اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهارمحال و بختیاری؛

حجم آب‌های زیرزمینی 3 میلیارد مترمکعب کاهش یافت

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه شهرکرد گفت: حجم منابع آب‌‎های زیر زمینی این استان از 11 میلیارد مترمکعب در سال 60 به 8 میلیارد مترمکعب در سال‌جاری کاهش یافته است.

حجم آب‌های زیرزمینی 3 میلیارد مترمکعب کاهش یافت
روح‌الله فتاحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: همواره از منابع آبی و سفره آب‌های زیرزمینی به عنوان متغیرهای تصادفی نام برده می‎شود، چراکه هر سال بسته به نوع و میزان بارش مقدار این منابع مشخص و ارزیابی می‎شود.
وی افزود: برهمین اساس در سال‌هایی که نرم بارش کمتر است قطعا میزان منابع آب‌های زیرزمینی و حجم سفره‌های آب نیز کم‌تر می‌شود.
فتاحی برخی اظهارات مبنی بر وجود 11 درصد منابع آبی کشور در این استان را فاقد مبنای علمی دانست و گفت: این نظریه شاید در دهه 60 منطقی به‌نظر می‎رسید ولی در حال حاضر با توجه به کاهش شدید منابع آبی بدنبال کاهش نزولات جوی از یک سوی و تغییر الگوی بارش از برف به باران این نظر هیچ توجیه علمی ندارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: بر اساس آمار ارائه شده در سال 60 افزون بر 11 میلیارد متر مکعب منابع آبی در این استان وجود داشت که با توجه به مقدار متوسط بارندگی در این سه دهه و کاهش 30 درصدی نزولات آسمانی در این مدت در حال حاضر حجم منابع آبی این استان بسیار کمتر از این مقدار گزارش شده است.
وی خواستار بررسی علمی و کارشناسی منابع آب‌های زیرزمینی این استان شد و گفت: روش‌های برآورد شده میزان آب‌های زیرزمینی این استان را 10 میلیارد متر مکعب بررسی کرده که این عدد و روش بسیار سوال‌برانگیز است، برهمین اساس نیاز است تا با توجه به میزان و نوع بارش در این استان نسبت به سنوات گذشته یک بررسی علمی و کارشناسی انجام تا حجم دقیق منابع آبی این استان مشخص شود.
فتاحی با بیان اینکه در تخمین منابع آبی 25 درصد بالاتر از ظرفیت موجود اعلام می‌شود، گفت: با لحاظ شرایط موجود استان چهارمحال و بختیاری 8 میلیارد مترمکعب از منابع آبی کشور را در اختیار دارد.
وی با اشاره به میزان بارش‌های جوی در این استان، گفت: میزان بارش‌های جوی در شهرکرد مرکز استان در سال 86 افزون بر 530 میلی‌متر به ثبت رسیده است که این میزان در سال 89 به 320 میلی‌متر کاهش یافته است.
فتاحی از شهرستان کوهرنگ به عنوان پربارش‌ترین شهرستان این استان نام برد و گفت: در این شهرستان میزان بارش‌های جوی از یک‌هزار و 400 میلی‌متر در سال 86 به یک‌هزار و 100 میلی‌متر در سال 89 کاهش یافته است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول