اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

اندر ماجرای نامه‌هایی که خیلی زود به تاریخ می‌پیوندند/

اقدام اخیر رئیس بنیاد شهید، لازم اما ناکافی!

خبرگزاری فارس: جا دارد مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران با دلسوزی بیشتر به تدوین یک برنامه اجرایی ثمر بخش بپردازند و از انداختن توپ به زمین دیگر نهادها پرهیز کنند تا شاهد رضایتمندی نسبی ایثارگران از این مجموعه که هدفی جز پاس داشتن حرمت ایثارگران ندارد، باشیم.

اقدام اخیر رئیس بنیاد شهید، لازم اما ناکافی!
به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگ ایثار و شهادت «فاش نیوز»، اوضاع نابسامان رسیدگی به وضعیت جانبازان و ایثارگران باعث شده است که اعتراضاتی بیش از پیش نسبت به عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران صورت گیرد. این اعتراضات به شکل‌های گوناگون و توسط اقشار مختلف ایثارگران بروز یافته است؛ از تجمع خانواده‌های شهدا در اعتراض به طرح ساماندهی گلزار شهدای سراسر کشور گرفته تا تجمع چندین باره آزادگان در مقابل مجلس و نهاد ریاست جمهوری در اعتراض به عملی نشدن ماده 13 و گلایه‌ها و دلخوری‌های ایثارگران که از مهمترین آنها مسکوت ماندن لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران، وضعیت استخدامی ایثارگران در ادارات و سازمان‌ها و... است و عموماً در سایت‌ها و وبلاگ‌های حوزه ایثار و شهادت ظهور و بروز داشته است.
همه مشکلات البته مستقیماً به بنیاد شهید مربوط نمی‌شود؛ اما بنیاد شهید درباره همه آنها مسئول است چرا که متولی امورایثارگران است و نه تنها خود باید وظایفش را درست انجام دهد بلکه باید دقت کند که دیگران هم حقوق قانونی ایثارگران را ضایع نسازند. شاید بیشترین بخش نارضایتی ایثارگران برمی‌گردد به مسئولیت غیر مستقیمی که بنیاد در قبال ایثارگران دارد و آن مطالبه انجام دقیق وظایف نهادها وسازمان‌های مختلف نسبت به ایثارگران است.
اخیراً در خبرها آمده است که رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با ارسال نامه‌ای به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی متولیان این سازمان‌ها را به اجرای کامل ماده 48 برنامه پنجم توسعه و قوانین ویژه خدمات‌رسانی به ایثارگران فراخواند.
از آفت‌های یک مجموعه و سازمان، بی‌اعتمادی افراد زیر مجموعه آن سازمان است؛ با یک بررسی عادی در میان ایثارگران این نکته به دست می‌آید که بسیاری از آنان نسبت به عملکردهای بنیاد شهید و امور ایثارگران چندان اعتمادی ندارند که البته بخشی از این بی اعتمادی مربوط به عملکرد مدیران مختلف این مجموعه چه در قالب بنیاد جانبازان و چه در قالب بنیاد شهید از ابتدای شروع فعالیت تاکنون است که به تجمیع این دو نهاد انجامیده است. عملکردهای بعضاً شعارگونه و فرمالیته که از سنگینی مصائب ایثارگران نمی‌کاست ولی به بیلان کار مدیران می‌افزود، باعث شده است ایثارگران صرفاً به عملکردهای نتیجه ساز و کارهای اجرایی بنیاد توجه کنند و به طرح‌ها و نامه‌ها و نامه‌نگاری‌های این مجموعه دل نبندند.
اما در رابطه با این حرکت شایان تقدیر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، دو موضوع قابل توجه است؛ یک اینکه شایسته است مسئولین محترم بنیاد شهید ابتدا خود تمام توان و تلاش خود را برای حل مشکلات مربوط به مسائل ایثارگران در حوزه‌های بهداشت و درمان، اشتغال، مسکن، حقوق و معوقات و حتی امور فرهنگی مخدومانشان صرف کنند تا یک رضایت نسبی از عملکرد بنیاد حاصل شود. این امر خود باعث این خواهد شد که دستگاه‌های دیگر هم نسبت به موضوعات مربوط به ایثارگران حساسیت بیشتری به خرج دهند و در عملی کردن قوانین مربوطه همت بیشتری داشته باشند. نه اینکه از این دست پیگیری‌های بنیاد شهید را هم حمل بر فرافکنی و ناشی از کم کاری‌های خود بنیاد و یک نامه‌نگاری بروکراتیک در نظر آورند.
به عنوان مثال در این رابطه می‌توان به عدم پرداخت معوقه‌های ایثارگران اشاره کرد. با وجود پیگیری‌های مستمر و طولانی مدت ایثارگران و حتی صدور حکم از دیوان عدالت اداری باز هم بنیاد شهید از پرداخت مطالبات ایثارگران سر باز می‌زند. این موضوع باعث دلسردی و تکدر خاطر بسیاری از ایثارگران نسبت به عملکرد بنیاد شده است. این در حالی است که طبق دستورالعمل غایی بنیاد این مجموعه باید بیشترین تلاش را برای سامان دادن به اوضاع ایثارگران صرف کند و در این رابطه الگویی باشد برای سایر دستگاه‌ها؛ اما متأسفانه بسیاری از گره‌هایی که صرفاً به دست بنیاد و مدیرانش باز می‌شود کورتر شده و همچنان ناگشوده مانده است.
واقعیت این است که ایثارگران باید بنیاد شهید را در کنار خود ببینند نه در مقابل خود! اما متأسفانه در حال حاضر این احساس در میان بسیاری از ایثارگران وجود دارد که بنیاد نه تنها مشکلات و خواسته‌ها و حقوق آنان را پیگیری نمی‌کند بلکه در برابر دیگرانی هم که احیاناً بخواهند خدمتی یا امکانی در اختیار این قشر قرار دهند مانع و دست‌انداز ایجاد می‌کند.
با این شرایط چطور می‌توان از سایر ارگان‌ها که امور ایثارگران شاغل یا مرتبط با آنها بخشی از برنامه‌هایشان است انتطار رفتار جدی و مشفقانه داشت؟! بر اساس تعالیم پیام‌آور رحمت «رطب خورده منع رطب چون کند »!!؟
دوم آنکه، حتماً جناب آقای زریبافان به عنوان یکی از مدیران اجرایی ارشد نظام، بیش از هر کسی به این امر اذعان دارند که صرف نامه‌نگاری و نامه پراکنی به نهادهای گوناگون رنگ و بوی یک حرکت سیاست‌زده را دارد و نه یک فرآیند پیش برنده و عملیاتی. برای اجرایی کردن چنین قوانینی نیاز به ایجاد کارگروه‌های متشکل از افراد دلسوز و متخصص در قوانین مربوط به امور ایثارگران برای بررسی راهکارها و برنامه‌ریزی دقیق با قابلیت اجرایی شدن و همچنین تدارک دیدن تیم منسجم و کارآمد برای پیشبرد اینگونه طرح‌ها در حوزه اجرایی تا حصول نتیجه است.

در این راستا برای پیگیری و به نتیجه رساندن بسیاری از طرح‌ها که قبلاً چه در بنیاد شهید و چه در مراکز دیگر در دستور کار قرار گرفته ولی بی‌نتیجه و معطل مانده است و همچنین طرح‌ها، برنامه‌ها و مصوبات جدید بنیاد شهید لازم است گروهی از افراد کارآمد و توانمند تشکیل شود. چه آنکه قوانین و برنامه‌های بسیار مناسبی هستند که در کشاکش کاغذ بازی‌های اداری و سهل‌انگاری‌های نهادهای ذیربط به دست فراموشی سپرده شده‌اند یا اینکه در بدترین وضعیت اجرا می‌شوند. از آن جمله می‌توان به قوانین مربوط به اشتغال فرزندان شاهد، معافیت مالیات و بیمه ایثارگران، باز پرداخت هزینه‌های مربوط به درمان ایثارگران و کسر ساعت کار متناسب با وضعیت جسمی جانبازان و بسیاری دیگر از این دست اشاره کرد.

گروه پیگیری باید امکان مراجعه به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای درگیر با امور ایثارگران را برای پیگیری چگونگی اجرای قوانین و مقررات داشته باشد. تصویب راهکارهای قانونی برای برخورد با مجریان متخلف نیز می‌تواند از دیگر اقداماتی باشد که به حسن اجرای این قوانین یاری می‌رساند. البته با دقت در این موضوع که یک مجموعه عریض و طویل بی‌خاصیت و دست و پا گیر دیگر به وجود نیاید که خود مانع از پیشرفت کار شود.
آقای زریبافان مطمئن باشند نامه‌های ایشان به وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها پس از ثبت در دفتر به بایگانی سپرده شده است و مطرح کردن آن در حوزه رسانه‌ای غیر از دلخوش کردن بخشی از ایثارگران که هنوز به اینگونه اقدامات بدون پشتوانه دلخوش می‌کنند، خاصیت دیگری ندارد.
با توجه با موارد فوق جا دارد مسئولین بنیاد شهید و امور ایثارگران با دلسوزی بیشتر به تدوین یک برنامه اجرایی ثمر بخش بپردازند و از انداختن توپ به زمین دیگر نهادها پرهیز کنند تا شاهد رضایتمندی نسبی ایثارگران از این مجموعه که هدفی جز پاس داشتن حرمت ایثارگران ندارد، باشیم.
به هر حال این اقدام آقای زریبافان شایسته تشکر و قدرشناسی است و امید است مسئولان بنیاد شهید در یک تغییر رویکرد مثبت و برای جذب اعتماد ایثارگران عزیز از انفعال موجود، خارج شوند و خود را مدعی ایفای حقوق ایثارگران از نهادها و سازمان‌های مربوط بدانند.
انتهای پیام/و
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول