اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان خبر داد:

افتتاح 8 پروژه منابع طبیعی سیستان و بلوچستان در هفته دولت‌

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: تعداد 8 پروژه با اعتبار 10 میلیارد ریال هفته دولت در سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید.

افتتاح 8 پروژه منابع طبیعی سیستان و بلوچستان در هفته دولت‌
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، نبی یاری ‌ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یادبود شهیدان رجایی و باهنر اظهار داشت: با توجه به عقب‌ماندگی سیستان و بلوچستان از زمان ستمشاهی که بر این استان تحمیل شده، تلاش‌محوری دولت‌مردان و مسئولان جمهوری اسلامی و مدیران استانی در راستای تقویت وحدت، خدمت و امنیت مبتنی بر آموزه‌های دینی نشأت گرفته از سیده نبوی و علوی بوده که اکنون در سیستان و بلوچستان متبلور شده است.
وی یادآور شد: سیستان و بلوچستان با مساحت بیش از 18 هزار  هکتار، گستره تنوع آب و هوایی، شرایط ویژه اقلیمی متنوع که 93 درصد از وسعت در عرصه منابع طبیعی قرار دارد، 1.2 میلیون هکتار آن را جنگل، 10.5 هکتار مرتع، 5.6 هکتار ارضی بیابانی و 17 میلیون هکتار را حوزه آبخیزداری استان به خود اختصاص داده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان مهم‌ترین اهداف اجرایی منابع طبیعی استان را در حیطه آبخیزداری، حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از عرصه حاکمیتی، فعالیت‌های ممیزی ‌و تفکیک مستثنیات منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: با همکاری بین‌بخشی دستگاه‌های ذ‌یربط و نمایندگی منابع طبیعی استان موفق شده‌ایم تاکنون بین از 98.7 درصد از اراضی ملی که بالغ بر 17 میلیون هکتار است، به نام دولت جمهوری اسلامی سند مالکیت صادر شود که این مهم باعث شد بستر مناسب برای اجرای طرح‌های عمرانی، ملی و عام‌المنفعه فراهم شود.
یاری با اشاره به اینکه تمام‌ فعالیت‌ها بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفته خاطرنشان‌کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا دو سال آتی مابقی اراضی ملی در استان نیز سند دار می‌شود که در این  زمینه استان در سال‌ها 84 و85  مقام نخست و سوم کشوری را کسب و در سال 88 و 89 به عنوان یکی از شش استان برتر مطرح شده است.
وی از دیگر فعالیت‌های محوری منابع طبیعی ‌پوشش 90 درصدی شبکه بی‌سیم توسط یگان حفاظتی درسطح استان را عنوان کرد و افزود: این مهم در 12 مورد ساختمان حفاظتی با گستره بیش از  200 کیلومتر کمربند حفاظتی صورت گرفته است.
مدیرکل اداره منابع طبیعی سیستان و بلوچستان یادآور شد: یگان حفاظت در سال 1384 در کشور و متعاقب آن ‌در سیستان‌وبلوچستان راه‌اندازی شد که با توجه به توان نیروهای مردمی، بسیجی و امکانات موجود اداری و دولتی، انفاق و حفاظت و حراست از اراضی ملی در زمینه تصرفات عدوانی در عرصه منابع طبیعی استان به صورت جدی در حال پیگیری است.
یاری ره‌آورد سفر سه‌گانه هیئت دولت به استان را 9 مصوبه با اعتبار هزار و 578 میلیارد ریال در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری اعلام و خاطرنشان کرد: یک مصوبه در دوره اول سفر که صد درصد اجرایی، 4 مصوبه در سفر دوم که سه مصوبه اجرایی و یکی دیگر در دست اقدام ‌و چهار مصوبه نتیجه سفر سوم هیئت دولت است که به طور جدی در حال پیگیری است.
وی افزود: سیستان و بلوچستان در زمینه اجرا و پیگیری مصوبات سفرهای استان در بخش منابع طبیعی دارای رتبه مطرح کشوری است.
مدیرکل اداره منابع طبیعی سیستان و بلوچستان از افتتاح هشت پروژه منابع طبیعی با مساحت بیش از 7 هزار هکتار در هفت شهرستان استان با اعتبار بالغ بر 10 میلیارد ریال خبر داد و گفت: افتتاح این پروژه‌ها در 44 روستا صورت می‌گیرد که 2 هزار و 176 خانوار استان از موهبت اجرای این طرح‌ها بهره‌مند و زمینه اشتغال برای 2 هزار و 500 نفر روز فراهم می‌شود.
یاری ادامه داد: با بهره‌برداری این پروژه‌ها ظرفیت لازم برای استحصال 135 هزار متر مکعب روان آب‌های سطحی و کنترل حدود  45 هزار تن فرسایش خاک نیز فراهم می‌شود.
وی از اقدامات منابع طبیعی در زمینه جنگل‌داری و جنگل‌کاری سخن گفت و ادامه داد: تمامی این فعالیت‌ها بعد از پیروزی انقلاب صورت گرفته و تاکنون بالغ بر 50 هزار هکتار جنگل و فضای سبز در سطح استان ایجاد که 12 هزار هکتار آن در دولت نهم صورت گرفت.
مدیرکل اداره منابع طبیعی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌های سند توسعه راهبردی افق 1404 برای توسعه وسعت جنگل‌های طبیعی و مصنوعی در استان 147 هزار هکتار پیش‌بینی شده است.
یاری از دیگر محورهای فعالیت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در زمینه مرتع‌داری با اهداف حفظ خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، تعادل دام و مرتع، حفظ ژنتیک گیاهی و جانوری، اصلاح و احیای مراتع عنوان کرد و افزود: این فعالیت‌ها نیز بعد از انقلاب اسلامی آغاز و شتاب گرفته و در این مقطع بیش از 7.2 میلیون هکتار از مراتع استان ممیزی شده و برای دو میلیون هکتار هم طرح مرتع‌داری ویژه‌ تهیه شده است.
وی مجموعه تولید علوفه خشک مراتع استان را در شرایط نرمان 700 هزار تن بیان داشت و گفت: این میزان علوفه خشک می‌تواند خوراک 1.3 میلیون واحد دامی را تهیه کند.
مدیرکل‌ منابع طبیعی سیستان و بلوچستان افزود: پیش‌بینی اصلاح و احیای مراتع در سند توسعه و چشم‌انداز افق سال 1404 سیستان و بلوچستان را 974 هزار هکتار از مراتع فقیر ارتقا به سطح مراتع متوسط و 570 هزار هکتار از مراتع متوسط را به مراتع مطلوب عنوان کرد.
یاری در ادامه گفت: در این زمینه در سال 85، استان مقام نخست بیمه مراتع در کشور را کسب کرده است.
وی با اشاره به اینکه 30 درصد وسعت منابع طبیعی استان که شامل 28 کانون بحرانی است، تصریح کرد: این مقدار بیابان شامل 5.6 میلیون هکتار از مساحت اراضی طبیعی استان است.
‌مدیرکل اداره منابع طبیعی سیستان و بلوچستان گفت: طرح بیابان‌زدایی با اهداف افزایش پوشش گیاهی، مراقبت و حفاظت از منابع طبیعی گیاهی، ذخایر آبی و خاکی منطقه صورت می‌گیرد که ماحصل کنترل فرسایش بادی و جلوگیری از هجوم ماسه‌های بادی به مناطق مسکونی، کشاورزی، صنعتی و راه‌های مواصلاتی است.
یاری فعالیت‌های بیابان‌زدایی در استان را از قبیل نهال‌کاری، مالچ‌پاشی، بذر کاری، بذر‌پاشی و ایجاد باد‌شکن‌های زنده و غیر‌زنده عنوان کرد و افزود: تاکنون ‌این فعالیت‌ها در حدود 270 هزار هکتار از‌ اراضی ملی انجام شده که عمده آنها از سال 1348 آغاز شده است.
مدیرکل اداره منابع طبیعی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: با توجه به اهمیت بیابان زدایی توجه ویژه به این فعالیت‌ها در دولت نهم صورت گرفته که شاهد رشد164 درصدی اعتبارات این بخش نسبت به سنوات قبل بوده‌ایم.
وی بیان کرد: در افق 1404 پیش‌بینی شده که 195 هزار هکتار  از کانون‌های بحران استان زیر عملیات تثبیت شن‌های روان و بیابان‌زدایی قرار ‌گیرد.
یاری از کسب رتبه برتر پی در پی از سال 86 تا 89 در آبخیزداری برای استان خبر داد و گفت: از دیگر توفیقات اداره کل منابع طبیعی تصویب و ابلاغ پروژه بین‌المللی منارید با حمایت سازمان بین‌الملل است.
مدیرکل اداره منابع طبیعی سیستان و بلوچستان به دیگر فعالیت‌های اداره کل در زمینه استحصال و مدیریت آب در حوزه آبخیزداری که از مهم‌ترین محورهای ضروری این استان اشاره کرد و گفت: با توجه به ‌شرایط اقلیمی استان که متوسط بارندگی 100 میلی‌‌متر است و به طور رگبار و تند صورت می‌گیرد گاهی مشکلاتی را برای استان فراهم می‌کند که نه تنها مفید نبوده بلکه خاک‌های حاصلخیز را از دسترس خارج می‌کند.
وی گفت: از سال 1370 فعالیت‌های آبخیزداری در استان آغاز شده به طوری که یک میلیون هکتار زیر پوشش این فعالیت‌ها قرار گرفته که نتایج مطلوبی برای استان به دنبال داشته به طوری که اختصاص اعتبار بخش آبخیزداری در دولت نهم 48 میلیارد تومان نزدیک به دو برابر اعتبارات 14 سال گذشته بوده است. 
یاری پیش‌بینی سند توسعه افق 1404 ستان را معادل 2 میلیون و 700 هزار هکتار در حوزه آبخیزداری عنوان کرد و گفت: سیستان و بلوچستان یکی از استان های با ظرفیت برای فعالیت‌های آبخیزداری است به طوریکه در سال 85، مقام سوم کشوری را دریافت کرده است.
‌انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول