اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وقتی مسئولان به جای همکاری، شانه از زیر بار مسئولیت خالی میکنند

پرسه آزادانه متکدیان‌ در پایتخت معنوی ایران

خبرگزاری فارس: ‌در پایتخت معنوی ایران که هر ساله پذیرای 20 میلیون زائر و مسافر است متکدیانی آزادانه در خیابان‌ها پرسه میزنند که مسئولی یا نهاد و سازمانی برای جمع‌آو‌ری آنها اقدام نمیکند.

پرسه آزادانه متکدیان‌ در پایتخت معنوی ایران
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،با دستی دراز و گردنی کج به سویم می‌آید و قسمم می‌دهد به هر آنچه می‌شناسم.
به زحمت به شش، هفت سال می‌رسد. نگاهی می‌کنم و دوباره به راه خود ادامه می‌دهم. دنبالم می‌آید. گوشه لباسم را می گیرد و التماس‌کنان می‌خواهد حداقل از او دستمال کاغذی بخرم. با خود می‌گویم به این سادگی‌ها دست‌بردار نیست. دست در جیب می‌کنم و اسکناسی را کف دستش می‌گذارم. لبخندی می زند و می‌رود سراغ رهگذر بعدی، و باز هم بعدی ... 
تکدی‌گری یکی از معضلات شهرهای بزرگ است که مسائل و آسیب‌های متعددی را متوجه فرد و جامعه می‌کند. دیدن یک متکدی در جامعه یا گدایی او گاه آنقدر برای ما، شهرنشینان شهرهای بزرگ عادی است که بی‌تفاوت از کنار آن می‌گذریم و به این پدیده به دیده یک معضل و آسیب نگاه نمی‌کنیم و آن را آنگونه که زشت است، نمی‌پنداریم.
اما توجه به این نکته ضروری است که ما در شهری زندگی می‌کنیم که پایتخت معنوی ایران است و خواسته ناخواسته هر سال بیش از 20 میلیون زائر داخلی و خارجی را پذیرایی می‌کند. این جاست که از چشم زائران و مسافران، وجود صدها متکدی در کوچه‌ها و خیابان‌های مشهد، شهر را نازیبا جلوه می‌دهد.
این مهم زمینه‌ای شد که شهرداری مشهد در آشفته بازار نبود متولی در جمع‌آوری متکدیان شهر؛ به تنهایی وارد عمل شده و از مدت‌ها قبل به بحث ساماندهی این افراد پرداخته بپردازد.
 
*جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر
مدیر برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد در این زمینه گفت: پس از واگذاری موضوع جمع آوری متکدیان به معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد از بیستم تیرماه جاری تا ابتدای شهریور، این معاونت توانسته یک هزار و 130 متکدی را از سطح شهر جمع کند.
شورابی در ادامه بیان کرد: تنهادر بازه زمانی یک ماهه، 812 متکدی و کودک خیابانی از سطح شهر جمع‌آوری شدند که به اداره بهزیستی و خانه سبز ارجاع شدند.

*75 درصد متکدیان، اتباع خارجی هستند
مدیر برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به معضل وجود اتباع خارجی در مشهد گفت: بیش از 75 درصد از این متکدیان را، اتباع خارجی تشکیل می‌دهند که اگر بخواهیم برای رفع معضل تکدی‌گری چاره‌ای بیاندیشیم، پیش از هر چیز باید معضل ورود اتباع خارجی را حل کنیم.
رمضانعلی شورابی با بیان اینکه در طرح ضربتی جمع‌آوری متکدیان، بیشترین متکدی از اطراف حرم مطهر رضوی جمع‌آوری شدند، خاطر نشان کرد: بولوار شهید کامیاب، میدان شهدا و میدان تقی‌آباد بیشترین مکان‌هایی است که متکدیان آنجا را عرصه و جولانگاه فعالیت خود قرار داده بودند. ضمن اینکه باید گفت هم‌اکنون تکدی‌گری در مشهد در حال شیوع به نقاط برخوردار شهری از جمله چهارراه خیام، آزادشهر، پیروزی،‌صیاد شیرازی و ... است.

*جمع آوری متکدیان برعهده شهرداری نیست
وی تاکید کرد: با اینکه جمع‌آوری متکدیان تنها بر عهده شهرداری نیست، اما به علت عدم ورود دیگر نهادهای دخیل در این امر، شهرداری علاوه بر جمع‌آوری متکدیان، هزینه نگهداری آنان را هم متقبل می‌شود؛ در حالی که حل معضل متکدیان به عنوان مسئله‌ای شهری است که مشارکت همه نهادهای دخیل در امر مدیریت شهر را می‌طلبد.
چرا طرح هیئت امنایی به نتیجه نرسید؟
رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد نیز چند روز پیش در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها، با اشاره به معضل وجود تکدی‌گری در مشهد، خواستار هم‌افزایی نهادهایی شده بود که در حل این معضل دخیل هستند.
فاطمه غیور در ادامه بر ضرورت تشکیل هیئت امنایی متشکل از نمایندگان بهزیستی، نیروی انتظامی،‌ شهرداری، علوم پزشکی، دادگستری، فرمانداری و افراد خیر به منظور راه حلی برای رفع این معضل تاکید کرد و گفت: این هیئت امنا از هفت فرد خیر به منظور اداره و انجام کارهای مرکز سرپرستی متکدیان خیابانی و نمایندگان شش نهاد دولتی تشکیل می شود تا موضوع متکدیان مشهد را به سامان برساند، اما هنوز این طرح در مراحل ابتدایی آن مسکوت مانده است.
رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد خاطر نشان کرد:علاوه بر جمع‌آوری، ساماندهی متکدیان هم مهم است و باید فکری به حال اعتیاد، بیکاری،‌بیماری و آموزش متکدیان کردو گرنه بعد از کوتاه مدتی متکدیان جمع آوری شده به خیابان‌های شهر باز می‌گردند.

*این که نشد معنی همکاری!
رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد با انتقاد از عملکرد دیگر نهادها در این ‌ارتباط‌ گفت: هفته‌ای یکبار نماینده دادستانی به خانه سبز مراجعه می‌کند، حکم‌ها را بررسی کرده و رای صادر می‌کند و تعهد می‌گیرد و دوباره فرد متکدی را در جامعه رها می‌کند تا بعد از مدتی دوباره شهرداری آنها را جمع‌آوری کند.

*همکاری نهادهای دخیل در امر جمع آوری متکدیان باشهرداری!
غیور در ادامه از عملکرد بهزیستی هم در خصوص عدم پذیرش متکدیان بالای 18 سال سن گلایه کرد و افزود: متکدیان معتاد پس از جمع‌آوری، در مراکز ترک اعتیاد، ترک داده شده و مهارت‌های شغلی را کسب می‌کنند؛ اما وقتی وزارت کار و امور اجتماعی چاره‌ای برای حل مشکل بیکاری متکدیان نمی‌اندیشد، آنها به ناچار پس از برگشتن به جامعه، بازهم برسرچهار راه‌ها حاضر می‌شوند!

*800 میلیون تومان اعتبار از سوی شهرداری
وی درباره اعتبار اختصاص داده شده به این امر اظهار داشت: شهرداری در سال جاری برای جمع‌آوری متکدیان 200 میلیون تومان و برای نگهداری آنان 600 میلیون تومان اعتبار در‌نظر گرفته است و حتی هزینه‌های نگهداری از متکدیان را در خانه سبز خود متولی شده است.

 *اما چرا باید همچنان در این زمینه شهرداری دست تنها باشد
شهرداری عزم خود را جزم کرده تا چهره زشت تکدی‌گری را از خیابان‌های شهر مشهد پاک کند.
اما در انجام این مهم نیز دست تنهاست و حتی اگر میلیون‌ها تومان دیگر هم به این منظور اختصاص دهد، باز کار به جایی نمی‌رسد. عزمی جدی در سطحی گسترده لازم است تا این مشکل را گره گشاید.
فقط کافی است هر نهادی به وظایف قانونی و تعریف شده خود همت گمارد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول