اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز؛

مانور نظارتی ستاد سفرهای خراسان رضوی آغاز شد

خبرگزاری فارس: معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی گفت: همزمان با اجرای مانور نظارتی ستاد سفرهای خراسان رضوی تعدادی از منازل شخصی و استیجاری اقامتی پلمب میشود.

مانور نظارتی ستاد سفرهای خراسان رضوی آغاز شد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مسعود منتجبی ظهر امروز در مراسم آغازین این مانور نظارتی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی زائران بحث اسکان آن‌ها است که تا 3سال قبل این کمبودها و مشکلات در مشهد وجود داشت ولی امروزه با ساماندهیهای صورت گرفته دیگر زائران مشکلی برای اقامت در مشهد ندارند.
معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی افزود: با توجه به اتمام ماه مبارک رمضان و افزایش سفر به استان فشارهای بیشتری به واحدهای اقامتی وارد میشود که با انجام نظارت‌های مستمر این مشکلات تا حدود زیادی برطرف شده است.
وی بیان داشت: منازل شخصی و استیجاری که در اختیار مسافران قرار میگیرد از 50سال قبل نیز وجود داشته است و به نوعی یک فرهنگ برای مردم شده است که مبارزه با این شیوه‌ها و رویه‌ها کار بسیار مشکلی است هرچند که تا چندسال پیش خود سازمان میراث به این منازل احتیاج داشت ولی امروزه این نیاز برطرف شده است.
وی ادامه داد: در طی پنج سال گذشته کمیته‌ای برای نظارت بر این منازل شخصی تشکیل شده است که در این مدت 2هزار و700 واحد که مجوز سازمان میراث فرهنگی را نداشتند شناسایی شدند و تلاش شده است که واحدهایی که حداقل شرایط را دارند حفظ و آن‌هایی که شرایط لازم برای پذیرش مسافر را ندارند پلمب شوند.
وی با اشاره به اینکه در شش ماه اخیر 180واحد شخصی غیرمجاز پلمب شده‌اند گفت: از این تعداد 51 مورد تعهد داده‌اند که دیگر فعالیت نکنند و به محض گرفتن تعهد محضری نسبت به فک پلمب اقدام میشود و تعداد 46 واحدی که به صورت غیرقانونی فک پلمب کرده‌اند به دادگاه معرفی شده‌اند و طبق قانون جریمه پنج تا 10میلیون تومانی برای آنها درنظر گرفته میشود.
وی افزود: وجود منازل شخصی واقعیتی است که در بحث اسکان وجود دارد اما در طی پنج سال اخیر با همکاری ارگان‌های مختلف ساماندهیهای مناسبی در این زمینه انجام شده است و بسیاری از واحدهای غیرمجاز چه به لحاظ بهداشتی و چه امنیتی از لیست خارج شده‌اند که امروز نیز تعدادی از این واحدها که به اخطاریه سازمان توجهی نکرده‌اند پلمب میشوند.
وی ادامه داد: از دو هزار و 700 واحد شناسایی شده در این پنج سال حدود هزار و700واحد باقی ماندند که این تعداد در آخرین بازدیدهایی که در نوروز امسال انجام گرفت به 750مورد کاهش پیدا کرد و از این تعداد نیز 200مورد به علت دارا نبودن مجوز سازمان میراث‌فرهنگی پلمب و 200واحد به واحدهای اقامتی دائمی تبدیل شدند و تعداد 400مورد شناسنامه‌دار میشوند تا هر زمان که با کمبود مواجه شدیم از این واحدها بتوان استفاده کرد.
منتجبی تصریح کرد: از نوروز امسال صدور هرگونه مجوز برای واحدهای اقامتی به صورت فصلی ممنوع شده است و تنها زمانی که واحدهای شناسایی شده استانداردهای لازم را داشته باشند به آن‌ها مجوز واحد اقامتی دائم داده میشود که در بررسیها شده حدود 41 واحد قابلیت تبدیل شدن به هتل آپارتمان و 120 واحد شرایط مهمان‌پذیر شدن را دارند.
معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی گفت: در حال حاضر حدود 129 هتل‌،250 هتل‌آپارتمان و 500 مهمان‌پذیر در مشهد وجود دارند که میتوانند به راحتی نیاز مسافران را برطرف کنند و همچنین وجود مدارس و کمپ‌ها سبب شده است تا مسافران با هر هزینه و سلیقه‌ای بتوانند در مشهد اسکان یابند و مشکلی از لحاظ هزینه اقامت برای کسی وجود نداشته باشد.
وی در مورد علت اقدام برای پلمب این واحدهای شخصی و استیجاری افزود: برقرای امنیت اجتماعی و اخلاقی برای زائران یکی از مهم‌ترین اهدافی است که ما به دنبال آن هستیم که این امنیت در منازل شخصی که هرکسی به درون آن رفت‌وآمد میکند وجود ندارد و عده‌ای از مسافران به علت تصور غلطی که از قیمت واحدهای اقامتی مجاز دارند از این منازل استفاده میکنند که در این زمینه نیاز به اطلاع‌رسانی بیشتری است.
معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی بیان داشت: در هفته گذشته کلنگ احداث نخستین واحد اقامتی ارزان در مشهد زده شد که درصدد هستیم این تعداد به 14 واحد برسد که ظرفیت آن حدود 20هزار تخت است. 
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول