌کل امور روستایی، بخشداری‌ها، مراکز بهداشت و درمان بخش‌ها، خانه‌های بهداشت روستایی و... با سازمان بهزیستی قم همکاری می‌کنند.
رئیس سازمان بهزیستی استان قم گفت: به منظور اجرای این طرح افراد توانگر در روستاها با عنوان تسهیل‌گر انتخاب شده و افراد نامبرده را شناسایی می‌کنند، پس از این مرحله پرونده اولیه تشکیل می‌شود.
حاجی‌مظفری تصریح کرد: در مرحله بعد براساس نوع معلولیت و نیازهایی که مشخص شده است به معلولان و سالمندان خدمات مختلفی ارائه می‌شود.
وی اضافه کرد: این طرح با مشارکت دیگر دستگاه‌ها انجام می‌شود و این امر سبب شده بخشداران، دهیاران و مسئولان مراکز درمانی بخش‌ها با وضعیت مددجویان و معلولان بخش خود آشنا ‌شوند.
رئیس سازمان بهزیستی استان قم تصریح کرد: دستگاه‌های نامبرده در بحث خدمات‌رسانی به معلولان و سالمندان به بهزیستی و خانواده فرد معلول کمکها و خدمات لازم را ارائه می‌دهند.
حاجی‌مظفری ارائه خدمات در درب منازل مددجویان را از دیگر مزیت‌های طرح ((CBR)عنوان کرد و گفت: در این طرح بیشترین توجه به بحث‌های آموزشی است و آموزش معلولان و خانواده‌های آنها مورد اهتمام قرار دارد.
وی عنوان کرد: آموزش‌ها در زمینه عملکرد افراد معلول، چگونگی رفت و آمد و زندگی با دیگران به منظور جلوگیری از درصد معلویت و روند درمانی مناسب ارائه می‌شود.
رئیس سازمان بهزیستی استان قم خاطرنشان کرد: خانواده‌ها‌ نیز در این دوره‌های نحوه برخورد با معلول و مناسب‌سازی محل تردد معلولان در روستاها را آموزش می‌بینند.
حاجی‌مظفری تصریح کرد: تاکنون بیش از هزار و 800 نفر معلول و سالمند در روستاهای قم شناسایی شده و پرونده تشکیل داده‌اند و استان قم یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه است.
وی بیان داشت: شناسایی معلولان و سالمندان روستایی از سال 86 آغاز شده و تا سال جاری ادامه داشته است.
رئیس سازمان بهزیستی استان قم اظهار داشت: نحوه رفتار با سالمندان و تغذیه مناسب برای این قشر نیز از جمله فعالیت‌هایی است که توسط طرح CBR صورت می‌گیرد.
حاجی‌مظفری یادآور شد: آموزش‌های لازم در زمینه نحوه برخورد با سالمند، شرایط وی و همچنین تغذیه آنان به خانواده‌های سالمندان ارائه می‌شود.
وی گفت: اجرای این طرح بستر مشارکت مسئولان و اهالی روستاها را فراهم می‌کند و بخشداران و دهیاران با موضوع معلولیت و سالمندان آشنا می‌شوند.
رئیس سازمان بهزیستی استان قم خاطرنشان کرد: طرح CBR قرار است در مناطق حاشیه‌ای شهر، سکونت‌های غیردائمی و غیررسمی و همچنین برای شناسایی اتباع خارجی معلول در قم انجام ‌شود.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول