اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم شیرازی:

خانواده‌ها بت‌های ازدواج را بشکنند

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: خانواده‌ها با تاسی به زندگانی امام علی(ع) و حضرت زهرا(س)، با آسان‌گرفتن ازدواج جوانان، بت‌هایی را که به دست خود ساخته‌اند، بشکنند.

خانواده‌ها بت‌های ازدواج را بشکنند
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به آیات مربوط به زندگانی حضرت نوح(ع) اظهار داشت: کنعان یکی از فرزندان نوح(ع) بود که همراه قوم ظالمان غرق شد اما سئوال این است که چرا فرزند نوح پیامبر منحرف شد؟
وی در پاسخ به این سئوال به نظریه دانشمندان در زمینه مکاتب تربیتی انسان اشاره کرد و گفت: بر‌اساس این نظریه، انسان در سه مکتب پرورش می‌یابد که مثلث شخصیت نام دارد.
این مفسر قرآن کریم خانواده، مدرسه و جامعه را اضلاع این مثلث دانست و افزود: اخیرا مکتب چهارمی در پرورش شخصیت انسان به نام وسایل ارتباط جمعی پیدا شده است و البته انسان برای همه اینها برنامه دارد.
وی تصریح کرد: تربیت فرزند از زمان انتخاب همسر آغاز می‌شود و به همین دلیل در اسلام بر انتخاب همسر خوب و دیندار تاکید فراوان شده است.
آیت‌الله مکارم شیرازی حق والدین بر فرزندان را برشمرد و گفت: نخستین حق پدر بر فرزند نام خوب است که تلقینی است و بر رفتار انسان اثر می‌گذارد.
وی با اشاره به آمار ارائه شده از سوی ثبت احوال اظهار داشت: بیشترین نام‌های انتخابی بر پسران محمد و علی و بیشترین نام‌های انتخابی بر دختران فاطمه است.
این مرجع تقلید ادب را یکی دیگر از حقوق پدر بر فرزندان دانست و افزود: پدر و مادر نباید بی‌ادبانه با یکدیگر صحبت کنند و همچنین نباید به یکدیگر توهین داشته باشند.
وی تاکید کرد: پدر و مادر باید عملا ادب را به فرزندان خود بیاموزند تا با الگوگیری از پدر و مادر در خردسالی، به والدین در بزرگسالی احترام بگذارند.
آیت‌الله مکارم شیرازی، آموزش قرآن، سواد خواندن و نوشتن، آموزش تیراندازی و شنا را از دیگر حقوق پدر بر فرزند دانست و گفت: دفاع از کیان اسلام واجب است و اگر این آمادگی در ملت ما و ملت لبنان نبود اسرائیل همه ما را بلعیده بود.
وی دقت در تغذیه فرزندان و فراهم کردن وسایل ازدواج را یکی دیگر از وظایف پدر و مادر در قبال فرزندان دانست و عنوان کرد: پدران و مادران سخت‌گیر بدانند اگر فرزندان آنها به دلیل سخت‌گیری آنها در امر ازدواج به گناه بیفتند، شریک در گناه آنها خواهند بود.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) گفت: این دو بزرگوار نشان دادند که ازدواج، مهریه و جهیزیه و شروع زندگی چه آسان است پس بیایید با تاسی به این دو بزرگوار، بت‌هایی را که به دست خود ساخته‌ایم بشکنیم.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول