اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معرفی ستارگان کویر/

امامزاده احمد معروف به امامزاده احمد میانی

خبرگزاری فارس: امامزاده ابواحمدبن محمدحنفیه یکی از 400 امامزاده‌ا‌ی‌ است که در قم خفته است و به دلیل قرار گرفتن در میان امامزاده شاه سیدعلی خیابان 15 خرداد و چهار امامزاده خیابان خاکفرج به امامزاده احمدمیانی معروف است.

امامزاده احمد معروف به امامزاده احمد میانی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، استان قم تقریبا در مرکز ایران قرار دارد و با مساحت 14 هزار و 631 کیلومتر در غرب دریاچه نمک و دشت کویر واقع شده است که ناهمواری‌های آن را می‌توان به سه قسمت کوهستانی، پای‌کوهی و دشت شهر تقسیم کرد.

قم به علت مجاورت با بیابان و دوری از دریا دارای اقلیمی خشک و کم رطوبت است و از لحاظ بارش باران دارای پراکندگی نامناسب از لحاظ مکانی و زمانی است.

اما در دل این کویر ستارگانی خفته‌اند که هر یک زنیت‌‌بخش خیابان‌های مختلف قم‌ هستند، امامزاده احمد که در خیابان 15 خرداد و جنب امامزاده شاه سید علی قرار گرفته است یکی از این ستارگان است که هر ساله زائران و مسافران داخلی و خارجی از بقعه و مزار آن دیدن می‌‌کنند.

امامزاده «ابو احمد بن محمد حنفیه» از جمله امامزادگانی است که نسب آن به امام علی (ع) باز می‌گردد و بنای آن مربوط به نیمه نخست قرن دهم است.

بقعه این امامزاده از نمای بیرونی هشت گوشه با گنبدی هرمی 16 ترکی بر پایه 16 بدنه کوچک است که پوشش گنبدی با کاشی‌هایی با دو نام علی در پایین هر ترک و نام‌های محمد و الله در بالای آن درون ترنج‌های به خطوط بنایی میان قسمت هرمی بدنه‌های حاشیه‌ای است.

از جمله نکات برجسته این بقعه آن است که در نقطه مرکزی سقف ترنجی گچ‌بری شده که بر روی آن عبارت لاله الا الله، محمد رسول‌الله و علی ولی الله به خط ثبت برجسته در زمینه نقش و نگار خوانده می‌شود و دیگر آن که در قسمت هشت ضلعی این بقعه کتیبه‌‌ای کمربندی به خط ثلث برجسته دیده می‌شود که متن آن سوره فتح است.

امامزاده احمد یکی از ‌400 امامزاده‌ای است که در استان قم واقع شده و با توجه به اینکه در بین امامزاده شاه سید علی و چهار امام‌زاده واقع شده است به این امامزاده، امامزاده احمد میانی گفته می‌شود.

انتهای پیام/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول