اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بیان احکام فطریه توسط آیت‌الله مکارم شیرازی؛

‌باید ‌برای علوم غربی فیلتر گذاشته و ‌مسائل خلاف اخلاق ‌حذف شود‌

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید با اشاره به متون درسی دانشگاه‌ها که برگرفته از غرب است، گفت: مسئولان تعلیم و تربیت مراقب فرهنگ وارداتی غرب بوده و نکات بدآموز و خلاف عقاید اسلامی را از این کتاب‌ها حذف کنند.

‌باید ‌برای علوم غربی فیلتر گذاشته و ‌مسائل خلاف اخلاق ‌حذف شود‌
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در تفسیر موضوعی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، به بیان احکام دیگری از زکات فطره پرداخت و اظهار داشت: زکات فطره را می‌توان برای تعمیر مسجد، بنای حسینیه، درمانگاه و یا برای طعام و لباس مساکینی که بنا بر احتیاط واجب در مناطق محروم هستند و بانی خیر ندارند، مصرف کرد.
وی افزود: برخی می‌گویند ارحام و بستگانی در شهرهای دیگر داریم آیا می‌توانیم به شهرهای دیگر بفرستیم که جواب منفی است و باید در همین شهر مصرف شود؛ بله می‌توانید تلفن کنید به برادرتان که در آن شهری که هستید از طرف ما زکات فطره را بدهد اما فرستادن پول به شهرهای دیگر خلاف است.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیاتی از سوره نوح(ع) به چرایی گمراهی فرزند نوح(ع) پرداخت و گفت: آغوش پدر و مادر، محضر استاد و معلم و جامعه سه مکتب تربیتی فرد هستند.
وی ادامه داد: محضر استاد و معلم از پیش دبستانی آغاز شده و تا دوران دانشگاه ادامه دارد اگر برنامه‌ها، کتاب‌های درسی و معلم درست باشد، می‌توان گفت تربیت کامل است.
آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت اسلام به مقوله تعلیم و تعلم در زمان نزول، آن را معجزه قرآن دانست و گفت: اسلام زمانی بر یادگیری علم تاکید کرد که علم ارزشی نداشت و یک مشت خرافات مغز مردم را پر کرده بود.
وی خاطرنشان کرد: اسلام طلب علم را فریضه دانسته و بنابراین برای آن پایانی قائل نیست بلکه معتقد است باید تا آخر عمر، به یادگیری علم پرداخت.
استاد حوزه با اشاره به روایاتی در مورد تحصیل علم گفت: براساس روایات موجود دنبال علم رفتن، حسنه، بحث از علم نوعی جهاد و تعلیم علم صدقه است.
وی با اشاره به سیاست دنیای مادی برای تعلیم و تعلم ابراز داشت: دنیای امروز یاد گرفتن را اجباری کرده اما یاد دادن را اجباری نکرده است، در بسیاری از کشورها اگر فرزند به سن تحصیل برسد و او را در مدرسه ثبت نام نکنند به سراغ او می‌روند که چرا او را در مدرسه ثبت نام نکردی، اما اسلام می‌گوید نه تنها تحصیل علم که تعلیم علم و یاد دادن هم واجب است.
آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به نامگذاری یک روز به نام روز معلم گفت: مقام معلم فراتر از آن است که در یک روز بگنجد زیرا تمام زمین و آسمان در برابر او خضوع می‌کنند.
وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن اظهار داشت: تنها اهمیت دادن به منبع تغذیه جسم کافی نیست بلکه باید مواظب بود که غذای روح را نیز از چه کسی دریافت می‌کنیم چرا که بسیاری از علوم غربی با جاسازی افکار انحرافی در خود سعی در به انحراف کشیدن انسان‌ها دارد.
این مفسر قرآن کریم با بیان این که برخی علوم غربی فرهنگ مادی غلطی در خود مستور دارند؛ گفت: دانشگاهیان، اساتید و آموزگاران باید مراقب باشند خارجی‌ها و اجانب علوم خود را که برای دیگران می‌فرستند افکار انحرافی‌شان را هم در آن جا‌سازی می‌کنند.
وی با اشاره به محتویات موجود در یکی از کتاب‌های جامعه‌شناسی زمان طاغوت گفت: بخشی از این کتاب را مطالعه کرده و دیدم یک صفحه در مورد مذهب دارد و آن را یا برگرفته از ترس و یا جهل می‌داند و این را جا سازی کرده که مذهب ساختگی است و خدایی نیست.
آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه دنیای مادی، فرهنگ تمام عیار خود را در این کتاب‌های خود جاسازی کرده است، خطاب به مسئولان تعلیم و تربیت گفت: باید در فراگیری علوم غربی فیلتر گذاشته و نکات بد‌آموز و مسائل خلاف اخلاق را از آن حذف کنید.
وی با اشاره به حدیثی در بحارالانوار گفت: شیطان به حضرت نوح (ع) گفت که من در سه جا همراه تو هستم؛ نخست در زمان خشم که اگر تصمیمی در این زمان گرفته شود به پشیمانی خواهد انجامید.
این مرجع تقلید تاکید کرد: بسیاری از طلاق‌ها، جنایات و پرونده‌های دادگاه به واسطه تصمیمی است که در عصبانیت اتخاذ می‌شود بنابراین باید دقت کرد که با ترک مکان از تصمیم گیری در این حالت پرهیز شود.
وی ادامه داد: مسند قضاوت دومین جایی است که شیطان همراه انسان‌هاست و این در حالی است که قضاوت در اسلام واجب کفایی است اما باید در تصمیم گیری بدون جانبداری تصمیم اتخاذ شود که این کاری بسیار ظرف و حساس است و تصمیم اشتباه بسیار خطرناک خواهد بود.
آیت‌الله مکارم شیرازی سومین محل حضور شیطان را خلوت دو نامحرم خواند و اظهار داشت: ارتباطات تلفنی امروزه میان جوانان از محل‌های حضور شیطان است و باید جوانان در این امر دقت لازم را داشته باشند.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول