اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی تأکید کرد:

معرفی هیئت امنا برای موقوفاتی که متولی ندارند

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نسبت به معرفی هیئت امنا برای موقوفاتی که متولی ندارند تاکید کرد.

معرفی هیئت امنا برای موقوفاتی که متولی ندارند
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت‌الاسلام محمد طاهر گرایلی ‌ظهر امروز در ادامه بازدید از بقاع متبرکه استان اظهار داشت: طبق ماده هفت همین آیین‌نامه وظایف هیئت امنا شامل مراقبت کامل در حفظ مورد امانت، نگهداری اموال منقول و ثبت آنها با مشخصات کامل در دفاتر مربوطه، انجام تعمیرات لازم اماکن مذهبی و رسیدگی مرتب به وضع آنها، نوسازی و احداث تاسیسات عمومی برای تامین رفاه زوار تهیه طرح و برنامه‌های عمرانی و اتخاذ طرقی که موثر در پیشرفت کارهای اماکن مذهبی باشد، است.
وی یادآور شد: طرح دعوی و دفاع از حقوق اماکن مذهبی و تعقیب دعاوی مطروحه له و علیه آنها و در صورت لزوم انتخاب وکیل برای انجام امور مذکوره، به ثبت رسانیدن اعیان و اموال غیر منقول اماکن مذهبی و اخذ سند مالکیت به نام اماکن مذکوره، جمع‌آوری درآمد و نذر نقدی و جنسی و نگهداری وجوه اماکن مذکور در حساب مخصوص در یکی از بانکها، پرداخت مقرریهای مصوب به خدام، پرداخت هزینه مربوط به بهای برق و آب و مکالمات تلفنی و سایر هزینه‌های ضروری متعارف، اقدام موثر برای جلب کمکهای علاقه‌مندان برای عمران و آبادی و توسعه اماکن مذهبی از دیگر وظایف هیئت امنا است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی یادآور شد: هیئت امنا موظف هستند عواید و هزینه‌های مربوطه را در دفاتر مهمور و شماره‌گذاری شده‌ای که از طرف اوقاف محل در اختیار آنها گذاشته میشود به طور مرتب و روشن ثبت کنند.
گرایلی تصریح کرد: طبق ماده 13هیئت امنا و خدمه و کارکنان مجاز نیستند شخصا وجه و یا جنسی به عنوان نذور و یا اهدایی در یافت دارند لذا امین و هیئت امنا موظف هستند صندوق و یا محفظه‌های فلزی قابل اطمینانی که مهمور به مهر مشخص باشد در محل نصب و در اوقات معینی با حضور نماینده اوقاف آنها را باز و موجودی را با تنظیم صورت جلسه به حساب بانکی منتقل کنند.
‌مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: از آنجا که این اماکن، مأمن و پناهگاه مردم بوده و سبب ایجاد تقویت ایمان آنها می‌شوند و از سوی دیگر با زندگی آنها گره خورده و هویت فرهنگ خود را جدا از این ستارگان زمینی نمی‌دانند لذا به منظور حفاظت و مرمت اماکن مذهبی و بقاع متبرکه باید همت کرد.
گرایلی ادامه داد: طبق ماده‌ 15 در مواردی‌ که‌ فروش‌ هدایای‌ جنسی‌ و اموال‌ منقول‌ زاید بر احتیاج‌ یا غیر قابل‌ استفاده‌ اماکن‌ مذهبی‌ لازم‌ باشد باید علت‌ فروش‌ با مشخصات ‌کامل‌ اشیا از طرف‌ امین‌ یا هیئت‌ امنا صورت‌ جلسه‌ شود و پس‌ از تایید کتبی‌ آن‌ از طرف‌ اداره‌ حج‌ و اوقاف‌ و امور خیریه‌ محل‌ به‌ طریق‌ مزایده‌ حضوری‌ در معرض‌ فروش‌ قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: اشیایی‌ که‌ احتیاج‌ به‌ اظهار نظر کارشناس‌ دارد باید قبلا نظر کارشناس‌ یا خبره‌ محلی‌ نسبت‌ به‌ فروش‌ و بهای‌ آنها جلب‌ شود، ولی‌ فروش‌ اشیا باستانی‌ باید به‌ تصویب‌ سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌ کشور برسد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: طبق ماده‌ 17 در مواردی‌ که‌ اماکن‌ مذهبی‌ دارای‌ موقوفاتی‌ باشند که‌ تمام‌ یا قسمتی‌ از درآمد آنها باید در محل‌ به‌ مصرف‌ برسد می‌توان‌ متولی‌ موقوفه‌ را به ‌عنوان‌ یکی‌ از اعضای هیئت‌ امنا انتخاب‌ و مصرف‌ قسمت‌ مذکور از درآمد موقوفه‌ که‌ اختصاص‌ به‌ اماکن‌ مذهبی‌ مزبور دارد با نظارت‌ هیئت‌ امنا صورت‌ می‌گیرد.
گرایلی افزود: طبق ماده‌ 20 نیز سازمان‌ در کلیه‌ اعمال‌ امین‌ یا هیئت‌‌های‌ امنا نظارت‌ داشته‌ و موظف‌ است‌ که‌ درحسن‌ انجام‌ وظایف‌ آنان‌ مراقبت‌ کامل‌ کند.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول