اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

کرم غوزه پنبه از آفات مهم منطقه خداآفرین است

خبرگزاری فارس: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: کرم غوزه پنبه از آفات مهم منطقه خداآفرین است که در صورت عدم مبارزه 70-60 درصد محصول را از بین می‌برد.

کرم غوزه پنبه از آفات مهم منطقه خداآفرین است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، محمود کیا با اشاره به اقدامات انجام پذیرفته در ‌ارتباط‌ با مبارزه بیولوژیک با آفت کرم غوزه پنبه در منطقه خداآفرین افزود: این عملیات در مرحله داشت انجام پذیرفته و پیش‌بینی می‌شود در فصل برداشت، 7 هزار تن وش پنبه پاک و سالم استحصال و به کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی استان ارسال شود.

وی با اشاره به خطرات سموم شیمیایی در هنگام سمپاشی و به دنبال آن آلودگی محیط زیست و آلودگی مواد غذایی گفت: بر این اساس طرح کاهش مصرف سموم مطرح شده که یکی از راه‌های آن، استفاده از دشمنان طبیعی آفت است، کاهش مصرف سموم و تولید محصولات عاری از بقایای سموم کشاورزی سرطان‌زا، حفظ محیط زیست و سالم‌سازی آن، جلوگیری از طغیان سایر آفات و کنترل آفات با هزینه کمتر، از جمله مزایای مبارزه بیولوژیکی در تولید محصول سالم به شمار می‌آید.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: کرم غوزه پنبه از آفات مهم و کلیدی پنبه و شایع در منطقه خداافرین بوده که در صورت عدم مبارزه قادر است 70-60 درصد محصول را از بین ببرد.

کیا، شیوع این آفت را به طور متوسط در منطقه خداآفرین دارای سه نسل بیان کرد و گفت: ظهور پروانه‌های نسل اول بنا به وضعیت دمایی منطقه از اواخر خردادماه تا اوایل تیر ماه بوده و نخستین منطقه مورد ظهور مزارع روستاهای لاریجان و حومه این روستاست که بنا به تجربه بالای زارعان این منطقه در زراعت پنبه در این مناطق، پنبه رشد بهتری داشته و اندام‌های زایشی زودتر ظاهر می‌شود بنابراین آفت در ابتدای امر این مناطق را برای تخمگذاری انتخاب می‌کند.

وی با اشاره به رهاسازی زنبور تریکوگراما در مرحله لاروی که به صورت کارت‌هایی به رنگ سبز بنام تریکوکارت انجام می‌شود، افزود: رهاسازی زنبور باید در صبح زود یا غروب انجام گیرد و محل نصب تریکوکارت باید نزدیک به قسمت بالای بوته باشد.
انتهای پیام/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول