اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

27 تا 31 شهریور ماه برگزار می‌شود؛

کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بیرجند

خبرگزاری فارس: کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بیرجند از 27 تا 31 شهریور ماه در مرکز استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بیرجند
دبیر کارگاه دبیرکارگاه فهم معماری ایران از پنجره بیرجند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: از برگزاری کارگاه‌های فهم معماری ایران و پنجره‌های گشوده ‌شده آن زمان زیادی نمی‌گذرد.
وحید قاسمی افزود: با وجود جوان‌ بودن این تجربه، این برنامه‌ها به علل متعدد توانسته ‌است صاحب ریشه‌هایی برای خود شود و بدون‌ شک کسانی که در به ‌وجود آمدن این کارگاه‌ها تلاش کرده‌اند از برگزارکنندگان تا هیئت ‌علمی و از همه مهم‌تر شرکت‌کنندگان جوان و مشتاق نقشی مؤثر در تثبیت ریشه‌های این تجربه در خاک معماری و شهرسازیِ ایران داشته‌ و دارند.
وی یادآور شد: برای آنکه عملی را به درستی به انجام برسانیم نیاز داریم تا درباره آن شناخت پیدا کنیم و اگر این شناخت به شکلی درست صورت پذیرد می‌توان نواقص آن را رفع و از خطا در عمل پرهیز کرد.
دبیر کارگاه دبیرکارگاه فهم معماری ایران از پنجره بیرجند یادآور شد: برای فهم حقیقت معماری و شهر می‌توان شیوه‌های مختلفی را برگزید اما مهم این است که همواره توجه داشته باشیم آثار معماری و شهر به جز کالبد روی دیگری نیز دارد.
قاسمی ادامه داد: زندگی مردم بیرجند، رفتارها، و فضاهای زندگی آنها همه آن‌ چیزی است که آنها برای زندگی بهتر در بیرجند خواسته‌اند و می‌خواهند.
دبیر کارگاه دبیرکارگاه فهم معماری ایران از پنجره بیرجند تصریح کرد: به‌ نظر می‌رسد اگر در رفتارهای مردم بیرجند و فضاهایی که متناسب با زندگی آنها است و بر اساس رفتارهایشان ساخته ‌شده دقت کنیم قادر هستیم در هر زمانی به داستان ساختن بیرجند پی ببریم و به ساختن آن بپردازیم.
قاسمی ادامه داد: دقت و توجه به ارتباط دو سویه شیوه زندگی مردمِ بیرجند و نسبت آن با فضای زندگی آنها که حاصل آزمودگی و تجربه زندگی در بیرجند است مهم‌ترین نکته‌ای است که ما در این کارگاه به دنبال فهم آن هستیم.
وی با اشاره به قالب برگزاری این کارگاه گفت: این کارگاه قالبی است کارآمد که برای برگزاری این مجموعه برنامه انتخاب شده است چرا که مواجهه بی‌واسطه با معماری و شهرسازی و درک تجربه زندگی مردم، در کنار تجربه مشترک تمامی کسانی که این برنامه را شکل می‌دهند اعم از برگزارکنندگان، هیئت علمی و شرکت‌کنندگان و اشتراک آرا و تجارب به‌ همراه بیان یافته‌ها و نگاه به آینده این مسیر راهی است که برای تحقق و تجربه این رویکرد انتخاب شده است.
دبیر کارگاه دبیرکارگاه فهم معماری ایران از پنجره بیرجند ادامه داد: کار کارگاهی شرکت‌کنندگان مبنی بر مطالعه و کشف و تبیین شیوه زندگی و رفتار اهالی و نسبت آن با فضای زندگی آنها در اجزا و عناصر تشکیل دهنده بناها و مکان‌ها، مکان‌ها و بناها و روابط میان فضاهای آن و محله، از برقراری ارتباط میان بناها تا ایجاد شهر انجام می‌شود.
قاسمی برگزارکنندگان این همایش را دبیرخانه رویدادهای معماری وابسته به مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران با همکاری دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران، استانداری خراسان جنوبی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی عنوان کرد.
وی یادآور شد: همچنین دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده تحقیقات کاربردی فرهنگ ایرانی دانشگاه تهران، دانشنامه تاریخ معماری ایرانشهر، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، دانشگاه بیرجند، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی، سازمان مسکن و شهرسازی استان خراسان جنوبی، فرمانداری بیرجند، شورای شهر بیرجند، شهرداری بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، مهندسان مشاور کاوش معماری، شرکت احیای میراث کویر و موسسه فرهنگی هندسه فرهنگ در برگزاری این کارگاه مشارکت دارند.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول