اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ایران خبر داد:

اختصاص 4 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاری خارجی

خبرگزاری فارس: معاون وزیر اقتصاد از اختصاص 4 میلیارد دلار از منابع کنونی صندوق توسعه ملی برای جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور خبر داد.

اختصاص 4 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاری خارجی
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بهروز علیشیری امروز در نشست خبری با خبرنگاران در محل این سازمان در مورد مشوق‌های سرمایه گذاری گفت: بر اساس ماده 68 قانون بودجه 90 جایزه سرمایه گذاری خارجی همانند جایزه صادرات غیر نفتی در نظر گرفته میشود و امسال تا سقف 10 میلیون دلار به کسانی که بیشترین جذب سرمایه داری خارجی را داشته باشند جایزه داده میشود، در مناطق اصلی و آزاد به مقدار 6 در هزار و در مناطق محروم و زمینه جذب سرمایه‌گذاری در فناوری پیشرفته تا 15 در هزار اختصاص پیدا میکند.

وی گفت: برای سرمایه گذاری در حوزه‌های زیر بنایی مانند نیروگاه سد سازی، راه آهن مشوق‌های بیشتری اختصاص مییابد و سیاست دولت این است که تنها از بودجه عمومی برای سرمایه گذاری استفاده نشود، بلکه در کنار بودجه و فاینانس از منابع مالی سرمایه گذاری خارجی هم استفاده کرده و در انتقال فناوری نوین و تحقیق و توسعه به کشور استفاده کنند.

رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمکهای فنی و اقتصادی افزود: بر اساس ماده 111 قانون برنامه پنجم اولا ساختار سازمان سرمایه گذاری خارجی تقویت به اصلاح میشود و در این زمینه نمودار کلی سازمانی تهیه شده و تا یک ماه بعد به تصویب دولت خواهد رسید. ثانیا مطالعه تشویق سرمایه گذاری خارجی انجام میشود و تا 40 روز آینده مهلت 6 ماهه این مطالعه به پایان میرسد و بعد گزارش آن به دولت ارائه شود.

علیشیری در مورد منابع صندوق توسعه ملی گفت: برای جذب سرمایه گذاری خارجی و بر اساس تصویب هیئت امنای این صندوق 20 درصد از منابع صندوق که بر اساس موجودی کنونی 4 میلیارد دلار است،برای پروژه‌های سرمایه گذاری خارجی اختصاص مییابد و افراد و شرکت‌ها به عنوان آورده طرف ایرانی میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی تاکید کرد: در زمینه معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری خارجی تاکنون هزار فرصت سرمایه گذاری مناسب و سود آور برای سرمایه گذاران خارجی در سایت سازمان سرمایه گذاری در اختیار سرمایه گذاران قرار داده شده است.

رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمکهای فنی و اقتصادی به آمار جذب سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این رقم به رکورد 3 میلیارد و 773 میلیون دلار رسیده که نسبت به سال قبل 24 درصد رشد کرده در حالی که این رقم در سال 88 معادل 81 درصد رشد داشته است. 

علیشیری افزود: جذب سرمایه گذاری خارجی از آنجا اهمیت پیدا میکند که در 2 سال اخیر شدید‌ترین فشارها و تحریم بر روی کشور اعمال شد و با توجه به بحران اقتصادی و رکود سرمایه گذاری خارجی در دنیا رشد 24 درصدی این رقم در ایران قابل توجه است. 

وی افزود: سال 88 رقم سرمایه گذاری مصوب شده ایرانیان مقیم خارج از کشور که به اطلاع سازمان سرمایه گذاری رسیده حدود 400 میلیون دلار بود که این رقم در سال گذشته به 2 میلیارد دلار رسید و سیاست در این زمینه این است که ایرانیان مقیم خارج از کشور بتوانند شرکای سرمایه گذار خارجی با خود به ایران بیاورند. 

رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمکهای فنی و اقتصادی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های دیگر دولت این است که کسانی که قبلا از ایران در کشورهای دیگر سرمایه گذاری انجام داده اند سفر مجدد به کشور داشته و با جذب سرمایه‌های بیشتری وارد کشور شوند و به سرمایه گذاری اقدام کنند. 

علیشیری تاکید کرد: سرمایه گذاران خارجی برای در امان ماندن از نوسان نرخ ارز میتوانند سرمایه گذاری خود را با شرکت‌های بیمه‌ای داخلی و یا شرکت‌های بیمه خارجی مانند شرکت اعتبار بیمه بانک توسعه اسلامی پوشش ریسک دهند و هجینگ کنند. 

وی افزود سال گذشته 755 میلیون دلار از تسهیلات بانک توسعه اسلامی برای سرمایه گذاری در کشور استفاده شد که این جزو آمار سرمایه گذاری مستقیم خارجی به شمار نیامده است. 

رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمکهای فنی و اقتصادی با بیان اینکه 144 طرح و 8 طرح ویژه برای جذب سرمایه گذاران خارجی در دستور کار سفارتخانه‌های ایران قرار گرفته گفت: برای اولین بار در تاریخ کشور از 3 سفیر خارجی مقیم ایران که در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی به جمهوری اسلامی فعالیت کرده‌اند تقدیر شد و همچنین استاندارانی که در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی بیشتر فعالیت کرده‌اند لوح تقدیر دریافت کردند. 

علیشیری افزود: دیپلماسی اقتصاد بر مبنای منافع ملی استوار است و در این زمینه 4 همایش 48 ساعته برای رایزنان و کارشناسان خارجی در ایران برگزار شد. 
انتهای پیام/م 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول