اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل گمرکات استان گلستان خبر داد:

رشد 313 درصدی صادرات چمدانی در گلستان

خبرگزاری فارس: مدیر کل گمرکات استان گلستان از رشد 313 درصدی ارزش ریالی صادرات چمدانی در این استان خبر داد.

رشد 313 درصدی صادرات چمدانی در گلستان
شهریار شهریاری امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: این استان در پنج ماه ابتدای سال جاری، 20 میلیارد و 381 میلیون ریال کالا به میزان 460 تن به صورت چمدانی از کشور خارج کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ارزش ریالی 313 درصد و از نظر وزنی 188 درصد رشد داشته است.
وی خاطرنشان کرد: عمده کالاهای صادرات چمدانی شامل پنبر، خامه، تنور گازی، پنکه سقفی، آبگرمکن دیواری، ادویه‌جات، میز و صندلی پلاستیکی، شیرینی، موکت، روفرشی، اجاق گاز و... بوده است. 
مدیر کل گمرکات استان گلستان گفت: میزان صادرات گمرکات استان در پنج ماه ابتدای سال 1390 به ارزش ریالی 49 میلیون و 537 هزار دلار و به وزن 67 هزار و 592 تن بوده است.
شهریاری تصریح کرد: این میزان صادرات از نظر وزنی 39 درصد و از نظر ارزش ریالی 37 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان میدهد. 
این مسئول با اشاره به عملکرد گمرکات استان تصریح کرد: گمرک اینچه‌برون با 28 هزار تن کالا به ارزش 11 میلیون و 502 هزار دلار، گمرک بندرترکمن به وزن 14 هزار و 717 تن کالا به ارزش 12 میلیون و 38 هزار دلار، پایانه صادراتی گرگان به وزن 12 هزار و 222 تن کالا به ارزش 5 هزار و 265 دلار و پایانه صادراتی گنبدکاووس با 12 هزار و 465 تن کالا به ارزش 20 میلیون و 731 هزار دلار مجموع عملکرد گمرکات استان بوده است.
شهریاری ادامه داد: 41.7 درصد وزن صادراتی از گمرک اینچه‌برون و 40.80 درصد ارزش دلاری صادرات از پایانه‌های صادراتی گنبدکاووس است.
وی تصریح کرد: ترکمنستان، عراق، قزاقستان، هند، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، چین، فرانسه و تاجیکستان از مهم‌ترین کشورهای مقصد صادراتی به ترتیب ارزش دلاری بوده که کالاهای استان به آن کشورها صادر شده است.
این مسئول سایر مواد غذایی به ارزش 12 میلیون دلار، رب گوجه‌فرنگی به ارزش 8 میلیون دلار، آهن‌آلات به ارزش 4 میلیون دلار، مصنوعات پلاستیکی و ملامین 4 میلیون دلار، سایر محصولات معدنی 8؛2 میلیون دلار را عمده محصول صادراتی استان اعلام کرد و گفت: ترکمنستان با 66 درصد، عراق با 17درصد، قزاقستان با 11 درصد مهم‌ترین شرکای تجاری استان از نظر ارزش وزنی در پنج ماهه گذشته بوده است.
مدیر کل گمرکات استان گلستان خاطرنشان کرد: 66 درصد ارزش وزنی از کل کالا صادراتی استان و 49 ارزش ریالی مربوط به کالا به کشور ترکمنستان است. 
شهریاری با اشاره به رشد ارزش ریالی واردات از گمرکات استان، عنوان کرد: سهم واردات گلستان از گمرکات استان در پنج ماه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه از نظر وزنی 24 درصد کاهش و از نظر ارزش ریالی هفت درصد کاهش را نشان میدهد. 
وی افزود: میزان وزنی واردات در این مدت از گمرکات استان 4 هزار و 102 تن بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن 24 درصد کاهش داشته است.
این مسئول اضافه کرد: ارزش ریالی واردات در این مدت از طریق گمرکات استان 7 میلیون و 471 هزار دلار بوده که در مقایسه با رقم سال ماقبل خود از یک رشد هفت درصدی برخوردار بوده است.
مدیر کل گمرکات استان گلستان متذکر شد: ارزش هر کیلوگرم کالای وارداتی در این مدت امسال 82؛1 دلار بوده در حالی که سال گذشته معادل 49؛1 دلار بوده است.
شهریاری گفت: امارات متحده عربی، آلمان، مالزی، پاکستان، سوئد، ترکمنستان و ترکیه عمده‌ترین کشورهای مبدا واردات در پنج ماهه اول سال بوده است.
وی اذعان داشت: اجزا و قطعات ماشین‌ها با نحوه عمل خاص، برنج، ماشین‌آلات و دستگاه‌های تهیه عایق برای حیوانات، ابزار کار روی چوب، سایر ماشین‌ها و دستگاه‌های مکانیکی و ماشین‌آلات چاپ از مهم‌ترین اقلام عمده واردات در پنج ماه ابتدای سال است.
انتهای پیام/ن20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول