اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

پیاده‌رو اردبیلیها در ترافیک نخاله

خبرگزاری فارس: در حالی که در تمام دنیا مرسوم است پیاده‌روها به عنوان محل عبوری و تردد مردم باشند در شهر اردبیل اغلب پیاده‌رو‌ها در ترافیک سنگین نخاله‌های ساختمانی و عجیب‌تر از آن در محاصره خودرو‌ها قرار گرفته است.

پیاده‌رو اردبیلیها در ترافیک نخاله
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اگر در خیابان‌های اردبیل گشتی بزنیم، در اغلب پیاده‌روهای این شهر به جای سهولت تردد و اقدام شهرداری در روان‌سازی عبور و مرور، در غفلت یا بیداری بدون اقدام شهرداری شاهد آن هستیم که عده‌ای فرصت طلب پیاده‌رو‌ها را مایملک خود قرار داده و اجازه تردد را از مردم گرفته‌اند.
این وضعیت و شرایط در شهر اردبیل که شاید در ایران و کل دنیا بی‌نظیر است در فصل ساخت و ساز به گونه‌ای شدت می‌گیرد که حتی این افراد سود‌جو به خود اجازه می‌دهند تا نصف خیابان را نیز تملک کرده و نخاله‌ ساختمانی و یا مصالح ساختمانی در آن بریزند.
این موارد در حالی رخ می‌دهد که در روزهای گذشته یکی از همشهریان که قصد عبور از روی مصالح ساختمانی و آهن‌آلات موجود در پیاده‌رو که تا وسط خیابان نیز کشیده شده را داشت با سرعت غیر‌مجاز خودروی عبوری تصادف کرده و هم‌اکنون نیز در یکی از بیمارستان‌های اردبیل بستری است.
این فرد که از ناحیه دست و پا دچار شکستگی شده است به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: اگر پیاده‌روها محل عبور و مرور پیاده‌هاست پس چرا شهرداری اجازه‌ می‌دهد عده‌ای سود‌جو پیاده‌روها را غصب کنند و با ریختن مصالح و نخاله‌های ساختمانی اجازه تردد مردم را از این مناطق گرفته و ماه‌ها و سال‌ها در گذر مردم اختلال ایجاد کند.
نجیبه سرتاژی که به شدت از عملکرد شهرداری و مسئولان شهر اردبیل گله‌مند است، بیان داشت:‌ پیاده‌رو‌های اردبیل امروز در کنار پر بودن از نخاله‌های ساختمانی به محل پارکینگ خودروها و گاه سرعت زیاد موتور‌سواران تبدیل شده، در حالی که روزانه هزاران زن و مرد،‌ کودک و بزرگسال از پیاده‌رو‌ها عبور می‌کنند و ممکن است چنین اقداماتی به تصادفات مرگ‌آفرین منجر شود.
این در حالی است که در اغلب پیاده‌رو‌های اردبیل با تاسف کامل شاهد آن هستیم که رانندگان بدون در نظر گرفتن قوانین  و مقررات رانندگی گاه علاوه بر پارک خودروی خود اقدام به تردد در پیاده‌رو‌ها می‌کنند که این کار در پیاده‌روهای عریض و طویل بسیار زیاد و به حد وفور مشاهده می‌شود.
در شهر اردبیل که گویی مقررات، برخورد‌ها و گاه نگرش‌ها متفاوت‌تر از قوانین کشوری و مرسوم دنیاست، غفلت‌ها و بی‌توجهی‌ها از سوی شهرداری،‌ راهنمایی و رانندگی و پلیس سبب می‌شود که مردم روزانه در تردد خود دچار مشکل شده و بعد از اعلام و ابراز ناراحتی خود به اشکال مختلف به دلیل بی‌توجهی‌ها تنها آه و افسوس می‌خورند که چرا در شهر ما مقررات و قوانین این گونه زیر پا گذاشته می‌شود.
این در حالی است که شهردار اردبیل بارها در جلسات شورای شهر و مصاحبه‌های خود از اقدام اساسی شهرداری و شورا برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی خبر داده و اعلام کرده است که با صاحبان واحد‌های مسکونی که مصالح و نخاله‌های ساختمانی را در خیابان و پیاده‌روها بریزند برخورد می‌شود.
 
* مشاغل مزاحم شهری آرامش را از مردم سلب کرده است
در کنار بروز مشکل اختلال در تردد مردم در پیاده‌روها بسیاری از شهروندان از فعالیت مشاغل مزاحم شهری به شدت گله‌مند و خواستار انتقال صاحبان این حرف به خارج از شهر هستند.
این مشکل که سال‌هاست در اردبیل به یک معضل اجتماعی و زندگی شهری تبدیل شده است روز به روز در حال گسترش است در حالیکه هیچ یک از دستگاه‌های متولی حاضر نیستند مسئولیت کار را بر عهده بگیرند و در این زمینه اقدامی جدی کنند.
وجود تعمیر‌گاه‌های خودرو‌های سنگین و سبک در منطقه ائمه و معجز اردبیل، آهن‌فروشان در شهرک سبلان، کارگاه‌های تراشکاری در میدان بعثت،‌ ایستگاه خودروهای سنگین در خیابان والی و کارشناسان،‌ وجود کار‌گاه‌های پر سر و صدا در وسط شهر و خیابان‌های اصلی و همچنین تردد روزانه صدها دست‌فروش در کوچه‌ها و خیابان‌های اصلی با سر و صداهای ناهنجار از جمله مشاغل مزاحم شهری است که امنیت و آرامش هر شهروندی را در این شهر به مخاطره انداخته و برای انتقال و ساماندهی آنها هیچ نهاد و ارگانی پاسخگو نیست.
در این زمینه هر چند به گفته خود مسئولان مطالعات جامعی در شهر اردبیل و در سه بخش خدماتی،‌ مزاحم و آلاینده انجام شده اما گویی متولیان امر حتی قادر نیستند معضل‌آور‌ترین مشاغل و مزاحمت‌ها را که بیشتر از سوی صاحبان خودروهای سنگین در شهر اردبیل انجام می‌شود به مکانی دور از شهر و احداث پارکینگی در خارج از محدوده شهر انتقال دهند و سال‌هاست از این کار عاجز و ناتوان هستند.
شهردار اردبیل در این زمینه به خبرنگار فارس اظهار داشت: در جلسات اخیر شورای شهر بحث ساماندهی مشاغل مزاحم مطرح شده و قرار است در اولویت اول تمام خودروهای سنگین، ‌تعمیر‌گاه‌ها و کارگاه‌های خدمات‌رسان در این حوزه به خارج از شهر انتقال یابد که در این زمینه نیازمند همکاری مسئولان استانی و اتحادیه کامیون‌داران هستیم.
صدیف بدری افزود: به زودی طرح احداث شهرک مشاغل مزاحم شهری را تقدیم شورا می‌کنیم اما در جلسات قبلی شورای شهر مکانی را برای جمع‌آوری و ساماندهی دست‌فروش‌ها پیشنهاد کردیم که به تصویب شورای شهر نرسید.
وی گله‌مندی مردم شهرک سبلان و ساکنان اطراف منطقه آهن‌فروشان را در سلب امنیت و آرامش به جا و به حق توصیف کرد و گفت: شهرداری در یک طرح جامع شهری و با استفاده از تسهیلات وزارت کشور به صورت بانکی و در قالب اوراق مشارکت قرار است آهن‌فروشان را به خارج از شهر اردبیل و در جاده اردبیل ـ خلخال انتقال دهد و مکان فعلی آهن‌فروشان را به یک مجموعه خدماتی و رفاهی تبدیل کند.
شهردار اردبیل خاطرنشان کرد:‌ احداث شهرک مشاغل مزاحم شهری از یک طرف به نفع صاحبان مشاغل بوده که بدون هیچگونه اعتراض مردم به آلودگی صوتی و محیطی، به کار خود مشغول می‌شوند و از طرف دیگر به نفع و صلاح مردم مراجعه کننده است که رد کمترین زمان از حضور تمام مشاغل مرتبط استفاده کرده و کار خود را انجام می‌دهند.
 
* مشاغل مزاحم و سد‌ معبر آفت شهر‌نشینی نوین است
یکی از اعضای شورای شهر اردبیل نیز با ابراز تاسف از ایجاد مزاحمت‌های بی‌ثمر در پیاده‌رو‌ها از سوی صاحبان برخی واحدهای مسکونی و تجاری و انباشت نخاله‌های ساختمانی به خبرنگار فارس اظهار داشت: شهرداری موظف است با چنین افرادی برخورد کند و حتی در صدور پروانه و پایان کار با توجه به چنین تخلفاتی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان جرایم سنگینی را برای آنها در نظر بگیرد.
سالار شاکر خاطرنشان کرد: در جلسات شورای شهر بارها بحث ساماندهی دست‌فروش‌ها دوره‌گرد‌ها، انتقال مشاغل مزاحم و پیشگیری از برخی سلب آرامش مردم را مطرح کردیم و با اهتمام شهردار جوان اردبیل امیدواریم در آینده نزدیک به تدریج این معضلات و مشکلات به حداقل رسیده و یا به طور کامل رفع شود.
وی ادامه داد: ‌در انتقال مشاغل مزاحم در کنار شهرداری باید صنایع و معادن و شهرک‌های صنعتی نیز بستر‌های لازم را به گونه‌ای فراهم کنند تا صنایع و مشاغل مزاحم و آلاینده شهر اردبیل به شهرکی در بیرون از شهر انتقال پیدا کند.
این عضو شورا بیان داشت: برای شهر اردبیل با تاریخ تمدن و برجستگی‌های معنوی و مذهبی شایسته نیست که عده‌ای با بی‌قانونی سعی کنند برای دیگران مزاحمت ایجاد کرده و یا از آنان سلب آرامش کنند در حالی که شهر اردبیل باید به مکانی امن و آرام برای شهروندان و مسافران و گردشگران تبدیل شود.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول