اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه موقت سنندج:

درباره رؤیت هلال ماه از هرگونه عوام‌زدگی پرهیز شود

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت سنندج با تأکید بر توجه علمای دینی کردستان به افق شرعی استان و تبعیت از حکم شرعی مقام معظم رهبری، گفت: باید در خصوص رؤیت هلال ماه از هرگونه عوام‌زدگی پرهیز شود.

درباره رؤیت هلال ماه از هرگونه عوام‌زدگی پرهیز شود
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ماموستا امین راستی یکشنبه شب در جلسه شورای فرهنگ عمومی کردستان در سنندج، با انتقاد از عوام‌زده شدن تعدادی از مبلغان و ماموستایان و ائمه جماعت مساجد کردستان در برابر نظرات مردم و حلول عید سعید فطر، اظهار داشت: نباید رؤیت ماه در کشورهای دیگر به ویژه عربستان به عنوان مبنای رؤیت ماه در استان قرار گیرد.
وی افزود: فقه امام شافعی با کسانی که افقشان یکی نیست و از افق دیگری تبعیت می‌کنند، صریحاً مخالف است.
امام جمعه موقت سنندج تصریح کرد: هرگونه عوام‌زدگی و توجه به نظرات غیرعلمی و غیرشرعی عوام مردم از سوی مبلغان و علمای دینی استان ممنوع بوده و باید احکام و دستورات فقه امام شافعی در خصوص رؤیت ماه مورد نظر قرار گیرد.
راستی خاطرنشان کرد: تبعیت از افق غیرهمسان خلاف نص شریعت امام شافعی و نص شافعی است و باید این مورد هرچه سریع‌تر اصلاح شود.
وی افزود: هیچ ترجیحی وجود ندارد که در زمینه رؤیت هلال ماه از عربستان تبعیت نماییم چرا که هر ساله از طرف دفتر مقام معظم رهبری بیش از 120 گروه رؤیت هلال به نقاط مختلف کشور اعزام شده و با فعالیت‌هایی کاملاً کارشناسی شده و علمی استهلال ماه را بررسی می‌کنند.
امام جمعه موقت سنندج با انتقاد از عدم فرهنگ‌سازی در خصوص رؤیت هلال ماه در استان و حتی کشور و فعالیت ضعیف دستگاه‌های متولی امر، علما و روحانیون و نخبگان جامعه خواستار توجه جدی و تلاش های مضاعف در این خصوص شد. 
راستی خاطرنشان کرد: باید در آستانه حلول عید سعید فطر و به منظور آشنایی مردم با موضوع استهلال ماه فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن آموزه‌های فقه امام شافعی در استان صورت گیرد و از نظام و رهبر خودمان که تمام زندگی گهربار خویش را وقف اسلام کرده است تبعیت نماییم و تبعیت از نظرات منجمان و پیش‌بینی‌ کشورهای عربی نباید مورد ملاک قرار گیرد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خویش بر آسیب‌شناسی در خصوص معضلات فرهنگی و اجتماعی استان تأکید کرد و افزود: تاکنون فقط اسمی از ترویج ازدواج‌های آسان و تحکیم بنیان خانواده‌ها را شنیده‌ایم و به عینه شاهد منفعل بودن و عدم اجرای این نظرات هستیم.
ماموستا راستی یادآور شد: بحث طلاق و معضلات پیش روی ازدواج جوانان از جمله مهم‌ترین مباحث فرهنگی و اجتماعی استان به شمار می‌آید که کم کاری در این خصوص زمینه‌ساز مشکلات و معضلات مختلفی خواهد بود.
وی افزود: باید مسئولان و دستگاه‌های متولی امور فرهنگی و اجتماعی با آسیب‌شناسی و ارائه راهکاری‌های علمی و دقیق زمینه‌های کاهش این معضلات را در جامعه فراهم کرده و در رشد و گسترش آموزه‌های دینی و اعتقادی در جامعه سهیم باشند.
انتهای پیام/صا20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول