اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در اصفهان؛

کتاب تذکره شعرای تخت فولاد منتشر شد

خبرگزاری فارس: نویسنده و شاعر اصفهانی گفت: کتاب تذکره شعرای تخت فولاد مجموعه‌ای از شرح حال 225 شعرای مدفون در تخت فولاد اصفهان است.

کتاب تذکره شعرای تخت فولاد منتشر شد
علیرضا لطفی متخلص به حامد اصفهانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان درباره کتاب تذکره شعرای تخت فولاد اظهار داشت: از اهداف تدوین کتاب تذکره شعرای تخت فولاد انتقال پیام معنوی و فرهنگی به نسل‌های حاضر و آینده، همچنین شناختی از اندیشه گذشتگان به ویژه شعرا بوده است.
وی با تعریف لغوی تذکره  آن را کتابی در شرح احوال شعرا و نمونه‌ای از اشعار آنها دانست و بیان داشت: گردآوری و تنظیم کتاب تذکره شعرای تخت فولاد شش سال به طول انجامید تا بتوان شعرای برجسته‌ای که در تخت فولاد اصفهان خفته‌اند را معرفی کرد.
نویسنده و شاعر اصفهانی که کتاب تذکره شعرای تخت فولاد را در 7 هزار و 700 صفحه تدوین کرده، تصریح کرد: کتاب تذکره شعرای تخت فولاد در واقع به دنبال تصحیح دیوان دشت خرم از عباسعلی خرم لبنانی محسوب می‌شود که به صورت مجموعه‌ای تخصصی درآمده است.
وی با اشاره به مشکلاتی که در راه تدوین کتاب تذکره شعرای تخت فولاد داشت، تاکید کرد: عدم دسترسی به منابع معتبر و همچنین نبود شناخت نسبت به برخی از گذشتگان مدفون شده در این آرامگاه که جز سنگ قبری از آنها اطلاعات بیشتری نداشتیم از جمله مشکلات قابل ذکر است.
لطفی ادامه داد: برای نگارش کتاب تذکره شعرای تخت فولاد از تحقیق میدانی و کتابخانه‌ای استفاده شده است، و به دنبال آن با برخی از بازماندگان متوفیانی که اغلب تعداد کمی از آنها به جا مانده‌اند، گفت‌وگوهایی صورت گرفت.
وی مزار مقدس تخت‌ فولاد را با قدمتی دیرین پس از قبرستان وادی‌السلام در نجف اشرف شریف‌ترین و شکو‌همند‌ترین مزار جهان تشیع دانست و افزود: این آرامستان در قرون و اعصار متمادی آرامگاه ‌تعداد بیشماری از عالمان، حکیمان، عارفان، هنرمندان، شاعران‌، مومنین و متقین بوده است.
نویسنده و شاعر با تأسف گفت: برخی از قبور موجود در تخت فولاد اصفهان همانند قبر ملا فریدون در مسیر خیابان آزادگان قرار گرفته و دیگر اثری از آن نیست.
وی با اشاره به اینکه بیشتر شعرای قید شده در کتاب تذکره شعرای تخت فولاد متعلق به قرون 12 و 13 است، اضافه کرد: چنانچه خانواده‌هایی که گذشتگانی متعلق به قرون 11، 12 و 13 دارند و یا کسانی در حیطه تاریخ ادبیات ایران در این قرون اطلاعاتی داشتند، از سخنانشان استقبال خواهیم کرد.
انتهای پیام/ل20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول