اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مقیمی:

مخالفت با پالایشگاه نفت بهشهر سیاسی است

خبرگزاری فارس: نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخالفت سازمان محیط زیست مبنی بر احداث پالایشگاه نفت در بهشهر گفت: مخالفت با پالایشگاه نفت بهشهر سیاسی است.

مخالفت با پالایشگاه نفت بهشهر سیاسی است
احمدعلی مقیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهشهر گفت: احداث پالایشگاه نفت بهشهر در منطقه حسین‌آباد از نگاه بین‌المللی و کارشناسان داخلی و خارجی هیچ گونه مشکل فنی ندارد و فقط اهداف سیاسی را دنبال می‌کند.
وی درباره آخرین پیگیری‌های مربوط به احداث پالایشگاه نفت بهشهر تصریح کرد: پس از مخالفت محیط زیست با این پروژه در حسین آباد پنج نقطه دیگر در بهشهر از نگاه کارشناسان و پژوهشگران بزرگ‌ترین مرکز پژوهشی کشور یعنی پژوهشکده رویان گذشت و هیچ‌کدام مورد تایید قرار نگرفت.
نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین اعلام شد بهترین نقطه همان گزینه اول یعنی حسین آباد است.
عضو خانه ملت با اشاره به یکی از ایراداتی که سازمان محیط زیست برای احداث پالایشگاه در مکان مورد نظر وارد کرده بود، اظهار داشت: نزدیکی به تالاب بین‌المللی میانکاله و احتمال سرازیر شدن شیرابه‌های پالایشگاه به تالاب موضوعی بود که از نظر پژوهشگران رویان گذشت و نتیجه این بود شیرابه‌ها به سمت تالاب نمی‌رود بلکه به سمت شهرستان میآید که با فناوری‌ها و مدیریت صحیح قابل رفع است.
وی افزود: حتی فاصله 7.8 هکتاری تالاب تا مکان احداث پروژه فراتر از استانداردهای بین‌المللی است و به بیانی دیگر منطقه حسین آباد بهشهر بهترین گزینه برای احداث پالایشگاه نفت است، ولی پروژه وارد بازی‌های سیاسی عده‌ای شده است.
مقیمی با اشاره به کلنگ‌زنی پالایشگاه نفت مازندران در سفر سوم هیئت دولت به مازندران توسط میرکاظمی وزیر نفت سابق گفت: برای جمهوری اسلامی مطلوب نیست که وزیر نفت کلنگ یک پروژه با هزینه بیش از 2 هزار میلیارد تومان را به زمین بزند و در آینده آن را سیاسی بداند.
عضو خانه ملت ادامه داد: احداث پالایشگاه نفت بهشهر از مصوبات هیئت دولت است و باید اجرا شود.  
به گزارش فارس، آهنگ احداث پالایشگاه نفت مازندران از سال 1381 نواخته شد و طی آن سازمان حفاظت از محیط زیست کشور پنج منطقه را برای ارزیابی در استان پیشنهاد داد که در نهایت حسین آباد بهشهر برای این منظور مورد تائید قرار گرفت و پس از ارزیابی‌های مستمر، سازمان محیط زیست ده‌ها ایراد زیست محیطی را بر آن وارد کرد.
از آنجا که ایرادات وارده با توجه به توسعه فناوری قابل رفع بود، پرونده پالایشگاه نفت بهشهر دوباره از سر گرفته شد و با دلایل و مستندات تا رفع کامل همه ایرادات پیش رفت و از طرفی این پروژه با توجه به مکان و موقعیت موجود مورد تایید دو شرکت معتبر خارجی از جمله شرکت زیمنس آلمان قرار گرفت.
تسریع در مراحل اجرای این پروژه در سفر دوم هیئت دولت به مازندران مصوب شد، در سفر سوم با حضور علی‌آبادی معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت کلنگ‌زنی شد، ولی نگاه مساعد وزارت نفت و واکنش معقولانه محیط زیست به این پروژه پس از کلنگ‌زنی به یک‌باره تغییر کرد به طوری که وزیر نفت کلنگ‌زنی پالایشگاه نفت بهشهر را سیاسی دانست و محیط زیست هم با وجود ایرادات قابل رفع، موضوعات جدیدی را عنوان کرد که به نوعی تکرار مکررات است.
وجود منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد و بندر نفتی تابعه آن، وجود شرکت کشتی‌سازی صدرا، پایانه نفتی شمال، دسترسی به جاده سراسری و خط آهن سراسری، استقرار سکوی حفاری برای اکتشاف نفت که در حال انجام عملیات حفاری است، تکمیل ناوگان حمل و نقل دریایی و دستیابی به ذخایر نفت و گاز در خزر که نوید آن در آینده‌ای نزدیک داده شده، همه و همه در حوزه شهرستان بهشهر است و اینها دلایلی هستند که ضرورت ساخت پالایشگاه نفت را در منطقه حسین آباد چند باره متذکر می‌شوند.
به هر حال مدیریت سیاست زده حاکم بر این پروژه ملی، حدود 10 سال است که ضررهای مالی فراوانی را به مدیرعامل و سرمایه‌گذاران آن وارد آورده و دلیل مقاومت سرمایه‌گذار روبه‌رو بودن با دلایل قابل حل است.
انتهای پیام/ن10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول