اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی استان اردبیل:

زارعان مراقب مزارع گوجه‌فرنگی خود باشند

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از شناسایی و شکار آفت خطرناک مزارع و گلخانه‌های گوجه‌فرنگی استان اردبیل خبر داد.

زارعان مراقب مزارع گوجه‌فرنگی خود باشند
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خلیل نیکشاد صبح امروز در جریان بازدید از مزارع گوجه‌فرنگی شهرستان مشگین‌شهر اظهار داشت: این آفت قرنطینه خارجی «شب پره مینوز» نام داشته و برای اولین بار در استان در شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر و کوثر در مزارع و گلخانه‌های گوجه‌فرنگی توسط تله‌های فرمونی شکار و شناسایی شد.
وی گفت: این شب پره یکی از خطرناکترین آفات با ترجیح غذایی گوجه‌فرنگی است که جا دارد زارعان و گوجه‌فرنگی‌کاران مراقب این نوع آفت در مزارع خود باشند.
این مسئول با اشاره به اینکه خسارت این آفت بر روی محصول 50 تا 100 درصد است خاطرنشان کرد: پیشگیری و مدیریت کارآمد آفت به دلیل مقاومت به سموم و فعالیت آفت در داخل گیاه و خاک کاری دشوار است.
نیکشاد خاطرنشان کرد: لازم است گلخانه‌داران و زارعین به منظور ردیابی، پیشگیری و مدیریت خسارت این آفت همکاری شایسته و مناسبی را با کارشناسان مدیریت جهاد کشاروزی شهرستان‌های و مراکز خدمات کشاورزی داشته باشند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه با اعلام آغاز مبارزه بیولوژیک در مزارع شهرستان‌های بیله‌سوار، ‌باد و مشگین‌شهر گفت: با توجه به خطرات استفاده بی‌رویه از سموم بر روی محصولات کشاورزی برای مصرف‌کنندگان و آلودگی محیط زیست این سازمان در راستای تولید محصول سالم کشاورزی و حفاظت از محیط زیست کنترل بیولوژیکی آفات مهم زراعی استان درسال زراعی جاری در شهرستان‌های بیله‌سوار، پارس‌آباد و مشگین‌شهر آغاز شد.
نیکشاد بیان داشت: این مبارزه بیولوژیکی بر روی زراعت سویا، ذرت، گوجه‌فرنگی و پنبه در سطح 12 هزار هکتار با همکاری بخش خصوصی بر روی آفت کلیدی محصولات یاد شده با به کارگیری حشرات مفید کشاورزی انجام می‌گیرد.
وی در پایان تصریح کرد:‌ به علت استقبال کشاورزان منطقه و ظرفیت‌های موجود از لحاظ توان تولید عوامل مفید و سطح زیرکشت، این سازمان در نظر دارد در صورت امکان نسبت به افزایش سطح مبارزه تا سقف 15 هزار هکتار اقدام کند.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول