اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بنیاد مسکن کرمان خبر داد:

بهسازی 166 هزار مسکن روستایی در کرمان

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان گفت: بنیاد مسکن از سال 84 تاکنون بالغ بر 166 هزار واحد مسکونی در قالب طرح ویژه بهسازی و بازسازی مسکن روستایی را در استان کرمان انجام داده است.

بهسازی 166 هزار مسکن روستایی در کرمان
عبدالحسین حجتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان در ارتباط با طرح ساماندهی مسکن کپرنشینان جنوب کرمان اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال 84 با همکاری مسئولان محلی پس از انجام برداشت‌های میدانی و آمارگیری در سطح شش شهرستان جنوبی کرمان 45 هزار واحد کپری را شناسایی کرد.
وی بیان داشت: بر این اساس بنیاد مسکن با اعطای تسهیلات ویژه و کمک‌های بلاعوض در قالب طرح ساماندهی مسکن کپرنشینان نسبت به ارتقای سطح کیفی و بهداشتی مسکن روستائیان جنوب استان کرمان اقدام کرد.
حجتی افزود: هدف از اجرای این طرح ساخت مسکن مقاوم است که با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه در برابر حوادثی از جمله سیل، توفان، آتش‌سوزی، صاعقه، گزیدگی حشرات و جانوران موزی و ورود گرد و غبار مقاوم و مناسب باشد.
وی تصریح کرد: در طرح ساماندهی مسکن کپرنشینان یک واحد کپری نیز به واسطه داشتن فضاهای عملکردی می‌تواند در کنار یک واحد سازه‌ای مقاوم با مزیت‌های ذکر شده، نیازهایی از روستائیان مناطق جنوبی را تأمین کند.
حجتی خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی الگوی مناسب اتصال کپر به واحد ساختمانی مقاوم را به روستائیان ارائه کرده است.
وی ابراز داشت: همچنین در راستای ترویج مقاوم‌سازی از ابتدا نگاهی ویژه به طرح صنعتی‌سازی در مسکن روستایی داشتیم، اما آنچه از دیدگاه بنیاد مسکن دارای اهمیت ویژه است، توجه به بافت و سیمای روستاها است که با ساخت مسکن مقاوم آسیبی در این زمینه وارد نشود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان گفت: باید با در نظر گرفتن شرایط منطقه و گسترده بودن طرح اقدام به طراحی سازه‌های اسکلت فلزی با اتصالات پیچ و مهره و سیستم‌ سازه‌ای پانلو بنایی با کلاف با متراژهای متفاوت و یا ترکیبی از این سازه‌ها را به اجرا در آورده است که آیتم‌های صنعتی‌سازی به طور کامل و یا در بخشی از ساختمان وجود دارد.
حجتی ابراز داشت: به طور کلی بنیاد مسکن از سال 84 تا کنون بالغ بر 166 هزار واحد مسکونی در قالب طرح ویژه بهسازی و بازسازی مسکن روستایی در استان کرمان انجام داده است.
وی بیان داشت: علاوه بر بازسازی‌های مناطق زلزله‌زده شهرستان بم که 56 هزار واحد مسکونی آن در شهرستان‌های جنوبی استان اجرا و در کل استان 100 هزار واحد آن به اتمام رسیده است در جنوب کرمان نیز 37 هزار واحد از مجموع 56 هزار واحد به اتمام رسیده و مابقی از مرحله فونداسیون تا اتمام کار هستند.
حجتی افزود: تسهیلات واحدهای باقیمانده مربوط به سال 89 و اواخر سال 88 با پیشرفت فیزیکی 10 تا 95 درصد در حال اجرا است.
وی تصریح کرد: طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در قالب یک برنامه مدون 10 ساله در سراسر روستاهای کشور از سال 84 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
حجتی خاطرنشان کرد: تمام متقاضیان مسکن روستایی می‌توانند همه ساله از این تسهیلات با نرخ سود کم پنج درصد و بازپرداخت بلند مدت 12 ساله بهره‌مند شوند.
وی اذعان داشت: با درخواست کمیته امداد برای ساخت مسکن ویژه مددجویان زیر پوشش این نهاد طی دو مرحله در مجموع 7 هزار واحد از کل 56 هزار واحد طرح ساماندهی مسکن کپرنشینان جنوب استان طی سال‌های 84 و 85 در اختیار کمیته قرار گرفته که مدیریت ساخت آن نیز بر عهده خودشان است.
حجتی گفت: افرادی که در جنوب و سایر نقاط استان کرمان خواستار ساخت و ساز واحد مسکونی در روستا باشند، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آماده پرداخت تسهیلات از محل تسهیلات سال 90 و سال‌های بعد را دارد.
وی با بیان اینکه پایانی برای این موضوع اعلام نشده است، عنوان کرد: در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان ساخت 56 هزار واحد طی سال‌های 84 تا 90 جبران عقب‌ماندگی‌های سال‌های متمادی قبل است و قطعا نیاز به این حجم در منطقه وجود ندارد.
حجتی افزود: با توجه به اینکه جمعیت روستایی به ویژه در مناطق جنوبی که در شش سال گذشته و در حال حاضر تشکیل خانواده می‌دهند به صورت طبیعی نیاز به مسکن وجود دارد، مشاهده کپر در کنار واحدهای مسکونی و یا در محیط روستاها هیچ دلیلی بر عدم ساخت و ساز در روستا و یا اینکه ساخت و ساز صورت نپذیرفته نیست، مگر اینکه افراد یا روستاهایی که خودشان استقبال نکرد‌ه‌اند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با اشاره به اهم فعالیت‌های این نهاد از بدو تأسیس تا کنون گفت: احداث 5 هزار و 236 واحد مسکن حساب کمیته امداد امام خمینی (ره) از جمله فعالیت‌های این نهاد است.
وی گفت: پرداخت تسهیلات مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت که از سال 88 به بنیاد مسکن واگذار شده و تا کنون در 53 شهر استان کرمان 8 هزار و 205 متقاضی دریافت تسهیلات 200 میلیون ریالی به بانک معرفی شده و کار اجرایی در دست اقدام و حدود 2 هزار واحد به اتمام رسیده است.
حجتی با اشاره به فعالیت‌های بنیاد مسکن کرمان در ادوار گذشته تصریح کرد: بازسازی واحدهای مسکونی و تجاری آسیب‌دیده از حوادث طبیعی و مناطق جنگ‌زده به تعداد 149 هزار و 288 واحد، ‌تهیه و اجرای 2 هزار و 94 طرح هادی روستایی و صدور اسناد مالکیت خانه‌های روستایی با همکاری اداره ثبت به تعداد 118 هزار و 847 جلد و کسب رتبه برتر کشوری طی سال‌های گذشته از دیگر اقدامات است.
وی خاطرنشان کرد: ساماندهی و بهسازی 26 گلزار شهدا، ساخت 15 خانه عالم و 9 خانه معلم در شهرستان‌های جنوبی استان و پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن 20 میلیون ریالی به مستأجران کم‌درآمد به تعداد یک هزار و 520 فقره از دیگر فعالیت‌هاست.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول