اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

مدیرکل دفتر حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف خبر داد

وجود 2 میلیون هکتار اراضی وقفی مورد اختلاف میان سازمان‌های اوقاف و جنگل‌ها

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف گفت: در کل کشور حدود 2 میلیون هکتار اراضی مرتعی و وقفی وجود دارد که مورد اختلاف سازمان‌های اوقاف و جنگل‌ها است.

وجود 2 میلیون هکتار اراضی وقفی مورد اختلاف میان سازمان‌های اوقاف و جنگل‌ها
به گزارش خبرنگار جامعه فارس، ناصر سعد در نشستی که امروز (یک شنبه) با حضور خبرنگاران در سازمان اوقاف برگزار شد، اظهار داشت: دفتر حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف 2 وظیفه مهم را برعهده دارد که یکی دفاع از حقوق موقوفات در محاکم قضایی و دومی سند دار کردن موقوفات در کل کشور است.
 
وی ادامه داد: در ارتباط با مسائل حقوقی، دفاع از پرونده‌های وقفی با 140 وکیل و 130 کارشناس حقوقی در دفتر حقوقی و ثبتی انجام میشود و در حال حاضر 9 هزار پرونده مربوط به موقوفات در محاکم قضایی سراسر کشور در حال رسیدگی است که از این تعداد 40 پرونده برای اعمال ماده 18 به ریاست قوه قضائیه ارسال شده و در حال رسیدگی است.
 
سعد افزود: 200 پرونده موقوفه از استان‌ها برای تجدید نظر به دیوان عالی ارسال شده و تحت رسیدگی قضائی است.
 
مدیرکل دفتر حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف بیان کرد: براساس آمار در سالیان گذشته حدود هزار و 100 رأی به نفع موقوفات توسط محاکم قضایی صادر شده اما به دلایل اجتماعی، امنیتی و عدم همکاری برخی از طرفین دعوا این رأیها اجرایی نشده است.
 
وی گفت: امسال یکی از مأموریت‌های استان‌ها این است که هزار رأی پرونده‌های وقفی را به اجرا در آورند همچنین در سه ماه اول سال 90، 180 رأی در مورد موقوفات به اجرا درآمده است.
 
سعد عنوان کرد: در سالیان گذشته به دلایلی مانند عدم توجه قضات به وقف یا ضعف لوایح تنظیم شده، معمولاً یک سوم آراء به ضرر موقوفات بوده است که در این مدت به خاطر به کارگیری وکلای بهتر این نسبت به یک ششم تغییر یافته است.
 
وی با بیان اینکه از هر 6 رأی یک رأی در مورد موقوفات به اجرا درآمده است، افزود: سال گذشته برای آشنایی قضات همایش هم‌اندیشی و همفکری با قضات کشور در استان‌ها برگزار شد که این همایش‌ها اثر خوبی را داشته است.

36 درصد از موقوفات در کشور سند دارد


سعد گفت: از 3 سال گذشته بررسی جامعی در خصوص موقوفات انجام شده و متوجه شدیم که در کل کشور از مجموع موقوفات و رقبات که 124 هزار موقوفه و یک میلیون رقبه وجود دارد، حدود 36 درصد از این موقوفات دارای سند است لذا با هماهنگی سازمان اوقاف تصمیم بر این شد که مابقی موقوفاتی که سند ندارند، ظرف مدت 5 سال سند دار شوند.
 
مدیرکل دفتر حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف گفت: اگر سازمان اوقاف مانند 70 سال قبل عمل کند، ظرف مدت 139 سال طول میکشد که موقوفات را سند دار کند لذا با حرکت جهادی سازمان اوقاف میتواند این زمان را به 5 سال تقلیل دهد به همین خاطر ما با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موانع ثبت را با کارگروه‌های مشخص بررسی کرده‌ایم و مجموعه این بررسیها منجر به تفاهمنامه‌ای بین 2 سازمان شد که در سال 88 به امضای رؤسای سازمان اوقاف و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رسید.
 
سعد بیان کرد: مطابق این تفاهم‌نامه این همایش همفکری و اجرایی در کل کشور در سال گذشته برگزار شده که نتایج این تفاهم‌نامه و این همایش‌ها عملکرد خوبی را نشان میدهد.
 
وی افزود: برای ثبت اسناد وقفی 3 مرحله وجود دارد؛ تقاضای ثبت که باید مدارک آن آماده شده و به ادارات ثبت شهرستان‌ها ارسال شود که این مرحله حساسی است چرا که جای پای سازمان اوقاف در سازمان ثبت پیدا میشود همچنین مراحل دیگر در تحدید حدود و گرفتن حدود مالکیت خلاصه میشود.
 
سعد عنوان کرد: سال 79 کمتر از هزار تقاضای ثبت وجود داشته اما در 2 سال اخیر به خاطر ایجاد فضای تفاهمی که بین سازمان اوقاف و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امضاء شده در سال 88 کمتر از 6 هزار و در سال 89 بیش از 11 هزار مورد تقاضای ثبت انجام گرفته است.

انجام بیش از 8 هزار عملیات تحدید حدود در سال 89
 

مدیرکل دفتر حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف در خصوص تحدید حدود موقوفات گفت: در سال 79، 700 مورد عملیات تحدید حدود انجام شده ولی در سال 89 حدود بیش از 8 هزار تحدید حدود موقوفات صورت گرفته است همچنین 27 هزار عملیات ثبتی در کل کشور انجام شده که این مورد کافی نیست.

برگزاری همایش مشترک کشوری بین سازمان‌های اوقاف و ثبت اسناد 15 شهریور 90  

وی اظهار داشت: در سال جاری سهمیه ثبتی موقوفات، مجموعاً 92 هزار عملیات ثبتی در کل کشور است که از این مجموع تقریباً 10 هزار مورد باید سند مالکیت اخذ کند همچنین همایشی که در پیش است نخستین همایش مشترک کشوری است که در 15 شهریور سال جاری در تهران با شرکت معاونان اوقافی ادارات کل استان‌های سازمان اوقاف و معاونان املاکی سازمان ثبت اسناد استان‌ها برگزار میشود.
 
سعد عنوان کرد: این همایش برای بررسی عملکرد معاونان اوقافی و بررسی کارگروه‌های مشترک بین دو سازمان برگزار میشود ضمن اینکه ما یک کارگروه مرکزی در 2 سازمان اوقاف و ثبت اسناد با شرکت مسئولان ستادی هر دو سازمان و 30 کارگروه استانی را در هر استان نیز تشکیل داده‌ایم.

برگزاری همایش سازمان اوقاف و جنگل‌ها در 14 شهریور 90

وی از برگزاری همایش دیگری بین سازمان اوقاف و سازمان جنگل‌‌ها، مراتع و بخیزداری خبر داد و گفت: همایشی بین سازمان اوقاف و سازمان جنگل‌ها در 14 شهریور سال 90 برگزار میشود که در این همایش نیز مدیران کل استانی 2 سازمان، معاونان و رؤسای آنها شرکت میکنند و برگزاری این همایش به دنبال تفاهم‌نامه‌ای است که بین 2 سازمان امضاء شده است. 
 
وجود 2 میلیون هکتار اراضی وقفی مورد اختلاف میان سازمان‌های اوقاف و جنگل‌ها

سعد با بیان اینکه در کل کشور حدود 2 میلیون هکتار اراضی مرتعی و وقفی وجود دارد که مورد اختلاف سازمان‌های اوقاف و جنگل‌ها است، عنوان کرد: اوقاف مدعی است که این 2 میلیون هکتار موقوفه است و سازمان جنگل‌ها نیز به خاطر ملی شدن جنگل‌ها این زمین‌ها را موقوفه نمیداند بنابراین در 4 ماهه اخیر بین دو سازمان نشست‌هایی برگزار شده و این نشست‌ها منجر به امضای تفاهمنامه‌ای بین 2 سازمان شده است.
 
مدیرکل دفتر حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف با اشاره به محورهای این تفاهم‌نامه گفت: محورهای این تفاهم‌نامه احصاء و تأیید موارد اختلافی، بررسی اسناد و مدارک و بازدید از زمین‌ها و املاک مورد اختلاف در استان‌ها و شهرستان‌ها است همچنین این تفاهم‌نامه محورهای دیگری دارد که از آن میتوان به اتخاذ تصمیم بر مبنای مالکیت‌ها، احیای اراضی، سوابق ثبتی، عمل به وقف و وجود وقف‌نامه‌ها اشاره کرد.
 
وی تأکید کرد: متعاقب این تفاهم‌نامه دستورالعملی تهیه شده و به امضای رؤسای سازمان‌های اوقاف و جنگل‌‌ها رسیده است و برای توجیه و تشریح این تفاهم‌نامه این همایش برای نخستین بار بین 2 سازمان اوقاف و جنگل‌ها در تاریخ 14 شهریور 90 در هتل ارم تهران برگزار میشود.
 
سعد در خصوص موارد اختلافی خود با نیروهای مسلح اظهار داشت: سازمان اوقاف در خصوص زمین‌هایی که موقوفه بوده و املاکی که در اختیار نیروهای مسلح قرار دارد و اجاره‌های آنها پرداخت نشده، اختلافاتی داشته است ولی با تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان اوقاف و نیروهای مسلح امضا شده قرار بر این شده که این موضوعات به صورت درون ‌سازمانی حل شود.
 
وی در خصوص موارد اختلافی سازمان اوقاف با آموزش و پرورش گفت: در خصوص املاک بنیاد علوی نیز در حال رصد و جمع‌آوری اسنادی هستیم تا مشکلات مورد اختلاف سازمان اوقاف با آموزش و پرورش حل شود.
 
مدیرکل دفتر حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف در خصوص حل پرونده‌های وقفی سازمان اوقاف با قوه قضائیه نیز خاطرنشان کرد: خوشبختانه رسیدگی به پرونده‌های موقوفات بدون نوبت در محاکم قضایی انجام میگیرد و این پرونده‌ها به شعبات خاصی ارسال میشود همچنین در کل کشور حدود 300 شعبه قضائی برای رسیدگی به پرونده موقوفات وجود دارد و تا به حال 40 پرونده وقفی که از طرف سازمان اوقاف ارسال شده با دستور ریاست قوه قضائیه بررسی شده است.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول