اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله سبحانی عنوان کرد:

بیان مسئله توسل در قرآن کریم

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: در سوره منافقون و برخی دیگر از آیات قرآن مسئله توسل به پیامبر و دعای او مطرح شده است.

بیان مسئله توسل در قرآن کریم
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله جعفر سبحانی در ادامه جلسات تفسیر ماه رمضان که امروز در مدرسه حجتیه قم برگزار شد با بیان روایتی از حضرت علی (ع) اظهار داشت: کسانی که احادیث پیامبر را جعل می‌کنند افرادی مانند کعب الاحبار که فردی شناخته شده به دروغگویی بوده هستند اما اشخاص دیگری مانند سمرة بن جندب از صحابه پیامبر(ص) بودند ولی به نفاق روی آوردند.
وی افزود: معاویه از این شخص خواسته بود که تفسیر آیاتی از قرآن را بر ضد امیرالمومنین (ع) تغییر دهد که وی نیز در ازای دریافت مبلغ هنگفتی این کار را انجام داد در حالی که او یکی از صحابه رسول اکرم (ص) بود و همه مردم شام این تفسیر را از او پذیرفتند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ایمان آوردن ابوسفیان گفت: این شخص در سال هشتم هجری ایمان آورد و پیامبر او را مورد احترام قرار داده و در جریان فتح مکه فرمود «هر کس به خانه ابوسفیان پناهنده شود در امان خواهد بود» اما زمانی که نبی مکرم اسلام رحلت فرمود و ابوسفیان قصد بیعت را حضرت علی (ع) را داشت، امیر مومنان با آگاهی از نیت قلبی و نفاق او، بیعتش را نپذیرفت.
وی ادامه داد: ابوسفیان در جمع امویان به آنها توصیه می‌کرد که نگذارید حکومتی که در اختیار شما قرار دارد به غیر از این خانواده منتقل شود زیرا خبری از آخرت و بهشت و دوزخ نیست و این سخنان نشانه ای از نفاق او بود.
آیت الله سبحانی با بیان ترجمه آیه پنجم سوره منافقون اظهار داشت: خداوند در بیان صفات منافقین می‌فرماید «هنگامی که به آنان گفته شود بیایید تا رسول خدا برای شما استغفار کند سرهای خود را از روی استهزا و کبر و غرور تکان می‌دهند و آنها را می‌بینی که از سخنان تو اعراض کرده و تکبر می‌ورزند».
این استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: این حقیقت است که در زمین شوره زار امکان کشت و زرع وجود ندارد و همین گونه هیچ راهی برای نفوذ به قلب مهر خورده توسط خداوند نخواهد بود و خداوند نیز به پیامبر می‌فرماید اگر 70 بار برای منافقان طلب مغفرت نمایی مورد قبول واقع نمی‌شود زیرا این گروه فاسق بوده و قابل هدایت و آمرزش نیستند.
وی با بیان اینکه یکی از وسایل توسل و روش‌های مغفرت به درگاه خداوند، دعای پیامبر است گفت: برخی اوقات انسان‌ها به ذات پیامبر متوسل می‌شوند اما در اینجا توسل به دعای پیامبر بیان شده است.
آیت‌الله سبحانی به عقیده وهابیت در این زمینه اشاره کرد و ابراز داشت: این فرقه معتقدند که به جای توسل به نبی و امام می‌توان بدون واسطه به خداوند توسل جست در حالی که این آیات سوره منافقون دلیلی بر رد این عقیده آنهاست، زیرا استجابت دعا نیازمند قابلیت خاصی است.
استاد حوزه علمیه مسئله توسل را امری دانست که در تاریخ انبیا گذشته نیز وجود داشته و تصریح کرد: برادران حضرت یوسف پس از اینکه پی به خطای خود بردند از پدرشان خواستند برای آنها به درگاه خداوند دعا کند و این داستان نشان دهنده توسل در زمان حضرت یعقوب دارد و نیز مسئله توسل در آیات دیگری از قرآن مجید نیز ذکر شده است.
وی گفت: توسل دارای دو اصل است، نخست اینکه شخصی که آدمی به او متوسل می‌شود زنده باشد و دیگر اینکه ارتباط میان انسان و او برقرار باشد.
آیت‌الله سبحانی به شبهه مطرح شده در زمینه توسل اشاره کرد و افزود: برخی عنوان می‌کنند که این آیه تنها مربوط به زمان حضور پیامبر در میان مردم بوده و پس از رحلت ایشان صدق نمی‌کند اما اثبات زنده بودن پیامبر و وجود ارتباط میان مردم با او موجب می‌شود که دریابیم این آیه تنها مربوط به زمان حیات دنیوی پیامبر نبوده و بعد از او را نیز شامل می‌شود.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول